povezane vijesti
Jadranski naftovod (Janaf) u prvih devet ovogodišnjih mjeseci ostvario je 33,3 milijuna eura neto dobiti, što je za 10,2 posto manje nego u istom lanjskom razdoblju, pokazuje financijsko izvješće objavljeno u četvrtak.
Ta državna kompanija za transport nafte u tom je razdoblju imala ukupne prihode od 96,4 milijuna eura, što je za 3,3 posto niže nego u prvih devet mjeseci 2024. godine.
Prihodi od temeljne djelatnosti Društva – transporta nafte i skladištenja nafte i naftnih derivata, iznosili su 90,6 milijuna eura i bili su za 2,5 posto manji od ostvarenja prethodne godine.
Poslovanjem s inozemnim kupcima ostvareno je 62 milijuna eura ili 68,4 posto prihoda od temeljne djelatnosti, što je za 3,4 posto manje u usporedbi s prethodnom godinom, navodi se u izvješću. Na domaćem tržištu ostvareno je 28,6 milijuna eura ili 0,3 posto manje od ostvarenja prethodne godine.
Ukupni rashodi u razdoblju od siječnja do kraja rujna bili su 2,4 posto već nego lani, te su dosegnuli 55,7 milijuna eura.
Prestanak isporuka NIS-u i pregovori s MOL Grupom
Podsjetimo, Janaf je početkom listopada objavio da će u suradnji s Vladom i pravnim savjetnicima nastaviti raditi na pronalasku rješenja situacije, nastale nakon što Naftna industrija Srbije (NIS) nije dobila novu odgodu sankcija Washingtona, potrebnu za nastavak izvršavanja ugovora o transportu sirove nafte.
Janaf je s NIS-om je lani sklopio ugovor o transportu 10 milijuna tona nafte do kraja iduće godine. Procjenjuje se da bi prestanak isporuke nafte NIS-u smanjio prihode Janafa za 18 milijuna eura do kraja godine.
U međuvremenu, održan je prvi krug pregovora s MOL Grupom o transportu nafte putem Janafa prema rafinerijama MOL-a u Mađarskoj i Slovačkoj, s kojeg je najavljeno da će se drugi krug održati krajem listopada, ponovno u Zagrebu.
Premijer Andrej Plenković u srijedu se, pak, još jednom osvrnuo na cijelu situaciju, poručivši da je verificirano da Janaf ima dovoljne kapacitete za njihovu opskrbu.
“Kapaciteti hrvatskog naftovoda su takvi da bez ikakvih problema, potvrđeno i verificirano, može godišnje opskrbiti sirovom naftom sa 15 milijuna tona i rafineriju u Százhalombatti, čiji je maksimalni kapacitet 8,1 milijuna tona i rafineriju u Bratislavi, čiji je maksimalni kapacitet 6,1 ili 6,2 milijuna tona. Pouzdanost Janafa je neupitna”, rekao je Plenković.
Komercijalna logika uvijek jasna
Poručio je da ne može nikakva sirova nafta koja dođe na terminal u Omišalj tankerom iz neke druge destinacije biti toliko povoljna kao što može biti ruska nafta koja se doprema naftovodom Družba, a podsjetio je i da su i EU i SAD poslali poruku da se na razini EU želi napustiti korištenje ruske nafte i plina.
Naveo je da je problem koji se stalno postavlja cijena transporta.
“Čvrsto ostajemo pri tome da ukoliko MOL želi naručiti veće količine sirove nafte i na dulje razdoblje, onda ni ovih sitnih igrarija oko transportnih tarifa nema i neće ih biti, jer je logika komercijalna uvijek jasna – što je veći volumen naručene nafte, što je dulji period trajanja ugovora, to su tarife manje”, ustvrdio je jučer.