BIJELA FLOTA

Jadrolinija kupuje tri rabljena katamarana: “Ovime ćemo osigurati konkurentsku prednost”

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Nacionalni putnički brodar ubrzano se priprema za sljedeću sezonu



Nacionalni putnički brodar Jadrolinija raspisao je natječaj za nabavu tri brza broda, odnosno katamarana, koji bi u flotu trebali ući najkasnije u lipnju iduće godine.


Procijenjena vrijednost triju katamarana je 18 milijuna i 300 tisuća eura, a rok za podnošenje ponuda je do 26. rujna ove godine.


Prema specifikacijama iz natječajne dokumentacije, brodovi ne smiju biti stariji od dvije godine, moraju biti izgrađeni od aluminija, maksimalne duljine 40 metara, širine 12 metara i s gazom od najviše 2,3 metra.




Minimalni predviđeni kapacitet prijevoza je 300 putnika, a minimalna putna brzina 27 čvorova. Sva tri broda, ukoliko na natječaju bude ponuda i one budu prihvaćene, moraju Jadroliniji biti isporučeni najkasnije do 30. lipnja iduće godine, što je prilično velikodušan rok, budući da se radi o datumu koji već ulazi gotovo u špicu turističke sezone, a vjerojatno će brodove trebati još prilagoditi i opremiti sukladno standardima Jadrolinijine flote.


Bolja usluga


Na naš upit o nabavi triju rabljenih katamarana, predsjednik uprave Jadrolnije David Sopta ističe kako će oni zamijeniti najstarija plovila te vrste u floti.


– Obnova flote Jadrolinije ide u smjeru ispunjenja strateškog cilja, a to je, između ostalih, zamjena najstarijih katamarana u floti Jadrolinije.


To će nam svakako osigurati konkurentsku prednost na predstojećim natječajima za državne linije u obalnom linijskom pomorskom prometu.


Novi brodovi znače pouzdaniju povezanost otoka i kopna, a putnicima Jadrolinije osiguravaju bolju i kvalitetniju uslugu što je svakako jedan od naših glavnih ciljeva, rekao je Sopta.


Jadrolinija je ove godine flotu obnovila s dva katamarana, kupljena od TP Linea, tvrtke-kćeri Tankerske plovidbe, po cijeni od 13,42 milijuna eura koje je prethodno bila unajmila na tri mjeseca, za 480 tisuća eura.


Ovi su katamarani izgrađeni 2019. godine u brodogradilištu Cahaya Samudra u Indoneziji za naručitelja iz Singapura, od kojeg ih je prošle godine otkupila Tankerska plovidba.


Dugi su 39 i široki 10 metara, s kapacitetom prijevoza 317 putnika i maksimalnom brzinom plovidbe od 29 čvorova. U floti TP Linea plovili su pod imenima »Puntamika« i »Kolovare«, da bi ulaskom u flotu Jadrolinije bili preimenovani u »Kata« i »Danica«, sukladno tradiciji ovog brodara po kojoj su svi katamarani nazvani ženskim imenima.


Katamaran »Kata« ime je dobio po Kati Šoljić, majci četvorice branitelja poginulih u Domovinskom ratu, dok je Danica staro slavensko ime za jutarnju zvijezdu, ali i prvi hrvatski književni i kulturni časopis.


Ova dva katamarana trenutno održavaju linije Rijeka – Rab – Novalja te Mali Lošinj – Ilovik – Susak – Unije – Martinšćica – Cres – Rijeka.


Domaći škverovi


Iz Jadrolinije je na naš upit potvrđeno i da su stigle dvije ponude na ponovljeni natječaj za nabavu triju novogradnji, brodova na električni pogon, dodatno opremljenih dizel-generatorima.


O konkretnim ponuđačima nisu htjeli govoriti, dok ne završi postupak procjene pristiglih ponuda, ali saznajemo da je riječ o ponudama jednog domaćeg brodogradilišta i zajednice ponuđača koju čine još jedno domaće brodogradilište i jedna inozemna tvrtka.


