Foto Mladen Trinajstić
U velikom češkom touroperatoru Čedok kažu da su već na početku ljeta prodali više putovanja za Hrvatsku nego u cijeloj 2019. Češke agencije bilježe da ljudi imaju novac i žele ga potrošiti, kupuju aranžmane unaprijed, a puno češće biraju luksuznije i skuplje aranžmane nego prije pandemije
povezane vijesti
RIJEKA – Već lani i preklani tržišta Srednje Europe dala su velik obol spašavanju turističke sezone pa su tako, primjerice, Poljaci u nekim destinacijama doista bili slamka spasa. I ove godine u srpnju su Poljska i Češka među prva četiri turistička tržišta, s tim da je Češka bila treće najjače strano tržište s rastom od čak 17 posto u odnosu na lani. Poljska je, pak, pala na četvrto mjesto, što je očito posljedica rata u susjednoj Ukrajini.
Sve u svemu, Češka je pokazala da ima i dalje potencijal rasta dolazaka čeških gostiju u Hrvatsku. Komentirajući što je utjecalo na takav velik rast turističkog prometa iz Češke u srpnju, Dubravko Miholić, direktor Predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Pragu, kazao je da su pozicija Češke kao trećeg tržišta u srpnju te ostvareni rast, posljedica snažne marketinške i PR kampanje, te događaja koje su održali u Pragu ovog proljeća uz sudjelovanje ministrice turizma i sporta Nikoline Brnjac i direktora HTZ-a Kristjana Staničića. Također, Česi koji putuju s djecom najčešće kreću na odmor nakon posljdnjeg dana školske godine, a koji je bio 1. srpnja, te su 6. i 7. srpnja praznici u Češkoj, tako da prva dva tjedna srpnja predstavljaju vrhunac sezone u Češkoj za ljetni odmor.
Omiljena destinacija
– Hrvatska je već dugi niz godina destinacija broj jedan za ljetni odmor Čeha, te brojni poznati Česi ljetuju u Hrvatskoj, uključujući i češkog premijera Petra Fialu koji je svoj odmor najavio i obrazložio u intervjuu tjedna na TV-u, Facebooku, Instagramu… Potražnja za putovanjima ove godine je ogromna i last minute aranžmane je gotovo nemoguće pronaći, te češke agencije bilježe da ljudi imaju novac i žele ga potrošiti, kupuju aranžmane unaprijed, a istovremeno puno češće biraju luksuznije i skuplje aranžmane nego prije pandemije. Hrvatska se prodaje dobro ukoliko nemaju overbuking od hrvatskih partnera. Hrvatska ostaje i dalje najpopularnija, pa neke češke agencije javljaju da su već sada prodale više putovanja na hrvatski Jadran nego u cijeloj sezoni 2019., kazao je Miholić. Dodao je kako su, prema podacima čeških turističkih agencija, među ostalim najpopularnijim destinacijama i Grčka, Turska, Italija, ali i Bugarska ili Španjolska.
– Struktura gostiju koji dolaze u Hrvatsku se dijelom promijenila te bilježimo sve veći udio gostiju veće platežne moći koji biraju hotele i kampove s 4 i 5 zvjezdica, što je bio i jedan od glavnih ciljeva HTZ-ove kampanje u Češkoj i Slovačkoj, dodao je direktor predstavništva HTZ-a u Pragu. Inače, najveću posjećenost u srpnju imale su Splitsko-dalmatinska županija sa 86.000 dolazaka, Istarska sa 80.000 dolazaka i Primorsko-goranska sa 52.000 dolazaka te rastom od 17 posto. Prema destinacijama, Česi su najviše posjećivali Umag, Medulin, Poreč, Omiš, Crikvenicu, Bašku Vodu, Rovinj, Vodice, Funtanu i Biograd na Moru.
