
Foto Vedran Karuza
povezane vijesti
Globalna trgovina morem ulazi u razdoblje krhkog rasta, većih troškova i izražene neizvjesnosti, upozorila je UN-ova Konferencija za trgovinu i razvoj (UNCTAD).
Obujam pomorske trgovine porast će ove godine za samo 0,5 posto, procjenjuje UNCTAD u Pregledu pomorskog prometa, objavljenom u Ženevi, najslabije od 2023.
U 2022. uvećan je za 2,2 posto, pokazuju UNCTAD-vi izračuni.
Posustajanje trgovine vremenski se podudara s pojačanim geopolitičkim napetostima, novim trgovinskim barijerama i klimatskim pritiscima, koji mijenjaju brodarske rute, podižu troškove i razotkrivaju ranjivost globalnog gospodarstva.
„Tranzicije koje nam predstoje, prema nultoj emisiji ugljika, digitalnim sustavima i novim trgovinskim rutama, moraju uistinu biti tek prijelazne faze, moraju biti izvor snage, a ne instrument isključivanja. Moraju graditi otpornost, a ne produbljivati ranjivost““, upozorila je glavna tajnica UNCTAD-a Rebeca Grynspan.
Brodovima se prevozi više od 80 posto svjetske robe namijenjene izvozu i uvozu, pa je brodski transport ključni pokazatelj globalne trgovine, napominje njemačka novinska agencija dpa.
Zbog krize u Crvenom moru i kontinuiranih napetosti u blizini Hormuškog tjesnaca brodovi biraju alternativne rute i dulje putuju, pa su kašnjenja učestala, a troškovi veći, upozoravaju u UNCTAD-u.
Brodari su u takvim uvjetima lani prevalili čak šest posto više tonskih milja nego u 2023., izračunali su, istaknuvši da je stopa rasta najviša otkada objavljuju podatke.
Najvišu cijenu za takve okolnosti plaćaju ranjiva gospodarstva, upozorila je na predstavljanju izvješća u Ženevi voditeljica UNCTAD-ova Odjela za trgovinsku logistiku Regina Asariotis.
„Globalno okruženje postalo je složenije. Geopolitičke napetosti prisiljavaju na skupo preusmjeravanje brodova, carine remete trgovinske tokove, a cijene prijevoza visoke su i nestabilne“, pobrojala je Asariotis.
Najranjivije su male otočne države u razvoju, najslabije razvijene zemlje i neto uvoznice hrane jer viši troškovi prijevoza u kratkom roku donose veće račune za uvoz i donose nesigurnost u opskrbi hranom, objasnila je dužnosnica UNCTAD-a.
Poremećaji u prijevozu donose istodobno ‘čepove’ u lukama, što znači i da brodovi dulje čekaju na pretovar.
Luke se zato moraju prilagoditi i biti efikasnije, poručuju iz UNCTAD-a, napominjući da su pojedine zemlje smanjile troškove i skratile čekanje brodova u lukama primjenom digitalnih sustava, poput jedinstvenog pomorskog punkta i platformi lučkih zajednica.