Kobna vožnja

Što je uzrok sve češćih nesreća teretnjaka? Loše gume, umor i opasan teret – formula za tragediju

Vanja Vesić

U stravičnoj nesreći na autocesti A3 kod Ježeva poginulo je dvoje vozača šlepera nakon sudara i zapaljenja čak pet vozila / Foto ZELJKO LUKUNIC/PIXSELL

U stravičnoj nesreći na autocesti A3 kod Ježeva poginulo je dvoje vozača šlepera nakon sudara i zapaljenja čak pet vozila / Foto ZELJKO LUKUNIC/PIXSELL

Prometni stručnjak sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu Željko Marušić javno je upozorio da su u kaotičnoj nesreći kod Ježeva sekundirali navedeni faktori te je detaljno obrazložio potencijalne uzroke pogibije



ZAGREB – Detalji stravične prometne nesreće sredinom prošlog tjedna na autocesti A3 kod Ježeva u kojoj je poginulo dvoje vozača šlepera nakon sudara i zapaljenja čak pet vozila, triju kamiona s teretom i dvaju automobila predmet su daljnje istrage, ali i analize domaćih prometnih stručnjaka. Je li se dvostruka tragedija mogla izbjeći, čini se da je odgovor potvrdan – sumnja se da je pogibiji vozača kumovalo loše stanje vozila i opreme tegljača, a izvjesno i umor koji je doveo do gubitka kontrole nad upravljačem. Podsjećamo, kobna tragedija dogodila se u srijedu popodne, u idealnim vremenskim uvjetima na suhom i preglednom dijelu autoceste nedaleko od odmorišta Ježevo. Stup dima i vatre vidio se izdaleka i svjedočio o strašnom sudaru koji je u hipu odnio život dvojice stranih vozača. Prema izvješću PU-a zagrebačke vozač kamiona s prikolicom crnogorskog državljanstva prilikom prestrojavanja s lijeve u desnu traku autoceste prešao je na rubnu, zaustavnu traku namijenjenu za zaustavljanje vozila u nuždi. Na pomoćnom kolnom traku nalazila se su se još dva šlepera, vozila turskih registarskih oznaka koja su bila zaustavljena zbog puknuća guma. Najvjerojatnije iz gole nepažnje, vozač iz Crne Gore udario je u stražnji dio prvog teretnog vozila u mirovanju. Od siline udara oba su se tegljača zapalila, a potom je kamion turskih oznaka odbačen naprijed, direktno u treći tegljač također turskih registarskih oznaka koji je bio zaustavljen. U nevjerojatnim okolnostima tako se zapalilo i treće teretno vozilo. Život su izgubili vozač iz Crne Gore te turski državljanin u čiji se tegljača zabio. Iz svih triju šlepera napunjenih teretom došlo je do ispadanja robe koja se razletjela po autocesti. Jedna bala papira iznenadno je pala na prednji dio osobnog vozila bosanskohercegovačkih registarskih oznaka.


Tri faktora


Nažalost, vatra koja je buktila s kamiona zahvatila je i stražnji dio njegovog automobila. Na rasute materijale koji su se valjali po autocesti naletjelo je vozilo bjelovarskih registarskih oznaka. Nakon što se vozač iz Bjelovara zaustavio i na njegov se auto proširila vatra i zapalila ga. Požar je zahvatio metalnu zaštitnu ogradu i travnatu površinu uz autocestu, a ugasile su ga interventne vatrogasne postrojbe. Svi ostali vozači, srećom, prošli su neozlijeđeni.


Propust na granici

Marušić u analizi ukazuje da je došlo do propusta u kontroli na samoj granici pa upozorava da bi se nadležne institucije trebale usredotočiti na pet bitnih pretpostavki i mjera. Prije svega, trebala bi se pojačati kontrola ispravnosti kamiona i tegljača koji ulaze u RH te pojačati kontrola tereta koji prevoze. Vozače vozila koja se zaustave na zaustavnoj traci autoceste moralo bi se kažnjavati ako ne pokažu urednu servisnu dokumentaciju vozila. Ujedno, trebao bi se pojačati nadzor i provjere vozača kamiona, tegljača i autobusa o pridržavanju navedenog pravila odmaranja između vožnji. Prometni stručnjak napominje da se na razini EU-a trebaju inicirati mjere suzbijanja »sive ekonomije« u prijevozničkoj branši, koja ima za posljedicu ulazak teško umornih vozača u zemlju.