Da su Česi ovog ljeta doista pohrlili na Jadran, potvrdili su nam i u jednom od najvećih čeških touroperatora Čedok. Ovaj TO ima jednu od najširih ponuda hrvatskog smještaja na češkom tržištu, s gotovo 150 hotela u portfelju duž hrvatske obale, od Istre na sjeveru, preko Kvarnera, najpopularnijih hrvatskih otoka, do Južne Dalmacije. Prodaju ture s različitim vrstama prijevoza, pa tako Česi mogu putovati u Hrvatsku vlastitim automobilom, Čedokovim autobusima, vlakom u suradnji s RegioJetom i zrakoplovom izravno iz zračne luke Prag u Zadar (Ryanair), Split i Dubrovnik (Smartwings/Croatia Airlines).
Istra najtraženija
– Ove godine smo već na početku ljeta prodali više putovanja za Hrvatsku nego u cijeloj sezoni 2019., ova sezona je vrlo uspješna, kazala nam je Katerina Pavlikova, glasnogovornica Čedoka, dodajući da su među češkim gostima koji dolaze u Hrvatsku najpopularniji hoteli u Istri, uključujući Rovinj, Rabac, Poreč i druge gradove koji su najbliži Češkoj, ali i da Čedokovi kupci posjećuju i udaljenija hrvatska ljetovališta na dalmatinskoj rivijeri.
– Nudimo cijeli niz smještaja u Hrvatskoj, ali najviše se fokusiramo na hotele s 3, 4 i 5 zvjezdica s polupansionom, punim pansionom ili all-inclusivom. Štoviše, ove smo godine proširili našu ponudu i dodali krstarenja brodom duž hrvatske obale i hotele u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku, idealne za popularne city break odmore. Tako češki putnici kod Čedoka rezerviraju uglavnom hotele. Naše kupce najviše privlače more, plaže i vrijeme, a Hrvatska je još uvijek jedna od najpopularnijih ljetnih destinacija Čeha, kaže Pavlikova. U Čedoku kažu i da gosti iz Češke rado posjećuju hrvatske nacionalne parkove Krku, Kornate i Plitvička jezera, kao i povijesne gradove Split, Pulu i Dubrovnik.
Na pitanje kolike su brojke u usporedbi s drugim mediteranskim odredištima, primjerice Turskom ili Grčkom, i je li Hrvatska skuplja, Pavlikova nam je kazala da su tijekom ove ljetne sezone Turska i Grčka najpopularnije zemlje među Čedokovim kupcima s većim brojem letova i hotelskim kapacitetima, ali Hrvatska ostaje vrlo popularna, posebno za goste koji dolaze vlastitim automobilom ili vlakom.
Sve više letova
– Također, vidimo veću potražnju za izravnim letovima iz Češke u Hrvatsku jer puno gostiju preferira putovanje avionom koje je udobno i brže nego autom. Što se tiče cijena, Hrvatska je gotovo na istoj cjenovnoj razini kao Španjolska ili Grčka, a u usporedbi s Turskom ili Bugarskom, ljetovanje u Hrvatskoj također je postalo skuplje, pojasnila je Pavlikova.
Poljska je u prvih sedam mjeseci četvrto najjače emitivno tržište, iako je u srpnju s ovog tržišta zabilježen pad od desetak posto prema lani. Lani se upravo Poljska u srpnju popela na treće mjesto najjačih tržišta, odmah iza Njemačke i Slovenije. Ove godine pojačan je, primjerice, i aviopromet iz Poljske za Kvarnera, s obzirom na to da je poljski nacionalni avioprijevoznik tijekom ljeta uveo linije za Rijeku iz čak četiri poljska grada. Ipak, ovog ljeta, Poljska i Češka zamijenile su mjesta u četverolistu najjačih emitivnih tržišta.
Agnieszka Puszczewicz, direktorica predstavništva HTZ-a u Varšavi, pojašnjavajući situaciju na poljskom tržištu, kazala je kako na manji pad broja poljskih gostiju, osim situacije u Ukrajini, snažno utječe sve ozbiljnija ekonomska situacija.
– Inflacija je prema Glavnom statističkom uredu Republike Poljske u srpnju iznosila 15,6 posto, a tu je i strah od poljske vlade najavljivanog mogućeg velikog povećanja cijena energenata u zimi te njihova nedostatka, zaključila je Puszczewicz.