Škver u Martinšćici

“Viktor Lenac” nakon devet mjeseci poslovanja u plusu 43 milijuna: Evo što će napraviti s dobiti

Orjana Antešić

Nade se polažu u realizaciju novih poslova kako bi se zadržao ostvareni financijski rezultat, ali uz veliku dozu opreza i zabrinutosti zbog posljedica pandemije COVID-19



RIJEKA – Brodogradilište »Viktor Lenac« u prvih devet mjeseci bilježi odlične rezultate, ako je suditi po zabilježenoj neto dobiti od 43,1 milijuna kuna, od čega je 9,5 milijuna kuna ostvareno u zadnjem tromjesječju.


Međutim, u izvješću o poslovanju velika je doza opreza i zabrinutosti zbog razdoblja koje slijedi i utjecaja koji će pandemija COVID-19, s odgodnim efektom, ostaviti na svjetsku pomorsku industriju. Već su se u kolovozu u »Lencu« suočili s manjim brojem upita ili odgodama već načelno dogovorenih poslova.


Trenutačna vrijednost ugovorenih poslova do konca ove godine, u koje su uračunati i oni za koje se s velikom sigurnošću očekuje da će biti potpisane, iznosi oko 4,5 milijuna eura što, kako se konstatira u izvješću uprave »Lenca«, nije dovoljno da pokrije operativne troškove ovog remontnog brodogradilišta.




Nade se polažu u to da će se do konca godine uspjeti ugovoriti i realizirati dodatni poslovi kako bi se zadržao ostvareni financijski rezultat.


Jer, namjera je da se sva ostvarena dobit iz prošle i ove godine čuva za osiguranje likvidnosti za razdoblje suše na tržištu remonta za koje u »Lencu« smatraju da će ih pogoditi do konca ove i u prvom kvartalu iduće godine. Nesigurnost dodatno stvara što nitko sa sigurnošću ne može reći koliko će ta recesija u brodarskoj industriji trajati te koliko će duboka biti, baš kao što se još uvijek ne zna s čime će se svijet još suočiti tijekom ove pandemije COVID-19.


Remont glavni prihod


Ukupni prihodi brodogradilišta do konca rujna iznosili su 252 milijuna kuna, od čega je blizu 64 milijuna kuna ili oko 8,5 milijuna eura ostvareno u razdoblju od lipnja do rujna. Prihodi iz osnovne djelatnosti, remonta, pritom su činili 90 posto poslovnih prihoda. Do konca rujna na dokovima »Lenca« odradili su se remonti na 53 broda, od kojih je 16 bilo u zadnjem tromjesječju.


Menadžment »Lenca« najavljuje daljnja prilagođavanja razvoju situacije, prije svega na povećanju učinkovitosti poslovnih procesa, ali i smanjenju troškova s obzirom na predviđanja da će smjene razdoblja visoko i nisko zaposlenih kapaciteta moguće biti sve izraženije.


Povećani oprez kod brodara već je na djelu, pa osim znatnog pada upita za remontima pogotovo od onih povremenih ili novih stalnih klijenata, određeni poslovi za koje je »Viktor Lenac« bio došao u završnu fazu pregovora još koncem ljeta odgođeni su voljom brodara za drugo ili treće tromjesečje 2021. godine.


Poslove koje su uspjeli pridobiti bili su mahom od njihovih stalnih klijenata ili se, pak, radilo o brodovima preusmjerenim s Malte od strane Palumbo grupe. U ovom remontnom brodogradilištu u Martinšćici očekuju daljnje benefite i od potpisanog joint-venture sporazuma između Palumbo grupe i svjetski poznate kruzing kompanije MSC Cruises.


Zamjena Doka 11

Najnovije izvješće o poslovanju otkrilo je da u »Lencu« kroz iduće, najviše dvije godine planiraju zamijeniti svoj najveći dok, »jedanaesticu«.


– Zbog potreba za stalnim izmjenama čelične strukture Doka 11, daljnja ulaganja u taj dok više nemaju ekonomsku isplativost, potvrdila nam je članica Uprave »Lenca« Sandra Uzelac, kazavši kako će se Dok 11 samo nužno održavati. Kako doznajemo, Dok 11 planira se zamijeniti drugim dokom sličnih dimenzija, ali veće nosivosti što bi ovom brodogradilištu, navodi Uzelac, omogućio ulazak na tržišnu nišu određenih tipova brodova koje do sada nisu mogli primati u svoje dokove.


– Imamo više opcija koje razmatramo, među kojima je i mogućnost dogradnje dijela doka kojim raspolaže Palumbo grupa. Ukoliko se pokaže tehnički i financijski izvediv, u tom bi projektu mogla sudjelovati domaća brodogradilišta, zaključila je Uzelac


 

Suradnja s Amerikom


Za razliku od uređaja za pročišćavanje ispušnih plinova, takozvanih scrubbera, koji brodarima u ovom trenutku nisu zanimljivi zbog male razlike u cijeni diesela i teškog goriva, u »Viktoru Lencu« vjeruju da će, s druge strane, od ugradnje uređaja za tretman balastnih voda uspjeti ostvariti određenu razinu zaposlenosti i prihoda tijekom iduće dvije godine, tim više što je 2022. krajnji rok za ugradnju tih uređaja, a »Lenac« ima sve reference da sebi osigura takve poslove. Na dokovima u Martinšćici dosad je, naime, ugrađeno više od dvadeset takvih uređaja.


Dobra je vijest i da se nastavlja suradnja s američkom Šestom flotom, pa su tako u »Lencu« izborili novi dvomjesečni remont aluminijskog katamarana USNS »Yuma«, planiran od početka prosinca, pa do konca siječnja iduće godine. Aplicirali su za još tri projekta, koja bi se trebala realizirati od veljače do lipnja iduće godine, pa se iščekuju rezultati tih natječaja.


Na razini grupe »Viktor Lenac« došlo je do promjena s obzirom na to da je povezano društvo »Viktor servisi« prestalo poslovati početkom ožujka ove godine. Razlog je, navode iz uprave, daljnja racionalizacija, a zaposlenicima je ponuđen novi ugovor o radu u matičnom društvu, što je najveći dio i prihvatio.


Drugo društvo, u kojem »Lenac« ima 75 posto udjela, »VL Steel« do konca rujna poslovalo je s dobiti od 383.000 kuna, a u samom remontnom brodogradilištu s posljednjim je danom rujna bilo zaposleno ukupno 367 radnika.