Farmaceutski div

Ivo Usmiani: JGL se svaki dan bori s globalnim konkurentima, a to mogu samo hrabri

Barbara Čalušić

Ivo Usmiani / Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Ivo Usmiani / Foto: Nel Pavletic/PIXSELL

Uporno i strpljivo, s puno strasti i energije gradimo tu našu kuću koja danas ima 32 godine, kaže šef JGL-a



Ivo Usmiani, predsjednik Upravnog odbora JGL-a, dobitnik je nagrade za životno djelo Primorsko-goranske županije. Za ovo priznanje reći će da nije samo dodijeljeno njemu već i svim zaposlenicima JGL-a, u ovom trenutku najveće hrvatske farmaceutske kompanije.


– Iskreno sam ganut, zahvalan i počašćen na dodijeljenoj nagradi za životno djelo Primorsko-goranske županije. Doživljavam je kao priznanje svim zaposlenicima i našim obiteljima koji su svatko na svoj način utkali dio sebe u temelje naše tvrtke. Godinama investiramo, gradimo, zapošljavamo, izvozimo i stvaramo veliku dodanu vrijednost JGL-u, lokalnoj zajednici i Hrvatskoj. Ostavljamo dubok i vidljiv trag u prostoru i vremenu, a naša je tvornica, kao istaknuti znak u prostoru, promijenila vizuru ulaska u grad i Rijeci vratila onaj potisnuti industrijski štih.


Uporno i strpljivo, s puno strasti i energije gradimo tu našu kuću koja danas ima 32 godine. Je li to puno ili malo? Rekao bih da je tren, jer je prošlo brzo, ali istovremeno je cijeli jedan bogat život, prepun ljepote stvaranja, rasta i učenja. JGL je osnovan 1991. godine na temeljima jednog malog laboratorija za izradu i kontrolu magistralnih i galenskih pripravaka Ljekarne Jadran. Sustavnim ulaganjem, prije svega u ljude, u razvoj novih proizvoda, u razvoj novih tržišta, u bliskost s kupcima, kao i investiranjem u suvremenu tehnologiju u izradi i kontroli lijekova, iz skromnog embrija izrasla je internacionalna farmaceutska kompanija prepoznatljivog identiteta.




O putu koji smo prošli najbolje govori podatak da smo 1991. godine, u godini osnivanja, imali ukupan prihod od 1,4 milijuna kuna, a 2022. smo završili s 1,427 milijuna kuna konsolidiranih ukupnih prihoda JGL Grupe, što nas svrstava među 20-ak najvećih hrvatskih proizvođača i najvećeg farmaceutskog proizvođača u hrvatskom vlasništvu. Bilo nas je desetak te ‘91., a sada imamo 1.180 zaposlenih.


Ivo Usmiani / Photo: Nel Pavletic/PIXSELL


Paški korijeni


Često ističete vaše korijene koji su s Paga, kao i činjenicu da su ljekarnici i prije bili prisutni u vašoj široj obitelji. Jesu li možda oni odredili vaš profesionalni put?


– Vrlo sam ponosan na svoje paške korijene i na naš otočni identitet kojemu prilazim s puno pažnje. Ja sam s Paga, živio sam u jednoj vrlo bliskoj okolini, maloj sredini s puno prijatelja. Rastao sam u ambicioznoj obitelji koja je držala do obiteljskih vrijednosti. Djetinjstvo i mladost vezano za roditelje i prijatelje ostalo mi je u prekrasnom sjećanju. Iznimno mi je stalo da te prijateljske odnose i danas njegujem. Kada mi je najljepše, onda to podijelim s njima. Vraćam se stalno tim korijenima jer su me obitelj i prijatelji pratili u svim mojim ambicijama. U mojoj široj obiteljskoj sredini oduvijek se poštovala ljekarnička tradicija. Rođak mog djeda i susjed bili su farmaceuti, a veliki je utjecaj na odabir fakulteta i mog životnog smjera imala ljekarnička obitelj Martinelli iz Paga.


