Gubitak zarade

Domaći trgovci strahuju od katastrofalnog pada blagdanske potrošnje: ‘Korona nas je vratila bar tri godine unatrag’

Branko Podgornik

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Blagdanska potrošnja u godinama prije pandemije rasla je u Hrvatskoj rekordnim tempom



ZAGREB – Korona će mnogim građanima pokvariti doček Božića i Nove godine, a pomrsit račune i trgovcima koji će zbog ograničenja okupljanja ljudi u očekivanju blagdana vjerojatno izgubiti petinu od zarade kakvu su imali u prosincu prošle godine, procijenila je Tomislava Ravlić, voditeljica Odjela za trgovinu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.


Trgovcima je smrknulo jer moraju sprječavati gužve u svojim prodavaonicama, a svoje proizvode ove godine neće moći prodavati ni obrtnici nakon što su ukinuti uobičajeni božićni sajmovi sa štandovima. Ruke trljaju jedino trgovci s prodavaonicama na internetu, koji očekuju znatan porast narudžbi građana prisiljenih na boravak kod kuće.


– Ovu ćemo godinu svi pamtiti dok smo živi, iako bismo je htjeli što prije zaboraviti, žalosno je kazao Ivica Katavić, predsjednik Udruženja trgovine pri Komori, podsjetivši da je potrošnja građana tijekom prvog zatvaranja trgovina u travnju pala nezapamćenih 25 posto. Epidemija se opet rasplamsala sada, kada trgovine rade najbolje, ali Katavić se nada da promet neće katastrofalno pasti. »Pad će se kretati od 15 do 25 posto, ovisno o vrsti i lokaciji trgovine«, procijenio je.




Blagdanska potrošnja u godinama prije pandemije rasla je u Hrvatskoj rekordnim tempom. Građani su u lanjskom prosincu trgovcima ostavili oko 15,8 milijardi kuna, prema podacima Porezne uprave. Zbog očekivanog pada potrošnje od 20 posto, sada se »praktički vraćamo na razinu potrošnje iz 2017. godine, kada je u prosincu iznosila 13,8 milijardi kuna«, izračunala je Ravlić.


U prvih deset mjeseci ove godine promet u hrvatskoj maloprodaji pao je 6,5 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje, prema Državnom statističkom zavodu. Zbog najnovijeg vala korone, Ravlić je procijenila da će promet u trgovini na malo u cijeloj ovoj godini pasti za 7 do 9 posto. Međutim, nije sve tako crno, kaže, jer se dio građana preusmjerio na kupnju putem internetskih prodavaonica, kojima je promet ove godine porastao za 12 posto, a samo u listopadu skočio je 18 posto.