Poslovni rezultati

Dok 11 donio brodogradilištu “Viktor Lenac” 30 posto više prihoda

Orjana Antešić

Funkcionalnost Doka 11 od velike važnosti za "Viktor Lenac" / Foto Ana KRIŽANEC

Funkcionalnost Doka 11 od velike važnosti za "Viktor Lenac" / Foto Ana KRIŽANEC

U prvoj polovini poslovni prihodi iznosili su 47,5 milijuna eura, dok su u istom razdoblju lani, kad Dok 11 nije bio u funkciji, bili 36,8 milijuna. Ipak, ukupni prihodi su manji nego lani, kao i dobit, prvenstveno zbog manjeg ulaganja u vlastitu imovinu



RIJEKA – Stavljanjem najvećeg doka u operativnu funkciju, brodogradilištu »Viktor Lenac« u prvoj polovini godine poslovni prihodi skočili su za gotovo 30 posto u odnosu na isto razdoblje lani, kada je Dok 11 bio izvan funkcije. Naspram 36,8 milijuna eura, koliko se uprihodovalo iz osnovne djelatnosti lani do konca lipnja, u prvih šest mjeseci ove godine ti su prihodi porasli na 47,5 milijuna eura.


Ipak, u ukupnom iznosu polugodišnjeg računa, ukupni prihodi »Lenca« ipak su niži nego u istom razdoblju lani, prvenstveno zbog značajno nižih prihoda po osnovi ulaganja u vlastitu imovinu i ostalih poslovnih prihoda. Do konca lipnja, »Viktor Lenac« ostvario je priljeve u iznosu od 48,9 milijuna eura, dok je u prvih šest mjeseci prošle godine taj prihod dosezao blizu 53,7 milijuna eura. I zarada je za oko 2 milijuna eura manja. Lani, u prvom polugodištu »Lenac« je iskazivao neto dobit od 5,3 milijuna eura, dok se prvih šest mjeseci ove godine, nakon oporezivanja, ostvarilo 3,4 milijuna eura.


Tečajne razlike


Kako se iščitava iz financijskog izvješća za prvo polugodište, na strani troškova bilježi se pad poslovnih rashoda, u skladu s ukupnim smanjenjem prihoda, a najveće smanjenje bilježi se kod troškova materijala, upravo zbog smanjenja investicijskih ulaganja. Značajno je veća, pak, obračunata amortizacija, koja za prvo polugodište ove godine iznosi 3,9 milijuna eura, što je blizu 30 posto ili gotovo 900 tisuća eura više nego u istom razdoblju lani. To se objašnjava ponajprije aktiviranjem dijela ranije izvršenih ulaganja u Dok 11, koji je sa svojom vrijednosti najveći generator troška amortizacije.


Krajem kolovoza stiže još jedan američki ratni brod



 


U ovom, trećem tromjesečju srednji dok »Lenca« zauzet je duljim dokovanjem jahte »Prince Abdulaziz«, a osim nastavka radova na tom brodu, kao i remonta brodova predviđenih za manji dok, kao i onih projekata koji će se odraditi na vezovima, očekuje se i dolazak broda Američke ratne mornarice USS »Lewis B. Puller«. Riječ je o brodu koji služi kao ekspedicijska mobilna baza za podršku vojnim misijama. Njegov sestrinski brod USS »Hershel ‘Woody’ Williams« u više je navrata tijekom proteklih godina boravio u »Lencu« na većim ili manjim radovima održavanja. USS »Lewis B. Puller« prvo je namjenski izgrađeno ekspedicijsko mobilno bazno plovilo za mornaricu Sjedinjenih Država. Njegova gradnja počela je krajem 2013. godine u NASCCO brodogradilištu u San Diegu, troškovi njegove izgradnje procjenjivali se na 650 milijuna dolara, a službi Američke mornarice je od ljeta 2017. Dugačak je 233 metara, širok 50 metara, a na otvorenoj palubi može prihvatiti do četiri teška transportna helikoptera Sikorsky CH-53E Super Stallion. USS »Lewis B. Puller« očekuje se u »Lencu« krajem kolovoza, nakon što se završi njegovo dokovanje koje je trenutno u tijeku u sestrinskom brodogradilištu na Malti s obzirom na to da »Viktor Lenac« nema za to adekvatan dokovski kapacitet.

U ovoj su godini bitno porasli i financijski rashodi ovog kvarnerskog brodogradilišta.


– U drugom tromjesečju dolazi do daljnjeg značajnijeg pada tečaja američkog dolara prema nacionalnoj valuti, pa zbog visoke razine potraživanja i novčanih sredstava »Viktora Lenca« u toj valuti, a slijedom projekata za Američku ratnu mornaricu, brodogradilište bilježi značajnije negativne tečajne razlike koje su do konca polugodišta dostigle čak milijun eura. Veći dio tih obračunatih tečajnih razlika još uvijek ne predstavljaju konačne efektivne negativne tečajne razlike. Većih zaduženja niti financijskih ulaganja »Viktor Lenac« nema, zbog čega ostali financijski prihodi i rashodi nisu materijalno značajni, pojašnjava se u upravo objavljenom polugodišnjem izvješću ovog remontnog brodogradilišta.


Foto A. KRIŽANEC


Ljetno zatišje


Do konca lipnja, na dokovima »Lenca« i operativnim obalama u »Lencu« odrađeno je ukupno 38 projekata, od kojih su se u srpnju remontni radovi nastavili na njih sedam. Glavnina (od)rađenih remonta bila je na brodovima stranih naručitelja, njih 25, dok je trinaest brodova bilo iz flota domaćih brodara. Ljetni mjeseci i inače donose zatišje u remontnoj djelatnosti, a u slučaju »Viktora Lenca« srpanj i kolovoz dobrim su dijelom posvećeni radovima na obnovi Doka 11, konkretno ugradnji drugog novoizgrađenog pontona. Posljednje najave iz Martinšćice ukazuju da bi ti radovi na Doku 11 trebali biti završeni do početka rujna.


– Nastavak daljnjih ulaganja u Dok 11 u izmjenu čelične strukture starijih neobnovljenih pozicija pontona i tornjeva doka, a time i daljnje povećanje njegove nosivosti, ovisit će o raspoloživim kapacitetima i financijskim sredstvima, uvijek vodeći računa o uravnoteženosti komercijalnih potreba i operativnosti doka u svrhu ostvarivanja prihoda dokovanjem brodova, zaključuje se po ovom pitanju u najnovijem izvješću o poslovanju brodogradilišta.