Nisam požalio što sam izabrao Farmaceutsko-biokemijski fakultet u Zagrebu jer je to sjajan fakultet s malim brojem studenata na kojemu smo svi bili kao obitelj. Studij zahtijeva apsolutnu prisutnost i angažman, u stalnom ste kontaktu s kolegama kroz praktičnu nastavu, neprestano živite fakultet. Moja supruga bila je razlog dolaska u Rijeku, nakon studija krenuo sam kao mladi farmaceut u ljekarni Kazalište, gdje je započeo moj profesionalni put. Specijalizirao sam farmaceutsku tehnologiju na Farmaceutsko-biokemijskom fakultetu u Zagrebu, što je također usmjerilo moju buduću karijeru. Imao sam ogroman privilegij i sreću da sam kao mladi farmaceut rastao pored nedavno preminulog Zdravka Saršona, ravnatelja Ljekarne Jadran, sjajnog farmaceuta i gradonačelnika Rijeke, koji je imao izniman utjecaj na moju karijeru, koji me kroz cijeli profesionalni put ohrabrivao, poticao i usmjeravao, te s kojim sam dijelio zajedničke vrijednosti i vizije.


Poput vaših paških korijena poznata je i priča o skromnim počecima JGL-a i famoznoj miješalici za sladoled. Tada, prije 32 godine, nije izgledalo da će jedan mali proizvodni pogon postati vodeća hrvatska farmaceutska kompanija?


– Radi poticanja pobjedničkog duha kroz naša interna prisjećanja i danas se provlači priča o skromnim počecima s jednom miješalicom za slastice u barakama na Pulcu kao pretečom proizvodnog pogona koji danas zadovoljava sve međunarodne standarde dobre proizvođačke i laboratorijske prakse (GMP/GLP) u proizvodnji i kontroli lijekova te proizvodi sve tehnološke oblike u većini terapijskih skupina. Početak tržišnog djelovanja karakterizira poduzetan duh ljekarnika osnivača koji su strategijom tržišnih niša, koje su se pojavile u trenutku raspada Jugoslavije, nestankom Galenike, Alkaloida i Bosnalijeka, s nekoliko farmakološki esencijalnih lijekova malih proizvodnih serija, kao što su Kalij klorid tablete, Timalen kapi za oči, Hepan, Folacin, Fluacet gel, Atyrazol tablete i Carbo medicinalis tablete, prepoznali tržišni potencijal tih proizvoda te vrlo brzo i fleksibilno ušli na tržišta, ostvarivši ubrzani organski rast tvrtke.


Pogoni JGL-a na Svilnom – Pharma Valley promijenila je vizuru ulaska u Rijeku / SANDRO RUBINIĆ/JGL


Ubrzo nakon toga krenula je i internacionalizacija kompanije, osvajanje novih tržišta?


– Tako je. Vrlo rano shvatili smo da je Hrvatska malo tržište na kojemu je teško graditi konkurentnost proizvoda. Za uspjeh u farmaceutskom poslu morate imati ekonomiju obujma, morate imati veliko tržište. Shvatili smo da je naše dotadašnje tržište jedan kvart Moskve i zato smo vrlo rano krenuli u izvoz, izašli s internacionalnom strategijom. Odabrali smo internacionalni put na otvorenom tržištu, što znači boriti se svaki dan za opstanak s multinacionalnim i globalnim konkurencijama. To mogu samo hrabri i odvažni! U core biznisu smo u 2022. ostvarili 680 milijuna kuna poslovnih prihoda na izvoznim tržištima, što predstavlja 85 posto izvoza u strukturi naše prodaje, a naši su proizvodi prisutni na 60 svjetskih tržišta. Prvo smo iskoračili u regiju na način da smo već 1992. godine osnovali firmu u Sloveniji, pa u Bosni i Hercegovini, Makedoniji te Srbiji, a onda i u Rusiji.


