Rijeka kao Messina

 Završeno je još jedno izdanje Porto Etno festivala: donijelo je nekoliko noviteta

Katarina Bošnjak

Foto: Ana Križanec

Foto: Ana Križanec

Istaknuti izvođači etno glazbe prvi put pred riječkom publikom



 Završeno je još jedno izdanje Porto Etno festivala koji već devetu godinu u Rijeku dovodi istaknute izvođače etno glazbe, a ove godine neki su premijerno nastupali u Hrvatskoj. Ovogodišnje izdanje donijelo je nekoliko noviteta, između ostalog, besplatan ulaz i novu lokaciju – GAT.


Nakon što je u petak program službeno otvoren već tradicionalnom paradom kulturno-umjetničkih društava, glazbeni se program na GAT-u nastavio nastupima Unavantalune te Porto Etno orkestra s Čipkicama i Ether.


Rijeka kao Messina


Unavantaluna donijeli su snažne sicilijanske pjesme i glasove koji su odjekivali Adamićevim gatom, a svojim su nastupom probudili svojevrsnu atmosferu juga, sve skupa s tarantelama, contradanzeama i pomorskim pjesmama. Kako nam je kazao Francesco Salvadore, oni traže balans između novoga i staroga, odnosno tradicije i inovacije.




– Mislim da je world music za nas način postojanja. Mi imamo vrlo duboke i vrlo snažne, korijene, ali krošnja stabla je razgranata, poručio je.


Luca Centamore pak se osvrnuo na atmosferu na Porto Etnu te kazao kako skupa sviraju duže od 20 godina i gdje god da sviraju, a putuju svugdje, uvijek su dobro prihvaćeni jer ljudi osjete njihovu energiju.


– Napravili smo set listu koja počinje s gajdama, ali i s originalnom skladbom Pietra Cernuta. Nastup smo također završili s gajdama, a uključili smo i puno pjesama koje smo sami skladali. Osjetili smo puno dobre energije na ovom festivalu – deset sati vožnje autom nestalo je u jednom satu svirke – kazao je te dodao kako ih je Rijeka, kada su tek stigli, podsjetila na Messinu, njihov rodni grad.


Nakon sicilijanskih pjesama nastupio je kućni, Porto Etno orkestar, za koji je Zoran Majstorović kazao da je gotovo endemski jer su danas rijetki festivali ovog tipa koji imaju kućni bend, a koji ugošćava različite izvođače. Ove su godine ugostili zbor Čipkice, baziran u Zagrebu, kao i Ether, kantautoricu iz Pule.


– Zajedno smo vježbali jako kratko, jer ja ne volim previše probavati. Mislim da probe nisu toliko nužne za ovo što mi radimo, ali je nužno da se sve pripremi unaprijed. Pripremio sam novije aranžmane za naš bend, poslao note unaprijed, oni su to preslušali i bili smo spremni, objasnio je Majstorović.



Ansambl Unavantaluna, Foto: Ana Križanec

Samo jedna proba


Unatoč tome što su prije nastupa imali samo jednu dužu tonsku probu, itekako su oduševili publiku koja se te večeri isplesala uz tradicionalnu glazbu zemalja Balkana koju su prenijeli vokali Čipkica, kao i originalnu, autorsku glazbu Nikoline Ćaćić, odnosno Ether, a koja je zasjala u novim aranžmanima. Prvi je dan festivala zaključen u klubu Manual gdje se održao humanitarni after party Lubenice.


Nakon svima omiljenog programa, gastrofešte koja se održala u subotu prijepodne, uslijedila je još jedna večer kvalitetnog glazbenog programa. Prva je nastupila Melina koja je iz grčke donijela jedan poetski, urbani i magični svemir, kako tradicionalne glazbe, tako i pop utjecaja.


Idući su nastupili Oranitza, šestero mladih bugarskih glazbenika koji dijele ljubav prema folkloru i suvremenim bas žanrovima, a koji su na Porto Etnu ekskluzivno predstavili materijal s novog albuma »Stopan«.


Za kraj su nastupili 47SOUL, glazbeni kolektiv sa sjedištem u Londonu i Palestini, osnovan u Jordanu 2013. godine. Rasplesali su publikom svojim specifičnim glazbenim žanrom, Shamstepom, o kojem nam je Tareq Abu Kwaik kazao kako je nastao kao globalno pristupačnija verzija shaabi glazbe.


– Htjeli smo tu sirovu, kaotičnu atmosferu, koja često podsjeća na rave, spojiti s glazbom koju volimo – hip-hopom, rockom, elektronikom. Tako je nastao Shamstep. Svaki član benda donio je svoje različite utjecaje i upravo ta raznolikost oblikovala je naš zvuk, zaključio je.



Čipkice, Foto: Ana Križanec