Trostruki CD Box u izdanju Dallas Recordsa

Antologija riječki novi val: Priče o boljoj riječkoj rock prošlosti itekako su istinite

Marinko Krmpotić

Foto; Promo

Foto; Promo

Originalnost, kreativnost, energija i buntovnost nemilice »šibaju« iz antologije sastavljene od snimaka nastalih u razdoblju od 1977. do 1989. godine. Sjajna je to zbirka rock pjesama koja izvrsno svjedoči o godinama kad je glazba nešto zaista značila onima koji su je izvodili i onima koji su je slušali



Reizdanja kakvo je prošireni trostruki CB Box »Riječki novi val« uvijek su dobrodošla i iznimno korisna, kako stoga što nekadašnjim sudionicima zlatnih dana riječkog rocka iznova bude lijepa sjećanja i tjeraju osmijeh na lice, tako i zato što mlađe ljubitelje rock glazbe na najbolji mogući način mogu uvjeriti kako su priče o boljoj riječkoj rock prošlosti bile itekako istinite. Svakako ne treba zaboraviti ni kolekcionare kojima će, čak i ako imaju prvo izdanje iz 2007. godine, rasti zazubice i neće im biti teško izdvojiti novce za obnovljeno i prošireno izdanje koje nudi ne samo 70 odabranih snimaka najistaknutijih 35 izvođača riječke rock-scene tog doba, već i detaljne podatke o svakoj od pjesama, kao i pažnje vrijedne komentare i prisjećanja ljudi koji su bili dio tog snažnog riječkog novog vala.


Gotovo četiri sata glazbe


Originalnost, kreativnost, energija i buntovnost nemilice »šibaju« iz ove Antologije Riječkog novog vala sastavljene od snimaka nastalih u razdoblju od 1977. do 1989. godine. Gotovo četiri sata glazba teče u žestokom i raspištoljenom ritmu bez predaja i predaha pri čemu prva dva CD-a obuhvaćaju uglavnom snimke s kraja sedamdesetih i prvog dijela osamdesetih, a »trica« je više vezana uz drugi dio osamdesetih. Antologiju otvara antologijska »Rijeka« legendarnih Parafa, briljantna antihimna Grada Koji Teče, a odmah iza nje slijedi također kultna i legendarna »Narodna pjesma« koja i danas djeluje antirežimski jer kad Valter Kocijančić urla kako nijedne nema bolje od naše policije, pa zatim opisuju što to policija radi, onda je to jasno pljuvanje u lice svakom režimu. Ovakvih agresivnih punk bisera još je sva sila na prvom CD-u Antologije.


Termiti kroz »Ja ne želim ništa« i »Mama s razlogom se brineš« na čvrst i moćan način donose duh buntovnosti i revolucionarnosi tog doba. Na tom su valu nezaustavljive punkerske siline društveno kritične »Plava koverta«, »Ujutro« te »Hladne ruke, vruća ljubav« grupe Istočni izlaz, a »Oglasi« i »Dijagnoza« Mrtvog kanala toj punkerskoj žestini dodaju novovalni synth ostajući itekako kritički raspoloženi prema tadašnjoj svakidašnjici.


​Raritetni zapisi



Antologija sadrži raritetne studijske, demo i live-zapise riječkih izvođača. Tako se samo na ovom izdanju nalazi pjesma Laufera »Ljubav je bol«, posljednja pjesma Denis & Denis dok je Marina Perazić bila u postavi »Braća Grimm i Andersen« te rijetka snimka kultnog riječkog benda Istočni izlaz »Plava koverta« koju je otpjevao frontman Parafa Valter

Energija tog doba


Ogledala zastupljena pjesmama »Samo ti« i »Kako ti je sada« nude razigrani novovalni gitaristički zvuk impregniran sintesajzerom i osobnijim temama, a taj put iz društveno-kritičkog prema individualom očit je i kod djevojaka iz Cacadou Looka koje kroz temu »Sama« usprkos gitarističkoj (Pretenders!) svježini ostaju itekako provokativne jer pomalo svetogrdno za to doba (pa i današnje) pjevaju o tome kako je najbolje biti slobodna i sama. Još je bolja Vesna Vrandečić koja u temi »Vjetar u kosi« grupe Xenia priča za to doba nesvakidašnju priču o osjećajima, snovima i željama djevojke iz radničke klase (»Nedjeljom i ja sam lijepa, nedjeljom ne ustajem u pet«).