Izlazak na rusko tržište bila je ključna prekretnica u poslovanju JGL-a jer je riječ o golemom i bogatom tržištu, iznimnog potencijala i rasta. Negdje 1999. ušli smo s registracijom proizvoda i brzo oformili predstavništvo, kreirali desetak proizvoda s kojima danas držimo lidersku poziciju kao što su Aqua Maris, Aknekutan, Dramina, Vizol S i Meralys. Iz Rusije smo otvorili predstavništvo u Ukrajini, zatim u Kazahstanu i Bjelorusiji s vlastitim operacijama, a na ostalim tržištima CIS-a kao što su Azerbajdžan, Gruzija, Armenija, Kirgistan, Uzbekistan i Moldavija radimo s ekskluzivnim partnerima u distribuciji i promociji. Shvatili smo da je Istok u penetraciji značajno lakši za nas nego Zapad, koji je bio izrazito konkurentan i gdje bismo »slomili zube« da smo odmah krenuli. To je bila mudra odluka. Danas u Rusiji imamo 213 zaposlenih, u Ukrajini 61, u Kazahstanu 47, a u Bjelorusiji 20.


U poslu kao i u životu uvijek ima uspona i padova. Dakle staro, ali svima znano pravilo »nikad sva jaja ne stavljaj u istu košaru«, za tržište na kojem ostvarujemo 33 posto prihoda, u našem se slučaju pokazuje kao točno. Zbog krize s kojom smo se suočili u Rusiji tijekom 2015. godine, zbog drastičnog pada vrijednosti rublje, prvenstveno uzrokovanim padom cijena barela sirove nafte, izgubili smo pola ruskog prometa. Kriza je umanjila našu iskru uspjeha, iscrpila nas, ali i potaknula na preispitivanje. Osvijestila naše snage i slabosti. Kriza je bila prilika da počistimo kuću.


Zbog visokog neto duga restrukturirali smo bilancu prodajom nekih ruskih brendova iz dermatološkog i ginekološkog portfelja, vratili kratkoročne dugove bankama, smanjili zalihe, te posljedično podignuli likvidnost i profitabilnost tvrtke. Potpuna neizvjesnost u smislu daljnje eskalacije sukoba i danas od nas traži maksimalan oprez, kao i izradu rezervnih planova i teritorijalne diverzifikacije tvrtke. Važno je spomenuti treći stup našeg poslovanja, Business-to-Business (B2B) model, koji je izuzetno značajan u procesu daljnje internacionalizacije i teritorijalne diverzifikacije, a koji ubrzano razvijamo s ciljem smanjenja ovisnosti o ruskom tržištu. Fokus jačanja pozicija tvrtke usmjeren je na tržište EU-a, gdje smo s modelom out licenciranja i ugovorne proizvodnje naših proizvoda izgradili jaku poslovnu mrežu u većini država. S ključnim brendovima prisutni smo i na rastućim bliskoistočnim i azijskim tržištima kao što su tržišta Saudijske Arabije, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Tajlanda, Filipina, Malezije, Indonezije i Kambodže. Također smo pri završetku registracije proizvoda u Vijetnamu, Kini i SAD-u.


Sa segmentom nazalnih dekongestiva u ovom trenutku držimo oko devet posto svjetskog tržišta. Intenzivno radimo i na strateškom partnerstvu s Polpharmom, najvećom poljskom farmaceutskom kompanijom koja ima milijardu dolara prihoda. Partnerstvo s njima razvijamo u nekoliko smjerova. S jedne strane, Polpharma na poljsko i druga tržišta plasira naše oftalmološke proizvode, dok se dio njihove proizvodnje očnih kapi iz Poljske seli u naše riječke pogone, a zajedno osmišljavamo i neke nove proizvode. Vizija koja nas inspirira i vodi sažeta je u izjavi da želimo biti internacionalna farmaceutska tvrtka specijalizirana za razvoj i proizvodnju sterilnih proizvoda s dodanom vrijednošću u oftalmologiji, otorinolaringologiji i dermatologiji te globalni lider u korištenju morske vode u svrhu zdravlja. To od nas traži izrazitu tehnološku i terapijsku fokusiranost, kao i stratešku kompetentnost u takvoj indikacijskoj niši. Budući da smo dugi niz godina posvećeni sustavu strateškog promišljanja, sa zadovoljstvom mogu reći da danas živimo ono što smo planirali unatrag deset godina. Naša je vizija jasna, dohvatljiva i inspirativna, to je destinacija kojoj težimo.



