Croatia Beach Music Conference

Suosnivač Exit Festivala Ivan Milivojev: ‘Stvari će se polako vratiti na svoje mjesto’

Katarina Bošnjak

Foto: TODOR MILIVOJEVIĆ

Foto: TODOR MILIVOJEVIĆ

' Hvala Bogu da se sve vraća i da se sve vratilo jer ove dvije godine su ostavile veliki trag na industriju', kazao je



Proteklog je vikenda u Novalji na otoku Pagu održano drugo izdanje Croatia Beach Music Conferencea koje je okupilo eksperte iz područja glazbene i festivalske industrije, izvođače elektroničke glazbe, produkcijske timove, izdavačke kuće i ljubitelje glazbe. Među njima se našao i suosnivač legendarnog novosadskog Exit Festivala Ivan Milivojev s kojim smo ovim povodom napravili u intervju koji u nastavku prenosimo u cijelosti.


Najteže je organizirati event


Dvije godine nakon početka pandemije, ovog su se ljeta brojni festivali napokon uspjeli održati. Kako je ova pauza utjecala na festivalsku industriju?


– Hvala Bogu da se sve vraća i da se sve vratilo jer ove dvije godine su ostavile veliki trag na industriju, jako puno ljudi je napustilo industriju jer su morali prehranjivati svoje obitelji i tražiti neke druge poslove kako bi mogli imati mjesečne prihode. Kao što sam rekao, ostavilo je jako velik trag na industriji, ne toliko na festivalima, koliko u samoj muzici, dakle na muzičare i ljude koji su uključeni u organizaciju direktno ili indirektno preko drugih kompanija koje sudjeluju u samoj organizaciji evenata. Sada se sve vraća, ali će biti neophodno jedno vrijeme da bi se stvari u potpunosti oporavile od ovoga što se dogodilo.


Koliko je teško organizirati glazbene festivale u postpandemijskim uvjetima koje imamo danas, tj. što je najproblematičnije?


– Mislim da je to trenutačno nešto najteže što postoji u industriji, znači organizirati event, pogotovo u tim nekim pandemijskim uvjetima koji su postojali, izuzetno su teški poslovi jer su se pravila mijenjala iz dana u dan i nitko to prije nije doživio, tako da se nadam se nikada više neće ponoviti. Za početak su troškovi bili izuzetno veliki da se takvo nešto izvede, a s druge strane mislim da su festivali posljednje mjesto na kojem se da nas ljudi mogu upoznati, a da to nije preko društvenih mreža, tako da su izuzetno bitni za društvo i za mlade ljude.


Sve je problem


Je li se festivalska i općenito glazbena i zabavna industrija uspjela oporaviti od dvije godine mirovanja?




– Ovo je sad neki veliki restart koji se dogodio i taj proces oporavka i dalje traje i ne može se u jednoj godini sve riješiti jer su se dogodile nemjerljive štete. Na prvom mjestu, tu su ljudi koji su napustili muzičku industriju, a trebat će nekoliko godina da se nađu novi ljudi i oni obuče i da se sve vrati na razdoblje koje je bilo prije korone.


Mislite li da su festivali pomogli doprinijeti popularizaciji država u regiji kao turističkih destinacija? Koliko se toga promijenilo u Novom Sadu od osnutka Exita do danas?


– Novi Sad nikada prije Exita nije bio turističko mjesto. Meni su i roditelji i djedovi i babe otamo i taj grad baš nikada nije bio turističko mjesto, a Exit Festival je od njega uspio napraviti nešto i pozicionirati ga na mapi muzičkih festivala i samim time na mapi svjetskih događaja i imamo za vrijeme trajanja Exita velik broj turista koji posjećuju grad.


Što biste rekli da je najveći problem u današnjoj glazbenoj i festivalskoj industriji?


– Rekao bih da je sve problem, od ljudi koji trebaju raditi do firmi koje nemaju ljude koje će angažirajti, od opreme do pronalaska headlinera koji mogu prodati karte za festival, tu je beskonačno puno problema, ali kažem, polako se sve obnavlja, a sa strpljenjem, korak po korak će se stvari vratiti na svoje mjesto.


Novi posao na Bliskom istoku


Čak 20 ste godina radili u organizaciji Exit, Sea Dance i još nekoliko festivala. Na čemu sada radite?


– Trenutačno sam s dvojicom momaka napravio firmu koja je pozicionirana u Dubaiju, a koja se isto bavi music entertainmentom na Bliskom istoku koji se za početak pokazao kao jedno od tržišta koje je dobro reagiralo na pandemiju za razliku od ostalih koji su bili u lockdownu i nisu radili 2 i pol godine.


Što biste savjetovali mladima koji imaju želju jednoga dana raditi u organizaciji glazbenih festivala?


– Nije sve kako izgleda, to je isto velik problem jer ljudi misle da je sve kao na Instagramu i onda kad počnu raditi, shvate da to nije za njih. Znači, neka dobro razmisle ako bi se mogli ovime baviti, ali ako bi mogli, to je onda najljepši posao na svijetu.