Izgradnja luke

ACI marina Porto Baroš transformirat će Rijeku u nautičko središte Jadrana. U pitanju je golemo ulaganje

Marinko Glavan

S oko 260 vezova marina će imati značajan kapacitet i moći će primiti plovila i megajahte iz cijelog svijeta

S oko 260 vezova marina će imati značajan kapacitet i moći će primiti plovila i megajahte iz cijelog svijeta

Ovaj će projekt u cijelosti preobraziti područje istočnog dijela riječke luke, desetljećima za javnost zatvorenog lučkog područja



Izgradnja luke nautičkog turizma ACI marina Rijeka, u Porto Barošu u Riječkoj luci, u koju će ACI-GITONE investirati najmanje 363 milijuna kuna u narednih nekoliko godina, najveće je i najznačajnije ulaganje u sektoru nautičkog turizma u Hrvatskoj.


ACI-GITONE osnovali su Adriatic Club International(ACI), najveći lanac nautičkih marina u Jadranu i Gitone, tvrtka u vlasništvu njemačke Lürssen grupacije, najpoznatije po gradnji najvećih megajahti u svijetu, a u lokalnim okvirima poznate i kao većinski vlasnik Liburnija Riviera Hotela.


Ovaj će projekt u cijelosti preobraziti područje istočnog dijela riječke luke, odnosno Porto Baroša i Senjskog pristaništa, već desetljećima za javnost zatvorenog lučkog područja koje će izgradnjom marine postati ne samo mjesto za privez brodova, nego će građanima Rijeke i gostima marine ponuditi niz sadržaja, od atraktivne šetnice, preko raznovrsne ugostiteljske i trgovačke ponude, do sportskih i drugih aktivnosti.




Riječ je o projektu koji će Rijeku transformirati u nautičko središte Jadrana. Od velike je važnosti, ne samo za nautičare, već i za sve stanovnike Rijeke i šire okolice jer će izgradnja marine trajno promijeniti izgled grada, a svojim brojnim sadržajima, novim radnim mjestima i poslovnim mogućnostima i unaprijediti kvalitetu života stanovnika riječke regije.


U centralnoj zgradi bit će smješten šoping centar i čitav niz ugostiteljskih sadržaja

U centralnoj zgradi bit će smješten šoping centar i čitav niz ugostiteljskih sadržaja


Visoki standardi


Marina će repozicionirati grad iz tranzitne postaje u kojoj se turisti kratko i usputno zadržavaju u urbano turističko središte. Marina pritom ostaje dio cjeline grada u kojem se nalazi. Prostor Porto Baroša otvara se za sve građane Rijeke i njihove goste, kao što su za javnost otvorene i ostale ACI marine na Jadranu.


ACI marina Rijeka postavit će nove standarde u regiji kad je riječ o lukama nautičkog turizma. Arhitektonska rješenja, vrhunska usluga i raznolikost ponude pretvorit će riječku regiju u raj za nautičare.


S oko 260 vezova marina će imati značajan kapacitet i moći primiti plovila i megajahte iz cijelog svijeta.


Projekt će unaprijediti život stanovnika riječke regije, snažno pozicionirati Hrvatsku na nautičkoj karti svijeta, generalno obogatiti sliku hrvatskog turizma i uvelike proširiti njegovu ponudu, poručuju iz ACI-ja, ističući kako će marina biti projektirana tako da prima jahte i plovila nešto većih prosječnih dimenzija od većine ostalih marina, od 19 metara dužine, no u njoj će svoje mjesto naći i manja plovila, kao i velike megajahte.


U svakom segmentu projekta, dodaju, izvrsnost je na prvom mjestu, a standardi projektiranja, gradnje i opremanja podignuti su vrlo visoko.


Trenutno je u tijeku izrada projektne dokumentacije, kao podloga za izdavanje lokacijske dozvole, a u izradi je i maritimna studija, konzervatorska studija te studija utjecaja na okoliš, uz geotehničke istražne radove.


Sve navedeno je podloga za ishođenje lokacijske građevinske dozvole te početak gradnje marine. Ne bude li nepredviđenih zastoja u projektu, morski dio marine mogao bi biti u funkciji već 2024. godine, a marina bi u cijelosti mogla biti u pogonu godinu dana kasnije.


Osim vezova predviđena je izgradnja benzinske postaje za kvalitetnu opskrbu plovila gorivom, koja će biti smještena tako da joj mogu pristupiti i plovila s vanjske strane Sušačkog lukobrana, a ne isključivo iz marine.


Na Ružićevom gatu predviđena je dizalica za vađenje i spuštanje plovila, uz mogućnost manjih radova na održavanju.


Brojni sadržaji


U centralnoj zgradi, koja će biti poprilično velikih dimenzija, bit će smješten šoping centar, s manjim butik trgovačkim uslugama, zatim će tu biti čitav niz ugostiteljskih sadržaja, od restorana do lounge bara s preljevnim bazenom na vrhu jedne od zgrada, s pogledom na marinu i Riječki zaljev, što će biti posebna atrakcija.


U jednoj od zgrada u prizemlju će biti prostor za charter agencije, čija će plovila biti smještena u dijelu marine. Na lukobranu će, na gornjem platou, biti uređena šetnica, širine pet metara, s liftom za pristup osobama s invaliditetom i teško pokretnim osobama.