Sjajna ekipa iz Grada kroz »Bol« i »Vrijeme promjena« govori ne samo o promjenama koje se u drugom dijelu osamdesetih naslućuju, već i o tome kako to vrijeme počinje utjecati na psihu pojedinca, a sličnu stazu introspekcije slijedi i sjajni neoromantičarski trenutak grupe Fiume u pjesmi »Vidiš li«, dok s tri pjesme zastupljena grupa Kaos (»Samo prvom klasom«, »Roboti«, »Uzbuna«) žestokim maničnim ritmom upotpunjuje riječku novovalnu i društveno angažiranu priču prvog dijela osamdesetih, čemu doprinos itekako daju i Idejni nemiri s »Dosadom« koja kombinira reggae, punk i novi val.


Neke od zabilježenih pjesama (»Olupine« i »Boris« grupe Walter, »Šugavi dan« grupe Proces te posebno »NNNI« Vijetnamske ruže i »Sjedi Ćiro« Zdravka Lulića) usprkos katastrofalnoj kvaliteti snimke uspješno prenose energiju tog doba pa su ponajprije stoga i zaslužile mjesto na ovoj kompilaciji.


 


Bogata knjižica

Reizdanje CD box seta, ističu u Dallas Recordsu, »stiže s novim grafičkim oblikovanjem, novim fotografijama i u novom pakiranju: zatvorenome kartonskom boxu. Bogati booklet sadrži i proširenu kronologiju riječkog novog vala, kao i nove bilješke. Autori bilješki bili su urednici i novinari magazina Val koji je prvi sustavno pisao o punku u Jugoslaviji i bio medijska platforma riječke rock-scene: Aldo Milohnić, Edi Jurković, Ivan Molek, Goran Ušljebrka, Velid Đekić, Goran Lisica Fox i Bojan Mušćet.Zbirka hitova

Ako je prvi CD antologija iskrenosti i žestine riječkog novog vala, onda je »dvojka« odlična zbirka hitova, odnosno pjesama koje su nakon postavljanja riječkih novovalnih temelja uspjele doći do šireg kruga slušatelja te, bar neke od njih, zaživjeti na razini tadašnje države. »Vjeran pas« grupe Termiti, jedna od punk himni tog doba, i danas ima kultni status zbog moćnog rifa, himničnosti i jasne svevremenske poruke o tome kako u životu prolazi samo vjeran pas.


Himničnost nudi i čuvena »Ima li nešto« grupe Grad, a »Kao pjesma« grupe Cacadou Look bila je veliki radijski power pop hit, dok je tema »Troje« grupe Xenia itekako bila zapažena zbog priče o nasilju, a »Moja prijateljica« postala još čuvenija jer je u doba kad to nije bilo preporučljivo, govorila o lezbijskoj vezi. »Ogledala su oko mene« grupe Ogledala o nesigurnosti u vlastiti identitet govorila je kroz zanosni novovalni gitare/synth pristup, a »Rijeka« i »Mačka« grupe Fit itekako su naznačavale ogroman potencijale tog sastava koji će zbog nadolazećeg rata postati najveća glazbena žrtva bivše države, jer su ih mržnja i razdvajanja prekinuli u uzletu koji ih je mogao dovesti na sam vrh.


U kategoriji velikih hitova s ovog CD-a svakako idu i »Program tvog kompjutora« i »Soba 23« riječkog kultnog elektro dua »Denis & Denis«, a ultimativni alter hitovi te i danas kultni trenuci svakako su čuvene pjesme grupe Grč – »Noćas se Beograd pali« i »Još ima krvi« koje svojim darkerskim, horror i alegorično-simboličnim pristupom riječkoj rock sceni tog doba dodaju nove teške i mračne boje.


Šta je, majmuni?!