Ciklus rasta tvrtke


Rast diktira i nove metode poslovanja pa ste tako prije nekoliko godina uveli i novi sustav upravljanja. Kakvi su rezultati?


– Mi smo doista prolazili sve etape rasta tvrtke, na samim počecima procesi nisu bili opisani niti definirani na strateškoj i operativnoj razini. U jednom je trenutku kaos neizbježan – brzo rastete, širite se, no ako istodobno ne posložite sustav, procese, organizaciju, ako ne postavite menadžment kompanije, ako kroz stratešku mapu, ciljeve i projekte ne kaskadirate jasnu viziju i strategiju, tada je teško upravljati tvrtkom. Ciklus rasta tvrtke nameće prelazak iz poduzetničke faze u korporativni sustav upravljanja i odlučivanja s jasno opisanim ulogama i doprinosom svakog zaposlenika. Na ovaj način poslujemo već dugi niz godina i postali smo vrlo vješti.


U smislu tranzicije tvrtke i pripreme za budućnost, kao i s obzirom na moje odstupanje s pozicije direktora kompanije, prešli smo iz dualističkog u jednostavniji, monistički model upravljanja s Upravnim odborom na čijoj sam poziciji predsjednika od 2015. godine. Moja kći Eva Usmiani Capobianco, koja je dugi niz godina u tvrtki prisutna na različitim pozicijama, također je članica Upravnog odbora. Kako bismo dodatno ojačali operativno poslovanje i podignuli profitabilnost, Upravnom odboru kompanije se 2018. godine na poziciji izvršnog direktora pridružio Mislav Vučić, menadžer s bogatim internacionalnim iskustvom u farmaceutskom biznisu.


Istraživanje i razvoj, odnosno R&D, jedan su od ključnih segmenata suvremenih farmaceutskih kompanija. Koliko JGL ulaže u istraživanje i razvoj?


– Istraživanje i razvoj jedan je od naših ključnih procesa. Izuzetno puno, kontinuirano i proaktivno ulažemo u strateške kompetencije svih procesa koji spadaju u R&D. Riječ je o kapitalnim ulaganjima, o intelektualnom kapitalu tvrtke i jednom od ključnih drivera rasta JGL-a u koji ulažemo šest posto prihoda. Radi usporedbe, postotak ulaganja u R&D u Hrvatskoj je na razini 1,8 posto, dok je europski prosjek 2,5 posto. Upravo je u tijeku treća faza multicentričnog, randomiziranog, dvostruko slijepog kliničkog ispitivanja za naš novi inovativni proizvod u obliku spreja za nos koji se provodi na 500 pacijenata u Njemačkoj, Poljskoj, Bugarskoj i Hrvatskoj, što smatramo povijesnim uspjehom tvrtke.


Uz R&D vezani su i novi pogoni na Svilnom, Pharma Valley, koji dominiraju ulaskom u Rijeku?


