RIGOROZNO

Europska unija uvodi digitalne dozvole, strože kazne i pravila za nove i stare vozače

Igor Bošnjak

Foto L. JELIČIĆ

Foto L. JELIČIĆ

Promjene uključuju i probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače i vožnju uz pratnju za 17-godišnjake te mogućnost da 18-godišnjaci dobiju profesionalnu vozačku dozvolu za kamione



Kako bi se poboljšala sigurnost na cestama, zastupnici u Europskom parlamentu ovoga tjedna namjeravaju potvrditi nova pravila EU-a o vozačkim dozvolama, primjerice uvođenjem odredbi o novim vozačima, nezaštićenim sudionicima u prometu, kao i zabrani vožnje. Tako bi kroz nekoliko godina i u Hrvatskoj trebali dobiti digitalne vozačke dozvole, ali uz nove dobne granice i uz implementaciju strožih kazni.


Modernizacija


Ako Europski parlament potvrdi dopunu direktive o vozačkim dozvolama, a zasad nema naznaka da bi to mogli odbiti – uskoro bismo je mogli imati i na svojim pametnim telefonima.


Ta će rasprava uslijediti u utorak, kada se očekuje da zastupnici potvrde ažuriranje i promjene pravila EU-a o vozačkim dozvolama, između ostaloga i kako bi se osigurala diskvalifikacija nepažljivih stranih vozača. Kako podaci govore da na cestama EU-a godišnje živoote izgubi blizu 20.000 osoba, želja je svakako osigurati da nova pravila doprinesu bitnom poboljšanju sigurnosti.




Nacrtom zakonodavstva, koji je Vijeće već potvrdilo, predviđaju se dodatna pravila za buduće vozače, koji će tako morati naučiti više o rizicima slijepog kuta i upotrebe telefona pri vožnji te povećati svijest o pješacima, djeci, biciklistima i drugim nezaštićenim sudionicima u cestovnom prometu.


Ostale inovacije uključuju novu digitalnu vozačku dozvolu kojoj se može pristupiti putem pametnog telefona, probno razdoblje od najmanje dvije godine za nove vozače, vožnju uz pratnju za 17-godišnjake i mogućnost da 18-godišnjaci dobiju profesionalnu vozačku dozvolu za kamione te vozačku dozvolu za autobus od 21 godine.


Kazna u inozemstvu


Kako bi se ograničilo nekažnjavanje nepažljive vožnje u drugoj članici Europske unije, državi koja je izdala vozačku dozvolu morat će biti poslana obavijest o oduzimanju, suspenziji ili o ograničenju vožnje u inozemstvu. Time bi se kazna izvršila i osigurala njezina učinkovita prekogranična primjena.


Direktiva donosi i brojne druge promjene. Primjerice, snižava se dobna granica za vozače kamiona s 21 na 18 godina, a za vozače autobusa s 24 na 21 godinu, liječnički pregled uključuje pregled vida i kardiovaskularnog stanja, poznavanje rizika za ranjive sudionike u prometu, pješake, bicikliste ili vozače skutera te naučiti kako sigurno koristiti mobitele – poznavati sustave za pomoć u vožnji koje imaju novi automobili. Neke promjene tiču se i vozača starije dobi kojima će se vjerojatno smanjiti rok trajanja vozačke dozvole.


»Vizija nula«


Revidirana pravila EU-a o vozačkim dozvolama dio su cijelog paketa o sigurnosti na cestama koji je Europska komisija predstavila još u ožujku 2023., a čiji je cilj poboljšati sigurnost sudionika u prometu i što više približiti se nultoj stopi smrtnih slučajeva (»Vizija nula«) u EU-u do 2050. godine.


Sve to znači kako vozačke dozvole kakve poznajemo za koju godinu odlaze u povijest. Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović potvrdio je kako će, što se tiče digitalnih rješenja izdavanja digitalnih vozačkih dozvola, biti potrebno oko četiri godine za implementaciju u nacionalno zakonodavstvo.


– Smanjila bi se i dob za izdavanje vozačke dozvole na 17 godina, s tim da bi dvije godine takva osoba mogla voziti uz prisustvo i nadzor drugog vozača«, ističe.