Procijenjena vrijednost brodova je ukupno 45 milijuna eura, odnosno 15 milijuna eura po brodu, od čega će 65 posto biti osigurano bespovratnim europskim sredstvima.


Na prvi natječaj, poništen u lipnju zbog toga što niti jedno brodogradilište nije ispunilo pravno-tehničke uvjete, bilo se javilo čak sedam ponuđača – Astilleros Armon S.A., Baltic Workboats As, Cantiere Navale Vittoria, Holland Shipyards Group, Brodotrogir Cruise i Tema kao zajednica ponuđača, kraljevički Dalmont u zajednici s INMEL-om i TSI-jem te Iskra brodogradilište s Navis Conceptom.


Ovi bi brodovi u floti Jadrolinije trebali zamijeniti najstarije klasične putničke brodove, sada već »umirovljeni« »Tijat« te »Postira« i »Premudu«, izgrađene prije više od šezdeset godina.


Plovit će linijama dubrovačkog područja prema Elafitima, na šibenskom akvatoriju, gdje će održavati vezu s Prvićem, Zlarinom i drugim otocima te u lošinjskom arhipelagu, a iz Jadrolinije ističu kako će se prema potrebi koristiti i na drugim linijama.


Ponovljeni natječaj


Riječ je o brodovima na električni pogon, opremljenima dodatnim solarnim napajanjem, kao i dizelskim generatorima, pri čemu bi primarni način punjenja brodskih baterija trebao biti preko priključaka u lukama, za što je potrebno izgraditi odgovarajuću infrastrukturu, o čemu Jadrolinija već neko vrijeme pregovara s HEP-om.


Uz to, brodovi će biti opremljeni i dizelskim generatorima za punjenje baterija, budući da je riječ o brodovima za održavanje državnih linija, s propisanim brojem plovidbi, koji će se koristiti u slučaju kvara na električnoj mreži, loših vremenskih uvjeta zbog kojih bi se moglo značajno promijeniti vrijeme trajanja plovidbe te prilikom duljih plovidbi, primjerice na remont broda.


Brodovi bi, prema natječaju, trebali biti dugi maksimalno 52 metra, široki najviše 12, s kapacitetom prijevoza 389 putnika i osam članova posade i s predviđenim rokom trajanja baterija od najmanje osam godina, u uvjetima plovidbe na državnoj liniji Dubrovnik – Suđurađ.


Kako neslužbeno saznajemo, ovih se dana očekuje i sklapanje ugovora za kupovinu te primopredaja ro-ro broda, odnosno trajekta koji Jadrolinija kupuje od grčkog brodara Livadas Shipping Co., za 7.695 milijuna eura.


I ovaj brod Jadrolinija nabavlja tek nakon ponovljenog natječaja jer je prvi bio raspisan još koncem prošle godine, s procijenjenom vrijednosti nabave od 7,4 milijuna eura, a na njega se javio isti ponuđač, s istim brodom, ali i cijenom višom od predviđene, nakon čega je uprava Jadrolinije ponudu ocijenila neprihvatljivom pa je natječaj poništen u svibnju ove godine, da bi bio ponovo raspisan, ovoga puta s predviđenom cijenom od 7,8 milijuna eura.


Grčki se brodar ponovo prijavio s istim trajektom, a Jadrolinija je u natječaju tražila da brod mora biti dug od 100 do 110 metara, širine od 17 do 19 metara, s kapacitetom prijevoza do 120 vozila i najmanje 500 putnika zimi, odnosno 700 putnika tijekom ljeta.


Grčki trajekt u razmatranju


Jadrolinija je ovog ljeta raspisala i natječaj za kupnju još jednog trajekta, vrijednosti do 12 milijuna eura, koji ne smije biti stariji od 30 godina, mora imati ukrcajno-iskrcajnu rampu na pramcu i krmi te ljeti može primiti 650, a zimi 400 putnika i najmanje 90 vozila.


Na ovaj je natječaj pristigla jedna ponuda, grčkog brodara Horizon Shiping Company koji traži točno 12 milijuna eura za ponuđeni brod, a evaluacije ove ponude još uvijek je u tijeku, potvrđeno je iz Jadrolinije.