Mještani na nogama

Šok u Gorskom kotaru! Gasi se iznimno važan pogon: "Ovo nema logike, pa u plusu smo"

Marinko Krmpotić

Pogon u Moravicama / Foto: D. MUFIĆ

Pogon u Moravicama / Foto: D. MUFIĆ

Najlakše je firmu voditi tako da nešto ugasiš i otpustiš ljude pa nisi na gubitku, kaže gradonačelnik Vrbovskog Dražen Mufić



MORAVICE – Ne bude li pameti, a nje odavno već poprilično fali u društveno-političkom i privrednom životu Hrvatske, turbo folk ugasit će polku.


No, evo i pojašnjena ove tvrdnje i ovih pojmova koji ni slučajno nisu čisto glazbeni. Naprotiv.


Polka, čuveni ples alpskih i podalpskih područja, za ljude u Moravicama i općenito područja Vrbovskog ima drugo značenje i vezan je ponajprije uz veliki tako nazvani pogon za održavanje i popravak vagona u Moravicama, velikom željezničkom čvorištu koje je desetljećima bilo srce željezničkog uspona prema Kvarneru, bitno zbog toga što je za dolazak do Kvarnerskog zaljeva (Rijeka, Bakar) i dalje prema Sloveniji, trebalo proći nezgodni i planina prepunih Gorski kotar.





Postoji mehanizacija, postoji znanje, postoji tradicija…ali…

Zato su Moravice u cijelom dvadesetom stoljeću, bez obzira na promjene države i političkih sustava, bile bitne jer bez željeznice se nije moglo, a za pripremiti kompozicije i lokomotive za uspon prema Gorskom kotaru trebalo je i kvalitetnih ljudi, i mehanizacije i dobrih radioničkih prostora.


Zahvaljujući tome stvorena je, rasla i radila »Polka« u kojoj su posao našli brojni stanovnici ovog kraja, ne samo iz Moravica.


No, sad je tome, čini se, došao kraj, a polku će ugasiti novokomponirani pristup poslovanju sličan tupavom i bezdušnom turbo folku.


Dio povijesti Moravica


Naime, HŽ Cargo, po informacijama do kojih smo došli, planira potpuno zatvaranje ovog pogona i to najvjerojatnije od početka naredne godine.


Te su najave, čini se, vrlo ozbiljne i natjerale su gradonačelnika Vrbovskog Dražena Mufića na konkretnu reakciju koja uz izjavu za medije znači i pismo nadležnima, od premijera Plenkovića, nadležnog ministarstva do odgovornih u HŽ-u.



Zatvaranje tog pogona ne samo da znači gubitak radnih mjesta za trenutačno dvadest uposlenih, već je i novi poraz hrvatske politike i načina upravljanja, smatra gradonačelnik Mufić.


– Taj je pogon, koji je dio povijesti Moravica i cijelog ovog kraja, prošle godine poslovao pozitivno, a i ovu će završiti u plusu. Dakle, ljudi znaju raditi i dobro rade.


U zatvaranje se, koliko je meni poznato, ide zbog toga što je Cargo HŽ izgubio dio poslova pa više neće trebati tu količinu usluga i navodno će umjesto Moravica te poslove obavljati slični pogoni smješteni u Slavonskom Brodu, Kutini, Bjelovaru, Čakovcu.


Moje je pitanje jednostavno – zašto se odmah ide u gašenje, a nije se pokušalo pronaći posao?


Pa najlakše je firmu voditi tako da nešto ugasiš i otpustiš ljude pa nisi na gubitku. Umjesto pronalaženja novog posla, ide se u gašenje i to baš u brdsko-planinskom području koje i posla i radnih mjesta itekako treba.


I baš u to kunu se svi kad govore o Gorskom kotaru, Lici, Dalmatinskoj zagori i sličnim područjima. A kad treba s riječi preći na djela, onda se radi potpuno suprotno, odnosno – gasi se pogon!


A ostaju pogoni u puno razvijenijim i uspješnijim sredinama! To nije u redu, to nije dobro i učinit ćemo sve da se to ne dogodi i to pozivajući se na itekako jake argumente, govori gradonačelnik Dražen Mufić


U čemu je »kvaka«?


Njegove riječi potvrđuje i Ivan Brlet, šef radionice pogona u Moravicama.



– Ako je stvar u tome da se smanji broj radnika, onda bi time trebali biti zahvaćeni svi, a ne samo tek tako ugasiti jedan cijeli pogon.


Neka svaki od takvih pogona smanji broj uposlenih za određen broj ljudi, a ne samo da se jedan ugasi u potpunosti.


Mi smo do sada imali puno posla i za sada smo 150.000 eura u plusu, dakle zarađujemo.


»Kvaka« je u tome da je HŽ Cargo za iduću godinu izgubio 20 posto prijevoza i računaju kako im je sadašnji broj radnika za buduću smanjenu količinu posla vezanu uz tzv. reviziju vagona prevelik.


Riječ je o otprilike 300 vagona na kojima će se morati raditi naredne godine, a oni su to podijelili između Čakovca, Broda i Bjelovara te planiraju u potpunosti izbaciti Moravice.


Zašto i nama nisu dali dio? Koliko logike ima da se vagoni s ovog područja, znači iz Rijeke, šalju prema, primjerice, Čakovcu?


Iako mi u Moravicama imamo svu potrebnu mehanizaciju i, ponavljam, radimo kvalitetno i s dobitkom, rekao nam je Brlet zahvalivši gradonačelniku Mufiću na pomoći.


Nelogika pojela logiku


S problematikom Moravica kao željezničkog središta koje zapada u sve veću krizu gradonačelnik Mufić tijekom nekoliko prošlih godina upoznao je i tadašnju predsjednicu Kolindu Grabar Kitarović, kao i tadašnjeg i sadašnjeg ministra Olega Butkovića.


Oni su, kao i niz drugih političara, posjetili Moravice i upoznali se sa stanjem. Država nastoji pomoći, ističe gradonačelnik Mufić, ali ta pomoć djeluje nelogično.



DraŽžen Mufić, gradonačelnik Vrbovskog

– Primjerice, država nam daje brojne beneficije za otvaranje dječjih vrtića. I to je super. Ali za koga radimo te vrtiće kad s druge strane ukidamo radna mjesta?


Kome je u interesu da dvadeset ljudi ostane bez posla? I onda će nam nakon svega država reći – evo dali smo vam vrtiće, a vi nemate djece.


Pa kako ćemo ih i imati kad sad dvadestak ljudi, a znatan dio njih su mladi, vjerojatno razmišlja o odlasku, pita se gradonačelnik Dražen Mufić.