GODINA OPORAVKA

Analiziramo sjajnu turističku sezonu: Najbrojniji gosti Nijemci dosegnuli su rekord iz 2019.

Alenka Juričić Bukarica

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Unatoč izgubljenoj predsezoni, Nijemci su izjednačili rezultat iz rekordne 2019., kad se raspravljalo o tome ima li uopće više prostora za povećanja s ovog tržišta. Pandemija je pokazala da itekako ima te da su Hrvatsku otkrili i neki novi gosti s velikog njemačkog tržišta.



RIJEKA – U Hrvatskoj je tijekom prošle godine boravilo oko 13,8 milijuna turista koji su ostvarili oko 84,1 milijuna noćenja, što znači da je ostvareno 77 posto više dolazaka i 55 posto više noćenja nego u istom razdoblju 2020. Time je dosegnuto 67 posto dolazaka, ali i čak 77 posto noćenja iz rekordne 2019., pokazuju najnoviji podaci Ministarstva turizma i sporta (MINTS) prema kojima su lani inozemni turisti ostvarili 71,9 milijuna noćenja, dok su domaći turisti ostvarili 12,3 milijuna noćenja.


Pritom su apsolutni broj jedan bili gosti s njemačkog tržišta, koji su i 2019. spašavali hrvatski turizam. Naime, u 2021. su najviše dolazaka ostvarili upravo Nijemci, i to oko 2,9 milijuna, što predstavlja rast od 84 posto u odnosu na 2020. S ovim rezultatom su, unatoč izgubljenoj predsezoni, gosti iz Njemačke uspjeli izjednačiti rezultat iz rekordne 2019., kad se raspravljalo o tome ima li uopće više prostora za povećanja s ovog tržišta. Pandemija je, dakle, pokazala da itekako ima te da su Hrvatsku otkrili i neki novi gosti s ovog velikog tržišta.


Odgovorna destinacija


Na drugom su mjestu domaći turisti s 2,3 milijuna dolazaka i rastom od 41 posto u odnosu na 2020., a koji su i ove godine uspjeli nadokanditi barem dio manjka sa stranih tržišta. Među najjačim tržištima u prošloj godini je bila i Slovenija s 1,2 mlijuna dolazaka i rastom od 18 posto. U odnosu na 2020., osjetio se i povratak gostiju iz Austrije kojih je u Hrvatsku stiglo oko 1,1 milijun, što je gotovo dvostruko više nego preklani. Ponovo su pozitivno iznenadili i Poljaci kojih je na naš Jadran stiglo oko milijun, ili čak 50 posto u odnosu na 2019., kada su također bili među gostima koji su unatoč pandemiji dolazili u Hrvatsku u velikom broju. Poljaci su tako lani za osam posto prestigli čak i rekordne brojke iz 2019. U Hrvatskoj je lani boravilo i oko 800.000 čeških gostiju, što je također povećanje od 50 posto u odnosu na 2020. te zaostatak od samo tri posto prema 2019.




Valja podsjetiti i na to da su lani tijekom ljeta pojačavane aviolinije iz Poljske za Kvarner, kao i na to da je češki Regiojet uz Rijeku u svoju željezničku liniju uveo i Split, te za ovu godinu najavio i izravnu željezničku liniju iz Poljske.
Slovenci i Austrijanci ostvarili su oko 82 posto noćenja iz rekordne 2019. godine. U MINTS-u ističu da je prošle u odnosu na 2020. godinu došlo i 78 posto više Talijana, 100 posto više Mađara, 168 posto više Francuza te čak 324 posto više Nizozemaca.


