NOBODY OWNS YOU

RECENZIJA 11. album kantautorice Joan Osborne: Pjesme o životu, sreći, boli, prolaznosti, ljubavi, patnji

Marinko Krmpotić

Foto: Facebook

Foto: Facebook

Dvanaest pjesama utemeljeno je na klasičnoj rock postavi (gitara, bas, bubanj) upotpunjenoj klavijaturama, gudačima ili puhačima te korištenjem klasičnih glazbenih izraza sjevernoameričkog podneblja, uz prepoznatljiv glas te iznimne stihove



Jedanaesti studijski album čuvene američke kantautorice Joan Osborne, »Nobody Owns You«, glazbeno i tekstualno ide među najbolje albume dosadašnjeg dijela ove godine.


Punih 28 godina nakon nezaboravnog debija albumom »Relish«, koji joj je već tada stvorio temelje za usporedbe s najznačajnijim američkim kantautoricama, danas 61-godišnja dama iz države Kentucky stvorila je jedan od svojih ponajboljih albuma, predivnu zbirku pjesama o prolaznosti života, starosti i sudbini žene u suvremenom društvu.


Možda je za analizu ovog malog remek-djela lirike i glazbe najbolje krenuti od onog što nije glazba, odnosno naslovnice njezinog prvog i ovog, zasad posljednjeg, jedanaestog albuma.




Na 28 godina starom albumu »Relish« Osbornova je pomalo i sakrivala svoje lice stavljajući u prvi plan fizuru koja je diskreno upućivala k erotici.


Malo manje od tri desetljeća kasnije na naslovnici je njezino lice u prvom planu, osvijetljeno bljeskom blica i pruža pogled na sve bore koje je u međuvremenu stekla. Nema »photoshopa«, nema uljepšavanja, nema šminkanja, nema skrivanja – to sam ja, kao da s naslovnica poručuje Joan Osborne.


Snažne emocije

Velike zasluge za odličan album ima i njezin prijatelj, član njezinog pratećeg benda i producent Ben Rice koji se već iskazao kao producent pjevačicama (Valerie June, Norah Jones) sklonima introspektivnim albumima.


Uz to za snažnu emocionalnu stranu albuma krive su i određene životne okolnosti koje su podigle razinu emocija – kraju je privela 15-godišnju ljubavnu vezu, njezina kći odlazi na koledž i više neće biti stalno zajedno, a 92-godišnjoj majci dijagnosticiran je početni stadij Alzheimerove bolesti…

Još nije kasno


Da je tome tako, potom potvrđuje 12 pjesama i četrdesetak minuta glazbe utemeljene na onom što je Osbornova oduvijek najviše i voljela, a to je klasična rock postava (gitara, bas, bubanj) upotpunjena klavijaturama, povremeno i gudačima ili puhačkom sekcijom te korištenjem klasičnih glazbenih izraza sjevernoameričkog podneblja – countryja, folka, bluesa, soula


Na sve to ide njezin prepoznatljiv glas te iznimno dobri tekstovi, odnosno stihovi koji postojati mogu i vrijednost imaju i izvan okvira glazbe.


Za razliku od prethodnog vrlo dobro ocijenjenog albuma »Trouble ad Strife« (2020.) na kojem se obrušila na društveno i političko stanje u SAD-u, na ovom se albumu Osborne znatno više okrenula vlastitom životu, svojoj prošlosti i svojoj obitelji.


No, nije zaboravila iznova kritički »ubosti« i skrenuti pažnju na negativnosti.


Da će biti više okrenuta sebi, svjedoči već divna uvodna »I Should Danced More« u kojoj kroz okvire srednje brze rock balade pjeva o tome kako je trebala više plesati, više se smijati, više voljeti…


I kad bi čovjek očekivao krajnje pesimističan zaključak ove tužaljke, Osbornova poručuje kako neke od tih stvari još uvijek može raditi – još nije kasno!


