OGRANIČENI KAPACITETI

Nedostaje mjesta za plovila za kružna putovanja: Mini kruzeri odlično popunjeni, ali nema narudžbi novih brodova

Marinko Glavan

Ilustracija Foto Vedran Karuza

Ilustracija Foto Vedran Karuza

Nedostaje mjesta za plovila za kružna putovanja



Ovogodišnja turistička sezona u segmentu mini kruzera na Jadranu na razini je prošle i 2019. godine, rezultati su više nego dobri, ali u idućim godinama ne treba očekivati značajnije povećanje flote iznimno popularnih turističkih jedrenjaka i malih brodova za kružna putovanja, kazao je Arsen Ercegović, predsjednik Hrvatske udruge privatnih brodara sa sjedištem u Krilu Jesenicama.


Ercegović objašnjava da je u proteklih petnaestak godina ili nešto više bio izgrađen velik broj novih brodova, no narudžbe novogradnji su stale u posljednje otprilike četiri godine, što zbog novih pravila EU-a u pogledu sigurnosti, što zbog ograničenih kapaciteta za vezivanje ove vrste brodova u lukama na Jadranu.


Velik preokret


– Do 2019. godine imali smo u prosjeku oko 15 novih brodova svake godine. Uslijedila je pandemija, a na snazi su i nova pravila Europske unije za gradnju brodova, što je zaustavilo trend povećanja flote.




Do prije nekoliko godina za obalnu plovidbu na Jadranu koji je zatvoreno more, pravila su bila nešto drukčija, odnosno postojala su određena izuzeća koja su ukinuta, po pitanju stabiliteta broda, protupožarne zaštite i slično.


U praksi to znači da bismo, ako bismo gradili brod prema sadašnjim pravilima, na plovilo koje sada prima maksimalno 36 putnika mogli ukrcati najviše njih 25, a to je neisplativo.


Druga je mogućnost graditi veće brodove, no tu je opet upitna isplativost, kao i mogućnost priveza takvih većih brodova u našim lukama.


Zbog svega toga smatram da nekog značajnijeg povećanja kapaciteta u idućim godinama neće biti, a to potvrđuje i činjenica da novih narudžbi brodova u posljednje tri-četiri godine gotovo da i nije bilo, kaže Ercegović, dodajući da ipak nije svako zlo za zlo.


– Luke su ionako u većini slučajeva preopterećene, a da je nastavljen trend gradnje novih brodova kakav je bio, luke i lučka infrastruktura to ne bi mogli pratiti. Doslovce bismo prepilili granu na kojoj sjedimo, ističe Ercegović.



Prema njegovim riječima, situacija s lučkim kapacitetima za privez brodova za krstarenja Jadranom se iz godine u godinu ipak popravlja zahvaljujući brojnim projektima dogradnje postojećih luka ili izgradnje novih, no riječ je o dugotrajnom procesu u kojemu se ništa neće dogoditi preko noći.


Zbog toga je, ističe, postignut i dogovor između malih brodara i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture o postupnoj primjeni studije sigurnosti Ministarstva, prema kojoj je već od srpnja ove godine trebao biti ograničen broj brodova koji se istodobno mogu privezati u pojedinoj luci.


Situacija se popravlja


– Situacija se popravlja, ali još uvijek kapaciteti nisu u skladu s našim potrebama. Budući da je naručivanje novih brodova stalo, a u lukama se gradi, stanje bi se trebalo dodatno poboljšati u roku od pet ili šest godina.


Najveće su gužve u lukama srednjeg i južnog Jadrana, gdje je i najveći broj ne samo turističkih brodova, nego i jahti i brzobrodskih linija, no gotovo sve luke u pripremi imaju projekte za proširenje ili izgradnju novih kapaciteta.


Za postojeće luke su izrađene studije koliko bi se brodova u njima istodobno smjelo vezati, ali smo s ministrom Butkovićem postigli dogovor da se ta ograničenja ne primjenjuju odmah, nego onda kada se u svakoj pojedinoj luci izgrade kapaciteti koji će to omogućiti.


U suprotnom bi naše poslovanje bilo ozbiljno ugroženo. Dobar primjer kako će to funkcionirati je Korčula, gdje se gradi nova luka koja će rasteretiti postojeću, tako da će se u obje moći primijeniti odredbe studije, kaže Ercegović.


Što se tiče ovogodišnje sezone na brodovima za krstarenja Jadranom, kaže kako je cijela flota vrlo dobro popunjena, a odlični rezultati u posljednjih nekoliko godina postižu se i u posezoni pa očekuje da će tako biti i ove godine.


– Na razini smo 2019. i 2022. godine. Dobro smo popunjeni od kraja travnja do kraja listopada, dakle za cijelo razdoblje u kojemu radimo.


Zanimljivo, predsezona je bila malo problematična, u prvom redu zbog loših vremenskih uvjeta, što je posljednjih godina više pravilo nego iznimka.


Nekako se zima protegnula u proljeće, a ljeto u jesen, pa redovito imamo odlično vrijeme u rujnu i listopadu, što onda prate i odlični rezultati u posezoni.


Na to se pomalo navikao i dio gostiju koji znaju da u rujnu i listopadu mogu računati na dobro vrijeme i povoljnije cijene pa i planiraju odmor u tom razdoblju, kaže Ercegović.


Ercegović: Cijene aranžmana su rasle, ali gosti se ne žale


Cijene aranžmana na mini kruzerima ove su godine, kaže Arsen Ercegović, rasle oko deset do petnaest posto, no gosti se rijetko žale i uglavnom su vrlo zadovoljni odmorom.


– Tu i tamo komentiraju cijene, ali više u dijelu koji se odnosi na izvanpansionsku potrošnju, odnosno cijene u restoranima, kafićima, kad izađu s broda, rekao je Ercegović.