Hrvatski udio u ukupnim kamping noćenjima u Europi je nešto ispod četiri posto, ali to je zapravo i izazov. Gostima moramo reći da smo savršena kamping zemlja s predivnom prirodom, odličnom gastronomijom i divnim morem, a sami moramo vjerovati u to
Kampisti ne vole kišne kapi, posvjedočili su tijekom ovogodšnjeg srpnja u brojnim kampovima u Hrvatskoj gdje je srpanj donio 10 posto manje noćenja nego lani. Ipak, kamping sektor proteklih je godine nizao rekord do rekorda, a nije tajna kako se upravo u kampovima generira često i najveći dio prihoda turističkih kompanija koji u svom sastavu imaju hotele i kampove.
– Glavno istraživanje se odnosilo na pokazatelje konkurentnosti kampova u odnosu na hotele u Hrvatskoj. Pokazalo se kako su u većini pokazatelja poput pokazatelja profitabilnosti kampovi konkurentniji u odnosu na hotele u Hrvatskoj. Postoje neki pokazatelji koji ukazuju na veću konkurentnost hotela, poput, primjerice, popunjenosti, međutim istraživanje je pokazalo kako su kampovi ipak konkurentniji u većem broju pokazatelja. Što je najvažnije, a to je financijska uspješnost je u hotelijerstvu bila niža od financijske uspješnosti u kampingu.
Gdje je ustvari Hrvatska kao kamping destinacija u odnosu na druge zemlje u Europi?
Na koji način?
– Kampovi u Hrvatskoj su puni u špici sezone, ali naši potencijalni gosti u pred i posezoni su u nekim drugim destinacijama. To znači da mi moramo izgraditi vlastitu konkurentnost u odnosu na ostale na Mediteranu i na neki način preusmjeriti dio gostiju. Za to nam treba nacionalna i regionalna promocija, nije dovoljno što rade sami poslovni subjekti. Jednostavno rečeno, moramo potencijalnim gostima reći da smo savršena kamping zemlja s predivnom prirodom, odličnom gastronomijom i divnim morem. I moramo sami vjerovati u to. Ja sam osobno uvjerena da možemo iskoristiti tu šansu. Naš kapacitet još uvijek nedovoljno popunjen, dakle, čak i u okviru postojećih kapaciteta imamo enormne rezerve u popunjenosti, ali i diferencijaciji smještaja. To znači da uz klasični kamp, trebamo razvijati smještaj kao, primjerice, bungalove, mobilne kućice, male vile, šatore, glamping, kamene kućice na otocima, drvene kućice na kontinentu, jezerske kućice… Uz to idu sadržaji za dulji boravak – bazeni, aktivnosti, wellness i ostali programi. Unapređenjem sadržaja i smještaja postojeće kampove transformiramo u »resorte« i dobivamo nove goste koji duže borave. Nismo betonizirali prirodu već smo je oplemenili. Što god smislili u kampingu, sve je to dio ugođaja, priče i dizajna. Osim toga, imamo i velik potencijal za nove kampove kao što su kampovi u prirodnim zaštićenim cjelinama, gradski kampovi ili edukativni dječji kampovi.
Kakve primjere nudi svijet?
– Za primjer možemo uzeti američka iskustva s kampovima unutar nacionalnih parkova koji su pod upravom državne uprave za šume. Taj proizvod se pokazao jako dobar. Samo ovaj primjer pokazuje da čak i po pitanju organizacijske forme kampova imamo jako puno mogućnosti. Što se tiče geografske rasprostranjenosti kampova, za sva prirodna i zaštićena područja, područja koja su u smislu ekologije i bioraznolikosti ustvari krhka, je smještaj u kampovima najprikladniji jer ne narušava prirodu, a doprinosi njenoj valorizaciji. Uzmimo za primjer Nacionalni park Risnjak. Uvjerena sam da bi lijep broj gostiju, primjerice, iz Nizozemske onamo došao na odmor uz pravu promociju. Ako dolaze u sve nacionalne parkove u europskim zemljama, doći će i u hrvatske NP-e. No, preduvjet je da ondje postoji smještaj. Neću reći jednostavno kamp, može to biti glamping, vrhunske drvene montažne kućice usred šume kao što rade Amerikanci.