– Da, stvarno moćno izgleda naša riječka pharma dolina na kojoj se na gotovo 100 tisuća četvornih metara prostire kompleks JGL-a. Poseban zamah u tom smjeru napravljen je otvorenjem JGL Pharma Valley kompleksa na Svilnom 2015. godine, koji spaja najbolje prakse upravljanja proizvodnim procesima, moderne tehnologije u farmaceutskoj proizvodnji i visoke standarde zaštite okoliša. Investicija je bila vrijedna 339 milijuna kuna, a na 25 tisuća četvornih metara objedinjena je proizvodnja i udvostručeni su kapaciteti visoke razine tehnološke opremljenosti u pogonima sterilnih oblika te pogonu za inovativne BoV oblike, kao i opremanje otopina. Radi se o jednoj od energetski najučinkovitijih proizvodnih hala u Hrvatskoj kojom smo stvorili preduvjete za daljnji iskorak ključnih brendova na globalno tržište zdravlja. U istraživačkim i proizvodnim pogonima implementirana su ekološki pametna tehnološka rješenja s ciljem postizanja maksimalne uštede energije – od fotonaponskih panela za proizvodnju struje, solarnih vakumskih panela za dogrijavanje vode, sve do upotrebe čistih tehnoloških voda za zalijevanje zelenih površina. JGL je tijekom protekle četiri godine investirao oko 600 milijuna kuna u razvoj kapaciteta i novih tehnologija, u razvoj novih proizvoda, digitalizaciju i optimizaciju procesa, u energetsku učinkovitost i znanje zaposlenih te otvorio oko 200 novih radnih mjesta.


Ključno i aktualno ulaganje odnosi se na projekt INTEGRA u vrijednosti 400 milijuna kuna, koji nosi novu, razvojnu dimenziju budućnosti JGL-a na putu stabilnog i održivog rasta tvrtke, te ima značajan utjecaj na razvoj hrvatske farmaceutske industrije. On podrazumijeva integraciju istraživanja i razvoja, izgradnju novog pilot-pogona, povećanje kapaciteta proizvodnje za 60 posto, kao i novi logistički centar Kukuljanovo s potpuno automatiziranim, robotiziranim skladištem s više od 15.000 paletnih mjesta kojim upravlja softwer skladišta, povezan sa softwerom u proizvodnji. Novi prostor tehnološkog razvoja, razvojno-analitičkog laboratorija i razvojne stabilnosti omogućit će nam dodatno povećanje istraživačko-razvojnih kapaciteta.


Cijeli projekt INTEGRA značajno podiže razvojno-tehnološku kompetentnost tvrtke i njezinu globalnu konkurentnost za daljnji internacionalni rast u idućih desetak godina. U našoj kapitalnoj investiciji JGL Pharma Valley, kao i u novom razvojnom ciklusu projekta INTEGRA, od izuzetnog značaja bila je uloga HBOR-a u smislu povoljnih izvora financiranja koji su osigurani iz Programa kreditiranja razvoja gospodarstva usmjerenog prije svega na proizvodne i izvozno orijentirane kompanije, kao i poticaji MINGO-a temeljem Zakona o poticaju ulaganja. Prema HNB-u uvršteni smo na popis 58 domaćih kompanija koje se zbog korištenja napredne tehnologije četvrte industrijske revolucije mogu smatrati poduzećima budućnosti.



Često ističete da temelj uspjeha nose ljudi, a JGL je i dalje jedan od najpoželjnijih poslodavaca, ne samo u Rijeci.


– Smatram da se snaga kompanije prije svega temelji na intelektualnoj snazi njezinih zaposlenika. Tvrtku JGL nose školovani i motivirani zaposlenici, oni su temelj našeg razvoja i rasta. Kontinuiranim ulaganjem u edukaciju i razvojem postojećih, ali i brzom integracijom velikog broja novih kadrova postignut je pozitivan učinak na cjelokupnu uspješnost i produktivnost tvrtke.