Slijedi potom isto tako iznimno dojmljiva naslovna »Nobody Owns You« koju je posvetila vlastitoj kćeri poručujući joj kako mora biti svoja i samostalna – »Ne posjeduje te onaj tko ti je platio piće, ne posjeduju te šefovi i političari, slobodna si poput vjetra na ulici« – pjeva Osbornova koja je sama ovu pjesmu nazvala feminističkom porukom kćeri, ali je dojam da pjesma nadilazi te okvire i pretvara se u divnu baladu o nužnosti buđenja samosvijesti i samopoštovanja, i to ne samo u žena.


Foto: Facebook


Vlastiti život


Odrednice uočljive u ove prve dvije pjesme albuma Osborneova potom slijedi i u sljedećih deset spajajući priče o vlastitom životu i iskustvima s osvrtima na suvremeno američko društvo.


Tako moćna »Time of the Gun« govori o prevelikom boju učestalih masovnih pucnjava i ubojstava u SAD-u, a najrokerskiji trenutak albuma, završna »Great American Cities«, njezina je posveta velikim američkim gradovima u kojima ne želi prevlast krajnje desničarskog načina razmišljanja.


No, zlo se može roditi u svakome, tvrdi u blues rockom određenoj »Dig A Little Dich« da bi potom u iznimnoj »Lifeline«, divnoj akustičnoj baladi, od slušatelja zatražila da u što većoj mjeri čini dobra djela jer time može spasiti i unaprijediti nečiji život, baciti mu pojas za spašavanje.


Tu pomoć, tvrdi potom u country gospel razigranoj »Child of God«, može pružiti vjera jer smo svi mi Božja djeca, a može to učiniti i iskrena ljubav o čemu pjeva u najromantičnijem trenutku albuma, himni ljubavi nazvanoj »Tower of Joy«.


Ipak, najdojmljiviji trenuci albuma one su pjesme čiji stihovi proizlaze iz njezinih životnih spoznaja i iskustava. U »So Many Airports« saznajemo kako, kad je bila djevojka, nije bila previše lijepa »i pravu mene znali su samo oni koji su me voljeli.


Pjevala sam lišću, vrbama i pticama, vjerujući da su kao ja«, pjeva Joan Osborne da bi u prekrasnoj »The Smalles Trees« progovorila o svom, ali i djetinjstvu vlastite kćeri, dijeleći sa slušateljem paletu divnih osjećaja roditeljske i iskrene dječje ljubavi.


Emocijama je vrlo moćna i »Secret Wine« posvećena vlastitoj majci koja pati od demencije i koju u ovoj pjesmi prikazuje onakvom kakva je bila nekada i kakva je sada, moleći Boga da bude blag prema njenim poznim godinama.


Nesuđena redateljica

Joan Elizabeth Osborne rođena je 8. srpnja 1962. godine u Anchorageu, predgrađu Louisvillea. Osamdesetih odlazi u New York i počinje studirati filmsku režiju.


Jedne od tih studentskih večeri u Abilene Cafeu održava se Open Mic Night tijekom koje dođe red i na nju da zapjeva. Ostalo je, poput klasičnih bajki, pomalo i legenda.


U kafiću nazočni glazbenici nagovaraju je da nastavi, ona prihvaća i uskoro postaje dio njujorške blues scene dijeleći pozornicu s izvođačima kao što su Spin Doctors, Blues Traveler, Jeff Buckley…


Naravno, studij režije nikad nije privela kraju.

Feministička odrednica


Uz sve spomenute tu je još i odlična, na blues tradiciji, kako u glazbi, tako i u stihovima, utemeljena »Woman’s Work«u kojoj pjeva »Man made work from sun to sun, but woman’s work is never done« (Muškarac radi od sunca do sunca, a ženi posao nikad nije gotov).


Ova, kao i naslovna pjesma, zaslužne su za feminističku odrednicu koja se veže uz ovaj album i koja se možda i prečesto spominje. Jer »Nobody Owns You« predobar je album da bi ga se vezalo samo uz stavove jedne vrste. Jednostavno, to je album o životu, prolaznosti, ljubavi, patnji, bolu, sreći… Svemu što čini život.