Željko Marušić

Prometni stručnjak o tragediji na odmorištu: ‘Uzrok nisu kočnice, nego sumanuta reakcija vozača’

Portal Novilist.hr

Foto Nikola Cutuk/Pixsell, Marko Gracin

Foto Nikola Cutuk/Pixsell, Marko Gracin

Nikakav problem s kočnicama i tahografom nije smio izazvati masakr na odmorištu, riječ je o sumanutoj reakciji vozača, koji je možda prethodno zaspao, pa bunovan uletio u odmorište, kaže Željko Marušić



Dvije 14-godišnjakinje su poginule, a dvije žene ozlijeđene u naletu kamiona na grupu ljudi na odmorištu autoceste A3 između Novske i Okučana.


Smrtno su stradale učenice OŠ Dalj, koje su se sa svojim školskim kolegama uputile na ekskurziju na more. Teško su i po život opasno ozlijeđene dvije punoljetne ženske osobe, koje su u trenutku naleta kamiona izašle iz drugog vozila.


Vozač kamiona policiji je navodno rekao da nije imao nikakvih problema s vozilom do trenutka kada je stigao do benzinske crpke. Skrenuo je na odmorište kako bi natočio gorivo i u trenucima dok se približavao pumpi, prema njegovim riječima, otkazale su mu kočnice. Ranije se u medijima pojavila priča da je navodno imao problema s tempomatom.


Nije smjelo izazvati masakr




Vozač tegljača je uletio na pumpu, nastavio svoj put, prošao između stupova i nakon toga kroz taj uski prolaz uletio na odmaralište, na skupinu djece koja su bila tu, naletio je i na na nekoliko osoba, pregazio je doslovce tu djecu i automobile i uspio se zaustaviti u obližnjoj šumi, jer ga je uspjelo zaustaviti blato.


Policija je privela vozača, a rezultati očevida se još očekuju. Prometni stručnjak Željko Marušić na Autoportalu iznio je pet bitnih stvari o ovoj nezapamćenoj tragediji. Marušić baca sumnju na izjave vozača kamiona.


– Nikakav problem s kočnicama i tahografom nije smio izazvati masakr na odmorištu, riječ je o sumanutoj reakciji vozača, koji je možda prethodno zaspao, pa bunovan uletio u odmorište ili je bio nesposoban za vožnju, zbog alkohola, droga, za vožnju štetnih medikamenata, piše Marušić.


Premda još nisu poznati vjerodostojni detalji nesreće, putanja i dinamika kretanja tegljača teško kompromitira vozača, ističe Marušić.


Dva bitna razloga


Navodi dva bitna razloga:


1. Kočnice na kamionu ne mogu otkazati, jer je, poput željezničkih vozila opremljen ‘ispraznim’ sustavom – kamion je sam uvijek opružno zakočen, a kad motor radi, tlak u pneumatskom sustavu, preko pneumatskih cilindara, kočnice drži otkočenim. Dakle, vozač, pritiskom na papučicu, ne smanji tlak i tada kočnice samostalno koče.


Radni je tlak oko 8 bara, a kad padne ispod 4 bara, pneumatski cilindar više ne može svladati silu opruge i ona aktivira kočnice.


Dakle, u slučaju kvara, kočnice se automatski aktiviraju i ukoče kamion. Neodgovorni vozač može dugotrajnim agresivnim kočenjem ‘skuriti’ (spaliti) kočne obloge, ali ni tada kočnice potpuno ne gube učinkovitost.


2. Svaki tegljač još ima dva pomoćna kočna sustava – motornu kočnicu i retarder. Premda ti sustavi imaju ograničeno djelovanje, mogu biti spasonosni te mogu spriječiti konkretni ishod.


Marušića priča o zaglavljenom tempomatu Marušića podsjeća na prvu verziju Horvatinčićevog objašnjenja tragičnog naleta na jedrilicu s dvoje talijanskih nautičara (njegov je brod također bio na ‘tempomatu, premda se izvlačio na navodni otkaz motora), prije nego što je odlučio pozvati se na ‘sinkopu’, uz potpunu promjenu iskaza.


Za boga miloga


– Pa, za boga miloga, gliser u punoj brzini ili zahuktali tegljač mogu isključiti pogonsku vezu od motora do kotača (odnosno propelera kod plovila), ubacivanjem ručice mjenjača (odnosno snage) u prazan hod…


Dakle, bez obzira na stanje prvog, drugog i trećeg kočnog sustava, ako je vozač bilo što sumnjao, nije smio skrenuti na odmorište. Rješenje situacije trebao je tražiti na autocesti, gdje ima daleko više prostora za manevriranje, a nema pješaka, piše Željko Marušić.


Sve dakle u prvi plan stavlja sumanutu, neodgovornu reakciju vozača, smatra Marušić, i to iz bilo kojeg razloga, bilo da je vozač prethodno zaspao pa bunovan uletio u odmorište ili je bio nesposoban za vožnju, zbog alkohola, droga, za vožnju štetnih medikamenata.


– Izgledna je i najgora, smrtonosna opcija – kombinacija navedenog i tempomata…, piše Željko Marušić na Autoportalu.