
Foto D. KOVAČEVIĆ
Iz Tommyja poručuju da su umirovljenici ranjiva skupina kojoj su željeli pomoći u kriznim vremenima
povezane vijesti
- FOTO Tommy otvorio novi dućan na Kantridi, evo kada će biti obnovljeni ostali Brodokomercovi marketi
- Šušnjar najavio popuštanje propisa o prodaji ispod nabavne cijene: “Bolje da se proda nego propadne”
- Povjerenstvo za sukob interesa kaznilo Frku-Petešića s 530 eura zbog korištenja – prevelikog stana
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) kaznila je trgovački lanac Tommy s 212.500 eura zbog, kako su naveli, teške povrede Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom, odnosno zato što je umirovljenicima davao popust od 10 posto na ukupan iznos računa.
Iako takve promotivne akcije već godinama provode i drugi trgovački lanci u Hrvatskoj, u AZTN-u pojašnjavaju da je povod za pokretanje upravnog postupka bila predstavka čiji je sadržaj ukazivao na to da je Tommy prodavao prehrambene proizvode krajnjem potrošaču po cijeni nižoj od nabavne, po kojoj je taj proizvod nabavio od dobavljača s porezom na dodanu vrijednost, što predstavlja zabranjenu nepoštenu trgovačku praksu.
Program pogodnosti
Nakon provedenog upravnog postupka AZTN je utvrdio kako je Tommy 4. listopada 2023., uz odobravanje popusta od 10 posto na akcijsku maloprodajnu cijenu, doista prodao krajnjim potrošačima 12 prehrambenih proizvoda po cijeni nižoj od nabavne, čime je postupio protivno odredbi Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi.
Do povrede zakona je došlo kombinacijom radnji Tommyja koji je najprije osmislio program pogodnosti dajući određenoj kategoriji krajnjih potrošača mogućnost korištenja popusta od 10 posto na cjelokupni iznos računa, a onda je formirao akcijsku maloprodajnu cijenu određenih prehrambenih proizvoda pozivajući krajnje potrošače da unaprijed odobreni popust koriste i na proizvode na akciji, navode iz Agencije.
Iz Tommyja poručuju da su umirovljenici ranjiva skupina kojoj su željeli pomoći u kriznim vremenima, a popust koji su uveli bio je njihov doprinos i čin solidarnosti, u potpunosti financiran iz njihovih sredstava, bez tereta za dobavljače. Nažalost, umjesto razumijevanja, kažu u Tommyju, suočili smo se s kaznom temeljenom na formalnom tumačenju pravila bez uvažavanja realnih okolnosti i društvene svrhe ovakve inicijative.
– Primjenom dodatnog popusta nismo proizveli štetu ni za tržište, ni za poslovne partnere, a umirovljenici (potrošači) su od toga imali dodatne koristi. Neutemeljenost kažnjavanja isključivo Tommyja po ovoj osnovi, dodatno je potencirana činjenicom da iste ili slične promotivne aktivnosti prakticiraju i drugi trgovački lanci koji posluju na hrvatskom tržištu, odgovorili su iz splitskog trgovačkog lanca na upit našeg lista i dodali da će iskoristiti sva daljnja pravna sredstva i nastaviti pomagati zajednici u okviru zakona. Pravdu će, kažu, tražiti na Upravnom sudu.
Istog dana kada je AZTN objavio da je kaznio Tommy, iz Agencije su poslali opširno objašnjenje u kojemu su naveli da je prodaja ispod nabavne cijene u trgovinama štetna za dobavljače – najčešće OPG-ove, male trgovce, cijeli prehrambeni lanac te naposljetku za građane jer »smanjuje izbor i povećava cijene u budućnosti«.
U AZTN-u ističu da podržavaju primjenu popusta u maloprodaji kao uobičajenu poslovnu praksu, no pritom je važno da se ne krši zakon. Napominju kako spuštanje maloprodajne cijene ispod nabavne, da bi se privukli kupci, na prvi pogled izgleda kao dobra stvar za potrošače, no problem nastaje kada takve niske cijene postanu način poslovanja. U AZTN-u objašnjavaju kako, primjerice,veliki trgovac može tražiti od proizvođača (npr. malih OPG-ova) da snize cijenu kako bi nadoknadio gubitak zbog prodaje ispod nabavne cijene. Proizvođač često nema izbora jer ne želi izgubiti velikog kupca, a da bi snizio cijenu, mora smanjiti troškove – upotrebljava slabiju ambalažu, lošije sirovine, možda čak mora otpustiti radnike, navode u Agenciji i dodaju da manji dućani nemaju financijsku snagu da pokrivaju takve gubitke, ne mogu davati velike popuste, gube kupce i na kraju zatvaraju svoje poslovanje.
Zaštita malih proizvođača
Kad veliki trgovci istisnu manje konkurente, više ih ništa ne sprječava da počnu povećavati cijene i ukidati popuste. Potrošači tada više nemaju izbora, ne mogu otići kod konkurencije jer je više nema, smatraju u AZTN-u.
– Zato Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom i propisi Europske unije pokušavaju spriječiti ovakve pojave, kako bi se sačuvala poštena konkurencija, zaštitili mali proizvođači i osigurao dugoročno pravedan odnos cijena za potrošače, poručili su iz AZTN-a.
Podsjetimo, od kraja siječnja na snazi je Vladina odluka o zamrzavanju cijena za 70 proizvoda, a njome su obuhvaćeni kruh, palenta, zobene pahuljice, pecivo kajzerica, pšenična krupica gris, ječmena kaša, suhi keksi bez punjenja, piškote, dvopek, kukuruzne pahuljice i tjestenina. Nadalje, to su panceta, šunka u ovitku, čajna pašteta, tirolska kobasica, kranjska kobasica, smrznuti oslić, riblja konzerva u biljnom ulju, kiselo vrhnje, svježi kravlji sir, maslac i svinjska mast. Tu su i naranča u rinfuzi, suhe šljive bez koštica, crveni (žuti) luk u rinfuzi, kelj u rinfuzi, poriluk u rinfuzi, smrznuti grašak i mahune, kupus u rinfuzi, rezana cikla, jezgra oraha i voćni džem. Listu zaokružuju negazirani narančin nektar, mljevena kava, jabučni ocat, uvin čaj, deterdžent za strojno pranje rublja u prahu, tekući deterdžent za ručno pranje posuđa i kruti sapun.
Uobičajena praksa
U Hrvatskoj udruzi poslodavaca nisu željeli komentirati konkretnu situaciju. Podsjećaju da su još prošle godine AZTN-u uputili dopis i tražili pojašnjenje je li davanje popusta na ukupnu kupnju u skladu s tržišnim pravilima. Također su upozorili da bi osporavanje takve prakse obeshrabrilo one koji popuste daju i samim time dovelo do viših cijena za one kojima ti popusti i trebaju.
Inače, stalne popuste za umirovljenike od nekoliko puta tjedno do jednom mjesečno nude pekare, trgovine, optike i ljekarne, i riječ je o sniženjima od 10 do 30 posto na kruh, peciva, naočale, vitamine, prehrambene artikle te ostale proizvode. Mlinar, primjerice, ima akciju ponedjeljkom, srijedom i subotom, NTL svaki tjedan, Konzum drugi utorak u mjesecu, Pan-Pek ponedjeljkom i subotom, Studenac jednom mjesečno, kao i Gradske ljekarne Zagreb i Ljekarna Šibenik.