Što su najveći ograničavajući faktori boljeg korištenja tih potencijala? Zakonodavstvo?
– Zakonodavstvo sigurno. Još uvijek govorimo o neriješenom pitanju turističkog zemljišta. Još nismo potpisali ugovore, ne znamo granice ni obuhvat zemljišta i sigurno da to investitore obeshrabruje u ulaganjima. Istovremeno, plaćamo koncesijsku naknadu. Što je ipak pomak naprijed jer barem znamo uvjete pod kojima poslujemo. Osim toga je tu i urbanizam, odnosno projekcije razvoja koje zanemaruju kamping. Činjenica je da na ovaj segment često zaboravljamo i stoga što Hrvati nisu kampisti. U kampovima, naime, imamo svega 2,5 posto domaćih gostiju, za razliku od svih zemalja Mediterana gdje je taj udio barem četvrtina. Premalo Hrvata kampira pa ne razumijemo dovoljno kamping. A to je šteta jer može donijeti samo dobro.
Kamping u Hrvatskoj ipak raste po kvaliteti što potvrđuju i brojna međunarodna priznanja?
– Kamping proizvod u Hrvatskoj je posljednjih godina jako unaprijeđen. Prije svega u Istri, ali imamo diljem obale sjajnih primjera poput Zatona ili Solarisa. Imamo pet kampova koji su po ADAC-u među 140 najboljih u Europi, među kojima je i kvarnerski predstavnik kamp Krk. Potom su Lanterna i Zaton u prestižnom društvu udruge Leading camping Europe koju čine samo 34 kampa. Uvijek kažem da nema ničega u hrvatskom turizmu što je među 34 najbolja u Europi. To je također znak da Hrvatska zna kako se treba raditi u kampingu. I uz tu spektakularnu prirodu koju imamo, a koju naši konkurenti nemaju i moraju je umjetno stvoriti, doista možemo puno više.
– Svakako izazovna. Nama će vremenske prilike jako utjecati na sezonu. Inače, imali smo najave kako će lipanj biti dobar, kao i kolovoz i posebice prva polovica rujna. Isto tako sve naznake su govorile da će srpanj biti težak. Ipak, loše vrijeme je presudno utjecalo na još lošiji srpanj od predviđanja, bilo da se radi o ranijim odlascima i skraćivanju boravka, bilo da se radi o nedolascima posebice vikendima jer smo destinacija ovisna i o vikend dolascima. Nalazimo se svega 5 do 6 sati vožnje od značajnih tržišta pa nam u slučaju lošeg vremena ti vikend gosti nedostaju. Treba, međutim, reći i kako se u rujnu mijenjaju cijene i teško možemo nadoknaditi gubitak prihoda koji je nastao u srpnju. To je visoka sezona i kada se se tu izgubi previše, u rujnu s dvostruko više noćenja, ali nižim cijenama, ne možemo nadoknaditi izgubljeno. U kampingu smo ovisni i o tome kakva je sezona na sjeveru Europe. Naime, ukoliko je vrijeme lijepo u Nizozemskoj, Danskoj ili Njemačkoj, kampisti su skloni tome da ostanu u kampovima u svojim zemljama koji su izvrsni. Lani se tako dogodilo da su Sjevernjaci imali izvrsnu sezonu jer su imali duži period lijepog vremena. Što znači da nemamo konkurenciju samo na Mediteranu, a što se često zaboravlja.
________________________
Loše, jako loše
________________________
»Mali« bomboni
________________________
Od Italije preko Njemačke do Ukrajine i Latvije
Je li se s povećanjem kvalitete kampova, mijenjala i struktura gostiju?
– Ne bitno. Naših prvih pet najvažnijih emitivnih tržišta, a to su Njemačka, Italija, Austrija, Slovenija i Nizozemska, su konstanta. U dobrim kampovima se pojavljuju Danci, a potencijal leži i u tržištima Švedske i Norveške. Snažan rast se bilježi i s češkog i poljskog tržišta, a tu su i Švicarska, Ukrajina, Litva, Latvija… Ljudi s kamperima dolaze i iz ovih zemalja. Dakle, nema prepreka. Kolege u Krakovu su mi, primjerice, rekle kako je njima kamperom otprilike jednako daleko doći na Krk, kao i do Sjevernog mora.