I »nehitovi« s ovog CD-a su dobre i vrlo zanimljive pjesme – »Kišni razdraganci« Termita nude pravi Ultravox feeling u instrumentalnom dijelu. Umjetnici ulice s »Humanom revolucijom« i »Libanonskim jutrom« podsjetnik su na punk, ska i reggae dane, a »Zastave« i »Praznik« druge postave Parafa svjedoče da se stil može promijeniti, ali kvaliteta ostaje. Mrtvi kanal s temom »Samo tijelo« sjajan je doprinos tematici gubitka individualnosti, »Gospodar« grupe Transformari pokazuje kako se povremeno okretalo i art rock, odnosno cabaret i vodvilj i okvirima, a live snimke Siktersa i Via Viktor Kunst grupe svjedoče o koncertnim vibracijama tog doba pri čemu je simboličan završetak posljednje pjesme ovog CD-a u kojoj čujemo tipično punkersko pitanje koje u slučaju grupe Via Viktor Kunst glasi –«Šta je, majmuni?!«


rijecki_novi_val

Grupa Fiume, Foto: Promo


Sva sila dobre glazbe


Treći CD također nudi svu silu dobre glazbe pri čemu ga otvaraju tadašnji novi junaci riječke rock scene, grupa Laufer sa sjajnim Vavinim mega hitom »Moja voda« i ništa manje dobrom rock žesticom »Ljubav je bol« u kojoj briljira Damir Urban. Slijedi iznimna radiofonijska »Zaboravit ću sve« grupe Fit nakon koje neće biti tako hitoidnih trenutaka, ali će dobre glazbe biti itekako puno. Idejni nemiri s »Bombe i bomboni«, »Mala, mala« i »Ja sam narkoman« pokazuje glazbeni otklon od punk agresivnosti i približavanje okvirima power popa, ali u tekstovima i dalje ostaju riječki agresivni, što se ponajbolje vidi u sjajnoj »Ja sam narkoman«.


Spahija i Ultraglupaši kroz »Ultraglupaše« okreću se starom rock and rollu, Konjak nude mračniju i na zvuk Azre glazbu kroz »Ona i ja« te »Pretežno vedro«, En Face oduševljavaju pitkim gitarističkim rockom i nesvakidašnjim mistery i hoirror tematikom pjesme »Kuća«, a Let 2 i Let 3 jasno kroz »U rupi od smole«, »Zora« i »Let« najavljuju skoru prevlast psihodeličnog rocka na riječkoj rock sceni. Tome su okrenute i Strukturne ptice čiji »Hramovi« i »San« klize u svijet nadrealnog i halucinantnog, kako tekstom, tako i glazbom koja je spoj agresivnosti, dobrih solaža i pomalo mučnog i mračnog ozračja kojem itekako svjedočimo i u pjesmi »Teške čizme na nogama slobode« grupe Grč.


rijecki_novi_val

Ri Val, Foto: Promo


Ekološke teme


»Šume umiru« grupe Transmisija psihodelični je ekološki osvrt, dok je Vavina »Stigma« sjajan rock instrumental kroz koji Vava iskazuje individualnu kvalitetu koju će kasnije dodatno potvrditi. Završni trenuci trećeg CD-a rezervirani su za nove provokacije pa tako Excess žestoko udara rifovima kroz temu »Nikad moj kurac«, a Porko dio protesta izražava kroz urlikanje i dernjavu. Za sam kraj tu su udružene Ri Rock snage koje pod imenom Ri Val krajem proljeća 1988. godine snimaju ekološki protestnu »Učinimo nešto«.



Sve u svemu trodijelna Riječki novi val Antologija sjajna je zbirka rock pjesama koja izvrsno svjedoči o godinama kad je glazba nešto zaista značila onima koji su je izvodili i onima koji su je slušali pa je točna procjena i ocjena iz diskografske kuće Dallas Records koja je ovu kompilaciju objavila i čiji predstavnici opravdano tvrde kako ova »antologija stoji uz bok ponajboljim kompilacijskim ostvarenjima u regiji, objavljenima od osamdesetih među kojima su i ‘Paket aranžman’ te ‘Novi punk val 78-80’. Točno i – točka.