Nautika

ACI se zbog rata priprema za pad broja rezervacija: “Gosti iz Amerike i Azije izbjegavat će Europu”

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Iako se ne nalazimo u neposrednoj blizini ratnih zbivanja, nautičari s udaljenih tržišta koji su značajni za naše čarter baze i aviodestinacije poput Dubrovnika, Europu doživljavaju kao cjelinu, kažu u ACI-ju



Ruski napad na Ukrajinu vjerojatno će imati negativne posljedice na nadolazeću turističku sezonu u Hrvatskoj, u svim segmentima, a tako i u segmentu nautičkog turizma koji se u protekle dvije sezone, obilježene pandemijom COVID-19, pokazao najotpornijim, bilježeći, pogotovo u prošloj godini, praktički rekordne rezultate, daleko iznad svih ostalih grana turizma.


Potvrđuje to i odgovor iz ACI-ja, najvećeg lanca nautičkih marina ne samo u Hrvatskoj, nego i na Mediteranu, kojemu smo poslali upit očekuju li pad broja gostiju u nadolazećoj sezoni zbog ruske invazije na Ukrajini i u kolikoj mjeri.


Iako je broj plovila u ACI marinama u vlasništvu pojedinaca i tvrtki iz Rusije i Ukrajine zanemariv u odnosu na ukupan broj, ipak postoji bojazan da bi i gosti s drugih tržišta, posebno oni s ostalih kontinenata, mogli doći u znatno manjem broju od očekivanog.




Ipak, u slučaju smirivanja ratnih zbivanja u Ukrajini, u ACI-ju očekuju povećan broj takozvanih »last minute« rezervacija, pogotovo u charteru.


Prošla iskustva


– Iako u Hrvatskoj ukrajinski i ruski nautičari sa svojim plovilima ne zauzimaju toliko značajan broj vezova u usporedbi s nekim drugim tržištima, posljednjih godina svjedočili smo povećanom interesu za naše marine upravo s istočnih tržišta, čiji važan dio čini i rusko.


Zasad je teško predvidjeti hoće li situacija u Ukrajini utjecati samo na predsezonu ili će se protegnuti i na samu sezonu, ili čak dulje. Povijest i iskustvo naučili su nas da ovakve situacije odvraćaju ljude od putovanja.


Bez obzira na to što se ne nalazimo u neposrednoj blizini ratnih zbivanja, nautičari s udaljenih tržišta kao što su Amerikanci, Azijati i Australci, koji su značajni za naše čarter baze i aviodestinacije poput Dubrovnika, Europu doživljavaju kao cjelinu.


Možemo očekivati da će doći do pada broja rezervacija u idućim danima te da ćemo svjedočiti povećanom broju last minute rezervacija, kao i prethodne dvije sezone. No, tek u nadolazećim danima moći će se preciznije ocijeniti utjecaj ratnih zbivanja u Ukrajini na nautičku sezonu.


Naši napori bit će, u svakom slučaju, usmjereni na pozicioniranje naših marina i Hrvatske kao sigurne destinacije, odgovaraju iz ACI-ja.


Zanimalo nas je i koliko je plovila u vlasništvu ruskih i ukrajinskih državljana ili tvrtki na godišnjem vezu u ACI-jevim marinama, kao i je li već bilo otkazivanja vezova i odlazaka takvih plovila iz ACI-jevih marina.


– U odnosu na ukupan broj sklopljenih ugovora o godišnjem vezu u ACI sustavu, 0,37 posto ugovora trenutno se odnosi na one sklopljene s ruskim državljanima, dok je broj ugovora koji se odnosi na ukrajinske državljane i višestruko puta manji.


Kad govorimo o godišnjim vezovima, zasad nema značajnijih otkazivanja vezova i odlazaka plovila u vlasništvu ruskih državljana, odgovorili su iz ACI-ja.


Naplata veza


Na pitanje očekuju li probleme s naplatom veza i ostalih eventualnih troškova za ta plovila, s obzirom na rat u Ukrajini i sankcije prema Rusiji koje uključuju i izbacivanje ruskih poslovnih subjekata iz svjetskog sustava plaćanja SWIFT, iz ACI-ja odgovaraju kako je teško predvidjeti u kojem će se smjeru dalje razvijati situacija u Ukrajini te posljedično u ostatku Europe i svijeta.


– No, usluge godišnjeg i mjesečnog veza u ACI-jevim marinama u pravilu se plaćaju unaprijed. Dakle, rizik od nenaplate potraživanja zasad nije značajan, kažu iz nacionalnog lanca marina.


Upravu ACI-ja smo pitali i očekuje li mogućnost da Hrvatska zabrani uplovljavanje i isplovljavanje plovila u vlasništvu ruskih državljana i tvrtki, kao i što će se u tom slučaju događati s takvim plovilima u ACI-jevim marinama, te kako će ACI u tom slučaju naplatiti troškove veza i sve ostale eventualne troškove koji bi se mogli pojaviti u slučaju dugotrajne blokade ruskih jahti u Hrvatskoj.


– Ovim putem želimo izraziti žaljenje zbog događanja u Ukrajini te se prvenstveno zbog ljudskih žrtava i razaranja nadamo brzom rješenju sukoba diplomatskim putem. No, analiziramo i uzimamo u obzir sve opcije. Na raspolaganju smo nadležnim ministarstvima, Vladi i odgovornim organima po ovom pitanju te smo aktivna članica Udruženja marina pri HGK-u.


Zasad nemamo informacija o zabrani uplovljavanja i isplovljavanja plovila u vlasništvu ruskih državljana i tvrtki. Kao što smo spomenuli, usluge mjesečnog i godišnjeg veza u pravilu se plaćaju unaprijed. Stoga, ukoliko takva zabrana stupi na snagu, u ovom trenu ne bi trebala značajno utjecati na proces naplate veza, poručuju iz ACI-ja.


Nastavak projekta marine u Rijeci


Zanimalo nas je i hoće li rat u Ukrajini utjecati na dinamiku realizacije projekta izgradnje ACI marine Rijeka, prvenstveno usmjerenog na veće jahte čiji su vlasnici ili unajmitelji nerijetko upravo državljani Rusije.


– U ovom trenu ne vidimo razloga za bilo kakvo usporavanje realizacije buduće izgradnje ACI marine Rijeka i svih pripremnih radnji. Nakon odluke Vlade o dodjeli koncesije, a prije potpisivanja ugovora, moramo dobiti lokacijsku dozvolu.


Stoga se intenzivno radi na pripremi dokumentacije, održavaju se sastanci s projektantima te se općenito radi na ispunjavanju svih uvjeta kako bi se dobila lokacijska dozvola i kako bismo mogli započeti s izgradnjom marine koja će Rijeku snažno ucrtati na nautičkoj i turističkoj karti svijeta – ACI marine Rijeka, odgovaraju iz ACI-ja.