Ponosimo se strukturom od 76 posto žena, prosječnom dobi od 40 godina, te s više od 63 posto fakultetski obrazovanih ljudi. Naši zaposlenici u inozemstvu rade uglavnom na poslovima marketinga i prodaje, dok su proizvodnja, kvaliteta, istraživanje i razvoj u Hrvatskoj. Njihova kompetentnost, posvećenost, lojalnost, trud i motivacija najveće su vrijednosti JGL-a koji nisu iskazani u bilanci. Sve to čini nas jednim od top pet najboljih poslodavaca u Hrvatskoj, sukladno nezavisnom istraživanju provedenom prošle godine.


Riječka priča


Paralelno sa širenjem na internacionalna tržišta osnovali ste i tvrtke kćeri putem kojih ste poslovanje proširili i u Hrvatskoj te Srbiji. Kako izgleda poslovanje JGL-a putem tvrtki kćeri?


– Početkom 2015. godine u Rijeci smo otvorili proizvodni pogon, riječ je o Adrialabu, našoj spin off tvrtki koja je smještena na lokalitetu Pulac, gdje je svoj put započeo i JGL. Adrialab je tvrtka zasnovana na vrlo suvremenim GMP principima, a bavi se proizvodnjom polučvrstih farmaceutskih oblika i nesterilnih otopina. S obzirom na fokus JGL-a u sterilnim oblicima, u Adrialab smo preusmjerili tradicionalni JGL-ov portfelj proizvoda kao što su Dječja mast, Sunce moje malo, Holyplant kozmetika, Dobri kućni duh, i to s namjerom revitaliziranja i daljnjeg razvoja naših starih brendova iz programa njege i zaštite.


Adrialab je riječka proizvodna priča pred kojom su još mnoge prilike za rast i širenje u Hrvatskoj i inozemstvu. Dvije godine ranije preuzeli smo i proizvodne pogone, intelektualno vlasništvo i opremu srpske kompanije BG Pharm. Akvizicijski potencijal na susjednom tržištu prepoznali smo nakon što smo ondje putem tvrtke kćeri poslovali 12 godina, a danas je kompanija JGL Beograd – Sopot fokusirana na proizvodnju suhih oralnih oblika u kategorijama dijetetike, medicinskih proizvoda, lijekova na recept i lijekova bez recepta. Operacije u Srbiji obuhvaćaju i distribuciju kako vlastitog portfelja tako i proizvoda iz svih zakonodavnih kategorija matične kompanije. Svakako želim spomenuti i Zdravstvenu ustanovu Ljekarne Pablo, koju smo osnovali još 1999. godine.


U želji da vrhunski proizvodi i stručna usluga budu dostupni što većem broju građana i partnera danas brojimo ukupno 30 ljekarni koje su dostupne kako u većim hrvatskim gradovima tako i u manjim mjestima. Radi se o ustanovi koja je tijekom godina izrasla u referentno mjesto za zdravstvenu edukaciju, prevenciju i ljekarničku skrb te u kojoj su zaposlena 152 djelatnika.


JGL je podržao otvaranje studija farmacije pri riječkom Sveučilištu. Važna vam je suradnja s riječkom sveučilišnom zajednicom?


– JGL zajedno s riječkim Sveučilištem i njegovim sastavnicama, Medicinskim fakultetom, Studijem farmacije i Odjelom za biotehnologiju, gradi znanstveno-inovacijski ekosustav i platformu za daljnji razvoj grada Rijeke kao centra farmaceutsko-biotehnološke izvrsnosti. Ključni resursi, odnosno ključni razvojni potencijal Rijeke i njegovog gospodarstva su znanje, kompetencije i oprema Sveučilišta, a na nama je odgovornost umrežavanja industrijskih i razvojnih timova s akademskim, znanstveno-istraživačkim timovima u dijelu stvaranja konkurentnih i inovativnih proizvoda veće dodane vrijednosti i izvoznog potencijala. Uostalom, »znanje je vrijedno koliko je upotrebljivo«.