Angažirani prometni stručnjak sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu Željko Marušić javno je upozorio da su kaotičnoj nesreći kod Ježeva sekundirala tri faktora – neispravne gume, umor, ali i opasan teret. U svojem redovitom komentaru u Autoportalu detaljno je obrazložio potencijalne uzroke pogibije. Iz očevida koji je objavila zagrebačka policija nedvojbeno proizlazi da je tragičnu nezgodu na autocesti A3 izazvao vozač crnogorskog tegljača, koji je naletio na teretnjak turskih registarskih oznaka, zaustavljen na zaustavnoj traci radi izmjene gume. Ta činjenica ukazuje na mogućnost da su vozila imala neispravne gume, istrošene, oštećene, nekvalitetno obnovljene ili pogrešno napuhane pneumatike te da je napravljen propust u kontroli na našoj granici, gdje bi trebalo, barem vizualno, provjeriti stanje svake kad su u pitanju gospodarska prometala. Naime, radi uštede, u nemilosrdnoj tržišnoj utrci, vlasnici teretnjaka često štede na održavanju, ugrađuju najjeftinije kineske gume upitne kvalitete, upozorava Marušić i dodaje da su još gore opcije nekontrolirano i nelegalno obnovljeni pneumatici. U takvim slučajevima, formulama za nesreću, vidi dva momenta: obnavljanje gume koja se zbog oštećenja ne smije obnavljati, a nova vulkanizacija to prekriva, te nekvalitetno obnavljanje, na neodgovarajućoj opremi i s lošim materijalom. U pravilu to znači da je guma nelegalno obnovljena u necertificiranom servisu, a to je česta praksa i u zemljama u okruženju, ističe prometni stručnjak. Veza između opasnog tereta i požara uslijed sudara ne isključuje mogućnost da se na crnogorskom tegljaču zapravo dogodio inicijalni požar. Na kamionu u naletu u kritičnom trenutku mogla je izbiti vatra zbog neispravnosti gorivnog sustava kamiona i curenja goriva, uslijed dotrajalosti, lošeg održavanja, ali i dotrajalog ispušnog sustava. Iz sličnih razloga ušteda vlasnici tvrtki s gospodarskim vozilima često preskaču propisane servise i popravljaju samo najnužnije.


EU-standardi


Treći faktor, koji je mogao biti »okidač« tragične nesreće, jest premorenost vozača, koji je zbog popuštanja budnosti tegljačem skrenuo na zaustavni trak i zabio se u tegljač u mirovanju. Vozači kamiona, tegljača i autobusa u matičnim zemljama, uz službeni posao, paralelno rade još jedan ili više poslova »na crno«, prijevoz i razne dostave. Na putu kroz druge države ulaze umorni, a njihovom stanju neće pomoći čak ni ako se pridržavaju pravila o zaustavljanju nakon četiri sata vožnje kako bi se 30 minuta odmorili. Jednostavno, to im nije dovoljno ako su prije ulaska u Hrvatsku danima i noćima vozili cestama u matičnoj zemlji, upozorava stručnjak. Domaće sindikalne organizacije u sektoru prometa upozoravaju da su u zemljama izvan EU-a standardi sigurnosti i opreme prijevoznika puno labilniji. No, pitanje je koliko su EU-standardi zaživjeli u praksi u Hrvatskoj. Ovaj konkretan slučaj samo je podsjetio na ranije apele sindikata i kad su u pitanju domaći prijevoznici, njihova sigurnost kao i sigurnost svih sudionika u prometu. Sindikat hrvatskog vozača upozoravao je javnost na sve teže uvjete rada profesionalnih vozača, smanjeni broj radnika, niskih naknada i nepoštivanja zakonskih odredbi. Iza svega toga stoji bjesomučna utrka za zaradom, ali i želja za što većom uštedom firmi prijevoznika. Takve uštede na kraju ispadaju jako skupe, a skrivene su iza crne policijske statistike s poginulim vozačima, profesionalcima u svom poslu.