UNATOČ VEĆOJ KONTROLI

Eksplozija e-trgovine nadmašuje kapacitete carina. Europa sve teže kontrolira ogroman priljev paketa

Dijana Pavlović

Foto D. KOVAČEVIĆ

Foto D. KOVAČEVIĆ

2022. bilo je 1,4 milijarde pošiljaka male vrijednosti, lani čak 4,6 milijardi



Svake se godine povećava broj proizvoda koje carinska tijela zaustavljaju i odbijaju pustiti na tržište Europske unije. Samo 2024. godine carina je u prosjeku odbila 13 proizvoda na milijun puštenih artikala, jer su predstavljali ozbiljan rizik ili nisu bili usklađeni s europskim propisima.


Unatoč jačanju kontrola, glavni problem ostaje jer rast e-trgovine jednostavno nadmašuje kapacitete carina. Uvoz robe male vrijednosti eksplodirao je posljednjih godina. Tako je 1,4 milijarda pošiljaka stigla u 2022., dok ih je 2023. već bilo 2,3 milijarde te čak 4,6 milijardi u 2024. Ogroman priljev paketa, od kojih je većina naručena putem interneta, otežava učinkovit nadzor.


Na sve to upozorava Europska komisija u svom izvješću o carinskim kontrolama usklađenosti proizvoda na vanjskim granicama EU-a, koje pokazuje kako su carinska tijela posljednjih godina pojačala nadzor, ali i da pred Unijom stoje veliki izazovi zbog naglog širenja e-trgovine i sve većeg broja uvoznih proizvoda koji ne zadovoljavaju europske standarde sigurnosti, zdravlja i zaštite okoliša.


Bolja suradnja




Komisija u izvješću navodi kako prepoznaje napore carinskih službi, no naglašava da je potrebna bolja suradnja s tijelima za nadzor tržišta te modernizacija samih kontrola. Poseban naglasak stavljen je na digitalizaciju i buduću reformu carinskog sustava EU-a, kojom bi se osnovala nova Carinska uprava EU-a i središnji podatkovni centar za učinkovitije upravljanje rizicima i koordinaciju među državama članicama. Izvješće donosi podatke za razdoblje od 2022. do 2024. godine.



Komisija ističe da trenutačni sustav kontrola, osim što se teško nosi s volumenom, zahtijeva i poboljšanja u kvaliteti te usklađenosti među državama članica. To je važno kako bi se osiguralo jednako visoka razina zaštite potrošača u svim dijelovima Unije, stoji u izvješću.


Usklađenost proizvoda s europskim propisima ključna je kako bi se osiguralo da artikli na tržištu zadovoljavaju stroge tehničke, sigurnosne, zdravstvene i ekološke standarde. Time se ne štite samo građani, nego i okoliš, navodi Europska komisija.


Jedinstveni propisi, koji vrijede bez obzira na podrijetlo robe, stvaraju ravnopravne uvjete za poslovanje: sve kompanije moraju poštovati ista pravila, čime se potiče pošteno tržišno natjecanje. Potrošačima to donosi sigurnost i veću vrijednost za novac, a zahvaljujući konkurentnim cijenama i visokim standardima kvalitete.


Jedan od ključnih elemenata za budućnost carinskih kontrola jest digitalizacija. Komisija navodi kako je već uvela sustave za elektroničku komunikaciju između carinskih i nadzornih tijela, a predložena reforma carine trebala bi taj proces dodatno unaprijediti. Pregovori o reformi trenutačno se vode između Vijeća i Europskog parlamenta.


Sigurnija kupovina


Planirano je osnivanje nove Carinske uprave EU-a i centralnog podatkovnog centra, koji će objedinjavati podatke o uvozu, olakšati analizu rizika te omogućiti učinkovitiju suradnju između carina i drugih nadležnih tijela. Time bi se povećala transparentnost i učinkovitost kontrola, a carinska tijela bila bi bolje opremljena za prepoznavanje i uklanjanje neusklađenih ili opasnih proizvoda.


Komisija je u svojoj nedavnoj komunikaciji o sigurnoj i održivoj e-trgovini naglasila važnost jačanja carinskih kontrola kako bi se građanima osigurala sigurnija kupovina putem interneta. Prema najavama, izvješće o kontrolama usklađenosti proizvoda predstavlja važan korak prema tom cilju, a mjere koje se uvode trebale bi građanima omogućiti da s povjerenjem kupuju online, znajući da proizvodi koje naručuju ispunjavaju sve standarde EU-a.


U konačnici, navodi se u izvješću, cilj Europske unije nije samo jačanje sigurnosti i zaštite, nego i stvaranje povoljnijeg poslovnog okruženja koje će poticati konkurentnost i gospodarski rast. Reformom carine i modernizacijom sustava, EU želi uspostaviti ravnotežu između otvorenog tržišta i visoke razine zaštite svojih građana i okoliša.


Kako broj paketa pristiglih iz trećih zemalja iz godine u godinu obara rekorde, jasno je da će carinske kontrole postajati sve važnije. Nova reforma i digitalizacija trebale bi osigurati da Unija ostane korak ispred izazova koje donosi globalna e-trgovina.


Najveći prihod od poštanskih usluga


Prema podacima HAKOM-a, u drugom tromjesečju ove godine, zbog značajnog povećanja broja paketskih usluga, ostvaren je najveći prihod od obavljanja poštanskih usluga u jednom tromjesečju. Naime, u drugom tromjesečju 2025. davatelji poštanskih usluga u Hrvatskoj ostvarili su prihod od gotovo 100 milijuna eura, prvenstveno zbog rasta broja dostavljenih paketa za 17 posto. Dosadašnji trendovi na tržištu poštanskih usluga time se nastavljaju: sve je manje dostavljenih pisama i tiskanica zbog digitalizacije, a dostava paketa ubrzano zauzima sve veći segment poštanskog tržišta s jasnim izgledima da i brojčano postane najznačajnija usluga na tržištu, ističu u HAKOM-u. Paketi neprekidno zauzimaju sve veći udjel na ukupnom tržištu i čine više od četvrtine svih usluga s trenutačnim udjelom od 26,6 posto.