Osnivanje Odjela za biotehnologiju i istraživanje lijekova Sveučilišta u Rijeci 2009. godine prvi je rezultat takvog umrežavanja i sinergijskog učinka. U studijskom programu Odjela JGL-ovi stručnjaci uključeni su od samih početaka u sklopu nastave. Partnerstvo Odjela za biotehnologiju i JGL-a dovelo je do otvaranja i prvog GMP laboratorija među hrvatskim sveučilištima kojemu je HALMED dodijelio certifikat dobre laboratorijske prakse. Kao sjajan primjer nastavka suradnje je i otvaranje Studija farmacije pri Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. Još kao predsjednik Savjeta Sveučilišta u Rijeci, zajedno s rektoricom prof. dr. Snježanom Prijić-Samaržija, prof. dr. Goranom Hauserom, dekanom Medicinskog fakulteta, prof. dr. Mirandom Mladinić Pejatović, pročelnicom Odjela za biotehnologiju i Matom Poropatom, direktorom Farmaceutsko-tehnoloških operacija u JGL-u, imao sam silnu želju i ambiciju da farmaciju dovedemo u Rijeku. To je povijesni trenutak za riječko sveučilište, za JGL, a za mene je ostvarenje sna i misije kao farmaceuta. Nadalje, to je sjajan primjer kako se industrijske strategije kaskadiraju na obrazovni sustav. Osnivanjem Studija farmacije s predloženim programom dobili smo moderan, dobro izbalansiran kurikulum između ljekarničkog usmjerenja i industrije, koji odgovara općim i specifičnim potrebama za znanjem, vještinama i kompetencijama u farmaciji.


Njime ćemo značajno osnažiti tu deficitarnu struku u Hrvatskoj, kao i ekspertne kadrove u ljekarničkoj skrbi, razvoju, proizvodnji i kontroli farmaceutskih proizvoda. Iz perspektive JGL-a ovim Studijem stvaramo prirodan bazen studenata koji će moći podržavati propulzivan rast tvrtke, sektora, kao i ljekarništva. Važno je naglasiti da smo prošlu godinu okrunili i Rješenjem o dodjeli bespovratnih sredstva Europske unije iz programa »IRI 2« u visini od 14 milijuna kuna za razvoj inovativnog spreja za nos na bazi prirodnih molekula s antivirusnim djelovanjem. Radi se o projektu koji radimo u suradnji s Centrom za proteomiku Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, na čelu s prof. dr. Stipanom Jonjićem i njegovim znanstvenim timom vrsnih virologa i molekularnih biotehnologa.


Jeste li zadovoljni odnosom aktualne vlasti prema farmaindustriji?


– Farmacija je dala neporeciv doprinos ljudskoj civilizaciji i kulturi. Zajedno s medicinom pomaknula je životnu dob do neslućenih granica. Ona je nezaobilazan dio našeg zdravstvenog i kulturnog identiteta koja je tijekom povijesti bila značajni čimbenik duhovnog i gospodarskog napretka, a to je, rekao bih, i danas. Hrvatska farmaceutska industrija je ozbiljan dionik našeg gospodarskog i zdravstvenog sustava koja donosi značajan doprinos poboljšanju zdravstvenih ishoda i osigurava nesmetanu opskrbu visokokvalitetnih lijekova. Naime, sve mudre i skromne države i kompanije svoje ograničene resurse usmjeravaju u pomno odabrana područja i proizvodne sektore s visokom dodanom vrijednosti koji su globalno izvozno orijentirani.


Smatram da je upravo farmaceutski sektor u kojemu posluje JGL strateški iznimno značajan za Hrvatsku. To je industrija koja kontinuirano raste, investira i izvozi. Iznimno je kompleksna, ima veliki multiplikativni faktor, a pokazala se i iznimno žilavom, kako u prošloj krizi 2009. i 2010. godine tako i 2020. godine. Konkurentna je, ima jezgru znanja i sposobnosti, tehnološki zahtjevnu proizvodnju s visokom dodanom vrijednošću i iznimno razvijenom tehnološkom platformom. Radi se o kapitalno intenzivnoj industriji s visokim ulaznim barijerama u smislu razvoja proizvoda, registracije i GMP certifikacija.