U njegovu podnožju bit će prostori za sportski jedriličarski klub, za što u Rijeci u ovom trenutku nema adekvatnih prostora. Marina će imati nekoliko restorana i barova te trgovine i poslovne prostore, kao i garažu, u nastavku centralne zgrade, koja će dijelom biti podzemna, a predviđeni kapacitet je 540 parkirališnih mjesta.


Cijeli prostor Porto Baroša je praktički pod konzervatorskom zaštitom pa se i cijelo projektno rješenje izrađuje u skladu s konzervatorskim uputstvima i smjernicama. Za idejno rješenje dobivena je suglasnost resornog ministarstva u kojoj je navedeno da je ono u skladu i s prostornim planovima i konzervatorskim zahtjevima.


Projekt će, ističu iz ACI-ja, biti izveden u skladu s Prostornim planom Grada Rijeke i svim konzervatorskim smjernicama koje vrijede za područje Porto Baroša, kako bi se u najvećoj mogućoj mjeri očuvao ambijent i kulturno nasljeđe ovog prostora.


Koncesionar ima i obavezu osiguravanja nesmetanog prolaza plovila iz Mrtvog kanala kroz marinu, a prema najavama iz ACI-ja ne samo da će prolaz biti omogućen, već će se kod mosta na spoju kanala i Porto Baroša urediti i manja rampa za ukrcaj stvari i osoba na brodice iz sportske lučice u Mrtvom kanalu.


U sklopu radova bit će obnovljen i nekad pokretni most na spoju Mrtvog kanala i Porto Baroša koji će biti otvoren za promet vozila, a u tijeku je izrada prometnog rješenja za pristup marini i povezivanju istočnog i zapadnog dijela ovim mostom, u suradnji s gradskim službama.


Autonomna navigacija plovila


Sukladno usmjeravanju Europske unije prema zelenoj i digitalnoj transformaciji te slijedom inicijativa europskog zelenog plana za smanjenje emisija stakleničkih plinova i utjecaja na okoliš, cilj je da ACI marina Rijeka bude zelena i digitalna marina.


Uz proizvodnju zelene energije iz obnovljivih izvora energije, poput solarnih panela, zelena marina težit će visokotehnološkim rješenjima za konverziju otpada u energiju. Ideja je da marina bude opremljena stanicama za punjenje električnih plovila, a konačni cilj je korisnicima zelenih pogona osigurati kompletnu infrastrukturu potrebnu za uredno odvijanje sigurnog prometa.


ACI marina Rijeka bit će i središte razvoja novih tehnologija koje će se u budućnosti primjenjivati u nautičkom turizmu, kako na plovilima tako i u samim marinama.


U ovoj će marini, prvi put u Hrvatskoj ali i znatno šire, biti razvijeni sustavi za autonomnu i djelomično autonomnu navigaciju plovila, uz čitav niz pratećih usluga, poput automatskog prepoznavanja plovila, osiguravanja svih potrebnih informacija o marini, gradu i svim njegovim sadržajima za nautičare i prije nego što su uplovili u marinu.


Dio novih tehnologija, najavljuju iz ACI-ja, bit će implementiran i prije puštanja ACI marine Rijeka u puni pogon, u već postojećim ACI marinama.

 


Radna mjesta


U marini će biti zaposleno više od 130 djelatnika, no taj će broj, kada se uračunaju sve prateće djelatnosti, biti i znatno veći, a pridonijet će i otvaranju novih radnih mjesta u mnogobrojnim djelatnostima opskrbe, održavanja, servisa i različitih usluga vezanih uz poslovanje luke nautičkog turizma, plovila i posade.


S obzirom na to da Rijeka ima dugu tradiciju i iskusne kadrove u poslovima vezanim uz more i brodove, riječko će gospodarstvo svakako naći svoje interese i razvijati se zajedno s marinom.


Inače, koncesija za Porto Baroš dodijeljena je na rok od 30 godina, na površini pomorskog dobra od ukupno 105.897 četvornih metara. Kao preduvjet za raspisivanje natječaja, Porto Baroš je prije više od dvije godine izdvojen iz lučkog područja, a Grad Rijeka je tada usvojio i potrebne izmjene prostorno-planske dokumentacije.


Procijenjena ukupna vrijednost koncesije je milijardu i 165 milijuna kuna, a koncesionaru je, prema odredbama natječaja, otvorena i mogućnost proširenja koncesijskog područja na čitav prostor putničke luke u Rijeci, na potezu od Rive Boduli do Bunkera, odnosno do De Franceschijevog gata koji već sada u stvarnosti funkcionira kao marina za privez uglavnom većih plovila, takozvanih megajahti.


Iz ACI-ja je u više navrata potvrđeno da, zajedno s partnerom, namjeravaju iskoristiti ovu mogućnost, pri čemu bi u Porto Barošu bio prostor za vez uvjetno rečeno manjih plovila, a Putnička luka bi postala marina uglavnom za privez velikih jahti, kao što je i danas, iako tim prostorom još uvijek izravno upravlja Lučka uprava Rijeka.


Početni iznos stalnog dijela koncesijske naknade iznosi pet kuna po četvornom metru zauzetog pomorskog dobra, s tim da će se iznos stalnog dijela nakon petnaeste godine povećavati svakih pet godina za dvije kune po četvornom metru.


Početni iznos promjenjivog dijela koncesijske naknade iznosi četiri posto prihoda ostvarenog na koncesioniranom području, umanjeno za nabavnu vrijednost naftnih derivata.