No

Riječki škver ima zadnju priliku izbjeći stečaj, ali i veliki problem. Trošak završetka broda viši je od ugovorene cijene

Orjana Antešić

Učilište Uljanik je na račun istih pozajmica prije dvije godine već od "3. maja" naplatilo oko 200.000 kuna / Foto Vedran Karuza

Učilište Uljanik je na račun istih pozajmica prije dvije godine već od "3. maja" naplatilo oko 200.000 kuna / Foto Vedran Karuza

Brodogradilište će morati taj minus na brodu pokriti iz vlastitih sredstava



RIJEKA – Riječko brodogradilište dobilo je još jednu, ali ujedno i zadnju priliku da održi proizvodnju na navozima i izbjegne stečaj. Vlada je na jučerašnjoj sjednici »3. maju« odobrila državna jamstva u ukupnom iznosu od blizu 47,5 milijuna eura za završetak novogradnje 527, samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutih tereta čiju gradnju je »3. maj« dogovorio s kanadskom Algomom.


Vlada je to učinila unatoč negativnoj kalkulaciji od 2,57 milijuna eura, dakle, razlike između ugovorene cijene i troškova završetka tog broda, s tim da će riječko brodogradilište morati tih nešto iznad 19 milijuna kuna iskazanog minusa na brodu pokriti iz vlastitih sredstava, na što su se trećemajci i obvezali kod podnošenja zahtjeva za odobrenje državnih jamstava. Međutim, ne uspiju li u tome, nad »3. majem« otvorit će se stečaj.


Zaštita tražbina


Ovaj veliki i zadnji test jasno se iščitava iz samog teksta odluke u kojoj se, među inim uvjetima slijedom kojih će Ministarstvo financija izdati zatraženo državno jamstvo u iznosu od 23,5 milijuna eura i 32 milijuna kanadskih dolara, navodi da se od strane »3. maja« ima »dostaviti izjava, odobrena od strane Nadzornog odbora društva, kojom se potvrđuje da će društvo, u roku od mjesec dana od dana donošenja ove Odluke, dostaviti Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja i Ministarstvu financija na odobrenje program restrukturiranja/stečajni plan izrađen sukladno odredbama Stečajnog zakona, a koji bi se počeo provoditi u slučaju da Društvo ne uspije osigurati eventualna dodatna sredstva potrebna za dovršetak predmetne novogradnje«.




– Vlada je u svojim dosadašnjim odlukama o davanju državnih jamstava za završetak započetih novogradnji nastupala kao vjerovnik u cilju zaštite svojih tražbina na račun protestiranih jamstava. Ova odluka predlaže u kontekstu članka 55. Smjernica Europske komisije o državnim potporama za sanaciju i restrukturiranje nefinancijskih poduzetnika u teškoćama jer se predložena potpora daje u cilju smanjenja daljnjih gubitaka za Republiku Hrvatsku. Također, ova odluka se smatra jednom od završnih u kompletnom procesu koji je započeo zaključkom Vlade o iskazivanju spremnosti za uključivanje u proces deblokade računa, pripreme i pokretanja proizvodnje te dovršetak započetih novogradnji u društvu »3. maj« iz kolovoza 2019. godine, obrazložio je i dodatno apostrofirao resorni ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović na sjednici Vlade.


Predsjednik Nadzornog odbora »3. maja« Juraj Šoljić kazao je jučer da iz razgovora s upravom »3. maja« postoji realna osnova da će brodogradilište iz novougovorenih poslova samo uspjeti pokriti tih 2,57 milijuna eura nedostajućih sredstava za završetak novogradnje 527, kao i da će se ispuniti zadatak izrade stečajnog plana. Direktor prodaje u »3. maju« Siniša Ostojić svjestan je da je izrada stečajnog plana zahtjevan zadatak koji će se morati detaljnije iskomunicirati s resornim ministarstvima.


Novi poslovi


– Vladina odluka otvorila nam je put da možemo ugovarati nove poslove jer, u konačnici, »3. maj« ne može živjeti samo od jednog broda. Naše dosadašnje aktivnosti urodile su time da nam stiže velik broj upita za nove poslove, od različitih tipova i veličina novogradnji, izrada sekcija i sličnog i vjerujemo da ćemo u vrlo skoro vrijeme popuniti našu knjigu narudžbi, zaključio je Ostojić.


Riječko brodogradilište početkom idućeg tjedna planira isporuku broda za prijevoz automobila i kamiona, čiji je kupac grčka kompanija Neptune Lines. Brod je, podsjetimo, iz stečajne mase Uljanika preuzela država koja je s »3. majem« u travnju prošle godine sklopila ugovor o njegovom završetku. Brod je prodan kroz postupak međunarodnog javnog poziva koji je provelo Ministarstvo gospodarstva, na kojem je upravo grčki brodar dao najizdašniju ponudu. Sama cijena po kojoj je prodan brod nije nikad službeno objavljena, na traženje samog kupca, no u dobro upućenim kuloarima spominje se da se za car-carrier, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, uspjelo dobiti više od 50 milijuna eura. Na jučerašnjoj sjednici, što na otvorenom, što na njezinom zatvorenom dijelu, Vlada je donijela nekoliko tehničkih odluka vezano uz skorašnju primopredaju tog broda, a ujedno je ovlastila i friškog ministra gospodarstva Davora Filipovića za potpisivanje svih dokumenata vezanih uz isporuku broda.


Godinu dana će se čekati na isporuku brodskog motora iz Kine


Novogradnja 527, koja je u fazi gradnje na navozu i na kojoj je odrađeno oko 30 posto radova, planirana je za isporuku Kanađanima tek u ožujku 2024. godine, a glavni razlog tome je što će se na isporuku brodskog motora iz Kine morati čekati godina dana, doznajemo od direktora prodaje u »3. maju« Siniše Ostojića. Oko ovog broda s Kanađanima se pregovaralo dulje vrijeme, prvi postignuti dogovor s početka ove godine je odbijen jer je razlika između postignute cijene i troškova bila povelika, a onda se u svibnju ove godine cijena uspjela značajnije dignuti, i to za nešto više od 9 milijuna eura. Prodajna cijena broda ugovorena je, u omjeru otprilike pola-pola, u kanadskim dolarima i eurima – 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura, a Vlada je jučer odobrila i jamstvo na dodatnih 500.000 kanadskih dolara, odnosno oko 375.000 eura, kao osiguranje garantnih radova na brodu.