Mislim da Hrvatska može biti zadovoljna, sretna i ponosna tom svojom industrijskom granom. S jedne strane ističe se da je farmaceutski sektor od strateške važnosti za Hrvatsku, dok nam se s druge reže grana na kojoj sjedimo. Cijene određenih lijekova se kroz proces referenciranja dodatno snižavaju i smiješno su niske, pa imate lijekove koji su jeftiniji od bombona.


Planiram se u sljedeće dvije do tri godine povući i dati priliku mladima

Povod ovom razgovoru je nagrada za životno djelo. Kako vidite svoju privatnu i profesionalnu budućnost?


– Mislim da svi mi moramo ostaviti neki trag iza sebe. Dati svoj maksimum. Život treba uzeti do kraja, otvoreno, treba ga živjeti. Ne možete biti sretni i zadovoljni skrivajući se, barem ja nisam takav. Sve ono što se događa u hladovini, gdje nema strasti, emocija, takmičenja, tu nema ni izazova, a kamoli zadovoljstva. Ja to tako doživljavam. Planiram se u sljedeće dvije do tri godine povući s pozicije na kojoj se trenutačno nalazim. Želim dati priliku mladima da rade posao dok su mladi, jer ja više nisam u mogućnosti raditi kao nekada. Bez obzira na to posao je za mene i dalje strast i neću ga nikada ostaviti. Siguran sam da ću uvijek biti vezan za tvrtku, makar samo strateški. Želim odvojiti vrijeme kako bih se mogao baviti unukom Fendi i posvetiti se članovima obitelji koji su ostali uskraćeni za puno toga, ali želim se i baviti sobom jer se još uvijek previše trošim. No imam odlične ventile s obzirom na to da često putujem, a i družim se, što uistinu volim.

U genima imam poduzetan duh, a posao sam gradio sa strašću

Što je najzaslužnije za vaš profesionalni uspjeh, doživljavate li sebe kao lidera i koje bi liderske karakteristike bile presudne za uspjeh?


– Poduzetan duh koji imam u genima, kao i strast kojom sam posao radio i gradio. Bez strasti je teško, s tvrtkom se morate buditi, s njome morate lijegati. Morate biti jako duboko u poslu da biste uopće izvrtjeli sve uspješno u glavi i bili sposobni definirati odluke koje donosite. Potrebno je i puno strpljenja. Potrebni su, nadalje, i spremnost te sposobnost slušanja suprotnih stajališta, sposobnost opraštanja, spremnost da nagradite zaslužene, da stalno učite i da se mijenjate, oštro oko za talente, ljubav i poštovanje prema ljudima te nesklonost da ih povrijedite. To su samo neke vrijednosti koje nastojim poštovati. Uvijek sam znao okupiti ljude, nikad nisam ulazio u velike konflikte, s ljudima nikad nisam imao problema. Imam možda i neku toplinu koja mi je pomogla da oko sebe okupim pametne ljude jer uspjeh je stvar tima. Bez tima teško možete bilo što napraviti. Profesionalni uspjeh traži veliko odricanje, morate imati sređen obiteljski okvir. Morate uz sebe imati obitelj koja vas razumije i podržava, jer ovakav posao i pozicija nose sa sobom puno odsutnosti. Lider mora biti vizionar te mora imati široku sliku onoga što želi. Mora biti iskren, strastven, strpljiv i pravedan. Bitno je da posjeduje emocionalnu inteligenciju, mora znati komunicirati s ljudima. Konflikti su katkad neizbježni, ali i njima se mora dobro upravljati, tako da i oni donesu kvalitetu. Ključno je da svaki lider zaista živi navedene vrijednosti, a ne da samo o njima govori. Ako to postigne, moći će okupiti ljude koji će ga slušati, razumjeti i uvijek pratiti.