Kvarner treća turistička regija, Zagreb najjača destinacija

Istra je i lani zadržala vodeću poziciju po ukupnom fizičkom turističkom prometu. Najviše je turističkih noćenja ostvareno u Istarskoj županiji, i to oko 23,5 milijuna, dok je na drugom mjestu Splitsko-dalmatinska županija s ostvarenih 15,5 milijuna noćenja. Kvarner je, s ostvarenih 15,3 milijuna noćenja, na trećem mjestu s neznatnim zaostatkom za Splitsko-dalmatinskom županijom, koja je više ovisna o aviovezama. Zatim slijede Zadarska (12,7 milijuna noćenja), Šibensko-kninska (5,9 milijuna) i Dubrovačko-neretvanska županija (5,4 milijuna). Unatoč pandemiji, zanimljivo je da je prema podacima MINTS-a ipak najviše gostiju među destinacijama uspio privući Zagreb s oko 638.000 dolazaka gostiju, a tradicionalni šampion Rovinj je na drugom mjestu s oko 550.000 turističkih dolazaka. Slijede Dubrovnik, Split i Poreč.

– Čestitam svim turističkim dionicima na odlično odrađenoj turističkoj godini. Hrvatska je tijekom 2021. godine izgradila imidž sigurne i odgovorne destinacije, što su prepoznali naši turisti. Uz važnost sigurnosti, suvremeni turisti, posebno u ovo pandemijsko doba, sve više prepoznaju važnost održivosti destinacije koja im postaje dodatni motiv za putovanje, poručila je ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac, dodajući i da resorno Ministarstvo, kako bi dodatno istaknulo novi strateški smjer hrvatskog turizma, pokreće sveobuhvatni web portal za održivi turizam na hrvatskom i engleskom jeziku, na kojemu će biti dostupne informacije o važnijim dokumentima, izvorima financiranja, projektima, održivim praksama i ekocertificiranju, kao i o edukacijama, seminarima, konferencijama i događanjima te akcijama dionika u području održivog turizma.


– Na platformi ćemo imati i javno dostupan prikaz indikatora održivog turizma, a u okviru tog projekta kreirana je i oznaka održivosti hrvatskog turizma, »Hrvatska prirodno tvoja«, odnosno »Croatia naturally yours«, koja će biti prepoznatljiva turistima, kao i dionicima u sektoru, kazala je ministrica.


Objekti u domaćinstvu


Podaci MINTS-a pokazuju da je očekivano najveći promet prema vrsti smještaja ostvaren u objektima u domaćinstvu, pa je tako obiteljski smještaj »upisao« oko 32 milijuna noćenja, daleko više od kampova koji su imali oko 17,4 milijuna noćenja i hotela koji su ostvarili oko 15,7 milijuna noćenja. U nautici, odnosno charter segmentu nautike, ostvaren je 3,1 milijun noćenja. U odnosu na 2020. godinu, najveći rast prometa ostvaren je u hotelima, i to za 124 posto, u kampovima za 92 posto, te nautici za 87 posto.
Turističku godinu za nama komentirao je i Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) koji je istaknuo kako je i u ovoj pandemijskoj godini Hrvatska ostvarila najbolji turistički rezultat na Mediteranu.


– Posljedica je to predanog i kvalitetnog rada svih turističkih djelatnika koji su svojim zajedništvom, brzim reakcijama i koordiniranim djelovanjem našoj zemlji osigurali status kvalitetne, sigurne i dobro pripremljene destinacije. U ovu godinu ulazimo s velikim optimizmom, ali i planovima koji uključuju realizaciju 90 posto prometa iz rekordne 2019. godine te daljnje pozicioniranje naše zemlje kao održive i sigurne destinacije. Planiramo to realizirati kroz provedbu ciljanih i inovativnih marketinških te informativnih kampanji koje će se provoditi tijekom cijele godine, uzimajući u obzir epidemiološku situaciju na svakom pojedinom tržištu, najavio je Staničić, naglasivši da dobre trendove turističkog prometa potvrđuju i financijski pokazatelji, odnosno prihodi od turizma.


Da podsjetimo, podaci Hrvatske narodne banke (HNB) pokazuju da je Hrvatska u prvih devet mjeseci prošle godine od stranih turista uprihodovala 8 milijardi i 268 milijuna eura, što predstavlja rast od 90 posto u odnosu na isto razdoblje 2020. godine, kad je prihodovano oko 4 milijarde eura manje. U odnosu na 2019. uspjelo je doseći čak 88 posto prihoda iz te rekordne turističke godine.