NORWEGIAN CRUISE

Američka tvrtka izbacila kultni talijanski grad iz ponude. Umjesto u Veneciju, kruzeri stižu u Rijeku i Zadar

Katarina Ergović

Ilustracija Mateo Levak

Ilustracija Mateo Levak

Ove će godine putnici na kruzeru umjesto Venecije, vidjeti talijansku Ravennu, slovenski Kopar, Rijeku i – Zadar



Poznata američka tvrtka za krstarenje sa sjedištem u Norveškoj, izbacila je kultni grad Veneciju iz svojih itinerara za 2024. i 2025. jer talijansko odredište nastavlja pritiskati posjetitelje sve striktnijim zakonima. Norwegian Cruise Line objavio je odluku nakon što je Venecija svoje plovne putove proglasila »nacionalnim spomenikom« i zabranila velikim kruzerima da se usidre u njihovom povijesnom središtu, piše Euronews Travel.


Norwegian je, zajedno s drugim tvrtkama za krstarenje, prevozio posjetitelje u grad mnogo manjim brodovima, ali sada kažu da ni taj kompromis više nije održiv. Kako navode, Veneciju će zamijeniti drugi talijanski, ali i hrvatski gradovi. Govoreći za Euronews Travel, glasnogovornik Norwegian Cruise Linea je objasnio takvu odluku.


– Iako smo uložili sve moguće napore kako bismo zadržali linije prema Veneciji, operacija nadmetanja i sveukupno iskustvo koje ovo pruža našim gostima nisu dostigli standard koji želimo pružiti, rekao je glasnogovornik.


Povlašten pristup Rijeci




Venecija je 2021. bila prisiljena zabraniti krstarenja u svoje središte, nakon što je UNESCO zaprijetio da će grad staviti na popis ugroženih, osim ako ne zabrani brodove zbog oštećenja lagune. Stručnjaci tvrde da toliko veliki brodovi uzrokuju zagađenje i nagrizaju temelje grada koji ionako pati od redovitih poplava.


U vrijeme zabrane, mnoge tvrtke za krstarenje bile su za tu odluku. Međunarodna udruga Cruise Lines (CLIA) rekla je da je podržavala novi pristup dugi niz godina nazivajući ga velikim korakom naprijed.


Tri sata udaljena od Venecije, Rijeka je treći po veličini grad u Hrvatskoj nakon Zagreba i Splita. Razlog zbog kojeg možda nije tako poznata kao ti gradovi je problem dolaska zračnim putem izvan turističke sezone. Naime, česti letovi su organizirani samo od svibnja do listopada.


Putnici na krstarenju bi tako imali privilegiju vidjeti odredište koje je relativno neuhodano i prometno nedostupno. Ipak, Rijeka je prvi hrvatski grad s prestižnom titulom Europske prijestolnice kulture 2020., stoga otad privlači posjetitelje iz cijele Europe brojnim kulturnim programima.


Zadar »najcool« odredište


Neki brodovi za krstarenje pronašli su načine da zaobiđu zabranu kako bi svoje goste doveli u Veneciju, poput MSC Cruisesa, koji se zaustavlja u Margheri, odmah preko puta grada. Drugi se zaustavljaju u Trstu ili Ravenni, koji su udaljeni najmanje dva sata od Venecije.


Međutim, ove će godine putnici na kruzeru na svojim itinerarima, umjesto Venecije, vidjeti talijansku Ravennu, slovenski Kopar, Rijeku i – Zadar. Smješten na obali Jadranskog mora, Zadar je često hvaljen kao jedno od »najcool« odredišta za posjetiti u regiji, piše Euronews Travel.


Jedna je od najprepoznatljivijih postaja na turneji po Hrvatskoj i stoga vjerojatno neće imati toliko koristi koliko bi Rijeka mogla imati od norveškog novog rasporeda krstarenja. Međutim, Hrvatska se suočila s kritikama otkako je prošle godine promijenila valutu na euro, a neki turisti kažu da se osjećaju izbačeno iz zemlje koja je prije bila pristupačna, tako da bi Hrvatska mogla biti zahvalna na povećanom broju posjetitelja dovezenih kruzerima, smatra Euronews Travel.


Rekordne brojke


Tijekom 2023. godine ostvareno je sveukupno 159 dolazaka brodova na kružnim putovanjima sa 174.572 putnika. Od tih brojki 72 dolaska i 145.709 putnika zabilježeno je u Gaženici, dok je 87 dolazaka i 28.863 putnika ostvarila stara gradska luka, u kojoj borave mahom mali i luksuzni kruzeri s malim brojem gostiju/putnika, kazao nam je početkom godine Željko Knežević, ravnatelj Lučke uprave Zadar.


Prema projekcijama, ove godine se očekuje od 235 do 240 tisuća putnika. To je porast od 25 posto u odnosu na rekordnu 2019. godinu. S najavljenom zamjenom Venecije Zadrom, može se očekivati kako će taj porast ipak biti još veći.