Jačanje europskog desnog ekstremizma

Nova skandinavska televizijska uspješnica Furia: Sve što je prikazano itekako je moguće

Marinko Krmpotić

Foto: Screenshot

Foto: Screenshot

Pod plaštom policijske istrage, izvrsna osmodjelna norveška serija gledateljima je osigurala istodobno i vizualnu ljepotu, i napetu radnju, i elemente jasne kritike društvenih i političkih negativnosti



Zašto su Skandinavci iznimno jaki i ugledni u svijetu televizijskih serija, lako je shvatiti nakon što se pogleda »Furia«, nova skandinavska uspješnica koja je ove godine već oduševila mnoge europske ljubitelje serija, a ne treba dvojiti da će i u ostatku svijeta polučiti slične hvalevrijedne rezultate.


Jednostavan recept


Recept je, u osnovi, jednostavan. Autori ove osmodjelne serije iskombinirali su u tih nešto manje od sedam sati radnje prekrasne pejzaže sjeverne Norveške s odličnom pričom utemeljenom na suvremenim političkim i društvenim kretanjima te sve to, naravno, ogrnuli plaštom policijske istrage osiguravši tako istodobno i vizualnu ljepotu, i napetu radnju, i elemente jasne kritike društvenih i političkih negativnosti.


Budući da ovakvim pristupom zahvaćaju širok krug gledatelja, jasno je da će »Furiju« rado pogledati i oni koji uživaju u krimi zapletu i policijskim akcijama, kao i oni koji su »slabi« na prekrasne planinske krajolike divljeg dijela Norveške, ali i oni koji od TV serije ne očekuju samo zabavu, već žele i isticanje određenih stavova i ideja. Dakle, za svakog ponešto, i to u brzom i dinamičnom ritmu koji u završne tri epizode doseže zaista visoku raznu dramatičnosti pa je gledatelj ili »prikovan« za fotelju, ili sve prati s njezinog ruba zadržavajući dah i strepeći od završnice.


Blogerica Furia




U priču nas uvodi Asgeir (Pal Sverre Hagen), nekadašnji pripadnik norveških specijalnih policijskih snaga, kojeg nadležni nakon uspješne, ali teške i dramatične akcije hvatanja pripadnika ruskog narkokartela šalju na sjever Norveške u malu policijsku postaju gradića Romsdalen gdje ga, nadaju se, ruska mafija, koja mu se želi osvetiti neće pronaći. Asgeir u to mjestašce stiže s osmogodišnjom kćeri kojoj je majka, bivša Asgeirova supruga, poginula u obračunu s ruskim kriminalcima pa je djevojčica jedino što je Asgeiru ostalo iz te ljubavne veze. No, ono što on ne zna jest da baš u tom mjestašcu djeluje jedna od najopasnijih skupina desno orijentiranih Norvežana koji se protive dolasku bilo kakve vrste emigranata i došljaka.


Štoviše, njihov je temeljni stav da je zbog velikih migracija ljudi s Istoka budućnost Europe ugrožena, pa planiraju veliku smrtonosnu akciju kojom će nastojati ljude uvjeriti kako su njihovi stavovi ispravni i kako cijela Europa mora promijeniti stav prema emigrantima s Istoka. Njihova je aktivnost, do tog trenutka, svedena ponajprije na teoriju, odnosno uvjeravanje javnosti putem društvenih mreža o nužnosti reakcije. Pritom im je u nekoliko posljednjih godina glavna uzdanica djevojka Ragna (Ine Marie Willmann) koja na blogu pod imenom Furia objavljuje iznimno čitane tekstove kroz koje se zalaže za desne političke stavove.


Razmišljanje i analiza


Asgeir će, u okviru istrage agresije prema skupini emigranata smještenih u jednom objektu, doći u dodir s tom grupacijom te nakon krvavog obračuna spoznati kako je Ragna, ustvari, policajka koja se prije četiri godine infiltrirala u to desno nacionalističko krilo čiji rad prati kako bi spriječila veliki zločin koji planiraju. Na svu sreću, ostali članovi te grupacije još ne znaju da je među njihovim redovima policajka pa će Ragna i Asgeir nastaviti surađivati trudeći se zajednički spriječiti monstruozni teroristički plan, koji otkrivaju tek na samom kraju serije čiji se završni trenuci odvijaju u Njemačkoj koja je odabrana kao lokacija iz koje će u svijet biti poslana poruka o nužnosti zatvaranja granica za sve koji dolaze iz muslimanskog svijeta.



Naravno, sve što se zbiva prepuno je napetosti i neizvjesnosti, iznenadnih obrata i neočekivanih kretanja radnje pa gledatelj stalno strepi nad sudbinom glavnih likova koje progone i za koje veliku opasnost predstavljaju i sjajno odglumljeni negativci, posebno Brehme kojeg odlično igra Ulrich Noethen, kao i tek naizgled normalni Ole (Preben Hodnelad).


Sukob stavova


Uz dobru glumu, odličnu režiju i zanimljivu priču posebna vrijednost serije je sukob različitih stavova koji nije gledatelju predstavljen po klasičnoj crno-bijeloj shemi, već zaista traži razmišljanje i analizu pri čemu je u prvom planu Ragna koja se policijskim poslom počela baviti nakon što je njezina maloljetna sestra ubijena 2011. na otoku Utøya u suludom pokolju koji je skrivio norveški desničar Breivik ubivši 77 mladih lijevo orijentiranih ljudi.


Ragna želi osvetu i za nju je desni način razmišljanja potpuno pogrešan. No, radi infiltracije prisiljena pisati blog s ekstremističkim desnim stavovima, ona se sama često zapita, kao i gledatelji (!), nisu li brojni stavovi tog u seriji prikazanog desničarskog krila točni?! Naravno, kad se s teorije krene u praksu, odnosno s tvrdnji na blogu na zaista morbidnu terorističku akciju, onda jasno postaje da je riječ o zločincima koji iza političkih teorija i stavova skrivaju bolesni um.



»Furia« u sebi nosi elemente špijunske, policijske, političke i dramske serije, a dojmljiva je i stoga što je baš sve što je u njoj prikazano itekako moguće. Sjajno je prikazano jačanje europskog desnog ekstremizma koji ni u jednom trenutku ne koristi fašističku ideologiju, niti zaziva Hitllera, ali je itekako opasan i smrtonosan.


Norveško-njemačka suradnja

Autor »Furije« je Gjermund Stenberg Eriksen znan po norveškoj seriji »Mammon«, a u producentskom poslu, posebno u dijelu vezanom uz Njemačku, pridružio mu se Michael Polle, producent čuvene serije »Babylon Berlin«. Dio epizoda vezanih uz radnju u Norveškoj režirao je Magnus Martens (»Agents of S.H.I.E.L.D.,« »The Walking Dead: World Beyond«), a »njemačke« epizode potpisuje Lars Kraume (»The People vs. Fritz Bauer«).