TEHNOLOGIJA I TURIZAM

Iz “Tesle” optužili HEP da kasni, HEP odgovara: “Niste počeli na vrijeme”

Dražen Katalinić

Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

 I ovog ljeta moglo bi dolaziti do gužvi na nekim punionicama za električna vozila



Američki proizvođač električnih automobila »Tesla« krajem lipnja javno je optužio Hrvatsku elektroprivredu na društvenoj mreži X da nije na vrijeme priključila na mrežu, a ni modernizirala lokacije za njihove Supercharger punionice u Hrvatskoj, posebno na koridoru Zagreb – Zadar, zbog čega bi, navode u »Tesli«, moglo doći do ozbiljnih gužvi na autocestama tijekom ljetne turističke sezone.


U »Tesli« ističu da su građevinski radovi na 11 lokacija u Hrvatskoj potpuno završeni, ali punionice ne mogu biti puštene u rad bez priključka na mrežu, za što je nadležan HEP. U istoj objavi u »Tesli« podsjećaju da »prošlogodišnje gužve nisu zaboravljene« te da se ove godine planira znatno proširenje kapaciteta, no, ističu da velik broj lokacija i dalje čeka priključenje na elektroenergetsku mrežu.


Vršni termini


– Ako HEP ne omogući brzo priključenje punionica u Otočcu, Varaždinu, Jasenicama (jug) i Zadru, kapacitet će tijekom udarnih ljetnih vikenda biti ograničen, upozoravaju iz »Tesle«.




Kako bi se izbjegli problemi, odnosno moguće gužve na njihovim punionicama, u »Tesli« su najavili uvođenje nekoliko konkretnih rješenja poput sniženih cijena punjenja izvan vršnih termina (kasno navečer i rano jutro) kako bi se rasteretili najopterećeniji sati te prisustvo njihova terenskog osoblja na lokacijama s najvećim prometom – Otočac, Karlovac, Jastrebarsko, Senj, Split i Zadar. Vozače električnih automobila također podsjećaju da su u Sloveniji uredno uspjeli proširiti mrežu svojih punionica s osam novih u Ljubljani te 12 novih priključaka u Kopru koji će biti dostupni od 15. ovoga mjeseca.


Nije trebalo dugo čekati na odgovor »Tesli« iz HEP-a. Poručuju da »HEP Operator distribucijskog sustava (HEP ODS) niti na jednoj od spomenutih lokacija ne kasni u rješavanju zahtjeva, u dijelu koji je u njegovoj nadležnosti, te stoga ne može biti odgovoran za moguća ograničenja u korištenju Tesla punionica u nadolazećem razdoblju« te dodaju da HEP ODS svoje obveze izvršava u skladu s ugovorenim rokovima i važećim zakonskim procedurama.


No, iz HEP-a također podsjećaju da »Tesla« nije pravovremeno započeo s pripremom projekata, nije dostavio dokumentaciju potrebnu za dovršetak procesa priključenja, a nije se ni očitovao na pojedine upite koje im je uputio HEP ODS.


– Na najfrekventnijim lokacijama, investitor je krenuo prekasno u proces priključenja, svjestan činjenice da neće uspjeti odraditi potrebne radnje do početka turističke sezone, odnosno do očekivanog povećanog broja Tesla vozila, napominju u državnom elektroenergetskom poduzeću.


Definirani rokovi


– Naime, HEP ODS ima zadaću stvoriti uvjete u mreži kako bi se punionice mogle priključiti na mrežu, a procesi ishođenja potrebne dokumentacije i izgradnje energetskih objekata imaju svoje zakonitosti prema kojima se moraju provesti i na koje se ne može utjecati javnim prozivkama, kažu u HEP-u i dodaju da su rokovi za svaki pojedini projekt definirani ugovorima o priključenju, a distribucijska područja HEP ODS-a su na svim navedenim lokacijama u komunikaciji s investitorom te odrađuju sve potrebne radnje u skladu s definiranim procedurama i zakonskim rokovima.


Iz HEP-a »Tesli« također poručuju da su uvijek, pa i u ovom konkretnom slučaju, spremni na suradnju s ciljem da se na vrijeme i uspješno riješe zahtjevi korisnika, od kojih jednako tako očekuju da na vrijeme, u skladu s pravilnicima i profesionalnim standardima, obave svoj dio posla.


Iz »Tesle« su još u travnju najavili veliku ekspanziju svoje mreže u Hrvatskoj. No, realizacija tog plana dovedena je u pitanje zbog, kako navode, sporosti domaćih institucija.


U planu 64 nova priključka


Za ovu godinu »Tesla« planira instalirati ukupno 64 priključka za električne punionice diljem Hrvatske, a iduće godine još 72, i to na ključnim lokacijama uz glavne prometne pravce, posebno na one koji su najviše opterećeni prometom tijekom turističke sezone. Tako u Otočcu planiraju instalirati dodatna 4 priključka, a u Zadru dva uz nadogradnju tehnologije V2 na V4 na obje lokacije.


Pritom bi se u Otočcu trebao instalirati prvi MegapackCharger u Europi. Na području Zagreba (King Cross), Varaždina i Jasenica (jug) u planu je instalacija ukupno 20 priključaka, izgradnja punionica je završena, ali još se čeka priključenje na mrežu, dok su na lokacijama Slavonski Brod, Vrgorac, Bačva, Janjče i Vrata Jadrana punionice u različitim fazama razvoja, a planira se ukupno 38 priključaka.


Tijekom iduće godine »Tesla« planira dodatno proširenje kapaciteta u Zagrebu, Gospiću, Rijeci, Šibeniku, Poreču, Puli, Korenici i Dubrovniku, i to od 8 do 12 novih priključaka na svakoj lokaciji.