Foto: Vedran Karuza
Bas i bubanj udaraju u mozak i srce, gitare ili reže, ili podsjećaju na zvuk ogromnih brusionica u industrijskim halama, vokal balansira na razmeđu ludila i smrtonosne agresije, a sve to ukrašavaju – sopile!
povezane vijesti
Odlična prilagodba lokalnog dijalekta i etno folk tradicije Istre, ponajprije onog dijela vezanog uz Učku, metal rock okvirima uočljiva je u svakom trenutku odličnog četvrtog studijskog albuma riječkog ča metal benda Po’ metra crijeva.
Duhovitošću i snagom pjesme ovog albuma udarit će ljubitelje žestokog zvuka baš onakvom snagom kakvom bi to mogao veliki istarski vol boškarin po kojem je album i dobio ime.
No, dok je boškarin znan i po svojoj mirnoći, nje kod Po’ metra crijeva nema nimalo – bas i bubanj udaraju u mozak i srce, gitare ili reže, ili podsjećaju na zvuk ogromnih brusionica u industrijskim halama, vokal balansira na razmeđu ludila i smrtonosne agresije, a sve to ukrašavaju – sopile! Pa kad tome dodamo dobre tekstove otpjevane na domaćem ča, onda sve skupa ne može nego biti originalno.
Horor omiljena tema
Taj zaseban pristup jasan je već iz uvodne minijature nazvane »Hihotići Menuet« u kojoj nas likovi Marija i Martin uvode, koristeći domaću čakavicu, u dramatičnu horor-štoriju iz izmišljenog mjestašca Hihotića.
Cijelu priču čujemo u temi »Bal va Hihotići« u kojoj saznajemo da je vlasnika najveće kuće u Hihotićima opsjeo vrag pa je ubio ženu (»kosić je zel, ženu naseckal«), njenom krvlju nacrtao pentagram, izvadio djeci oči te od doma učinio kuću strave.
Potom u tu kuću suludi svećenik počinje dovoditi djecu. Priča dostojna horor-filma praćena je HM udarima koji se spajaju s i istarskim ojajda ojajninanena napjevima i čuvenom istarskom ljestvicom pa je stoga ovaj »ča-horor« ispjevan i odsviran i »na tanko i na debelo« izniman uvod u cijeli abum.
Da im je horor omiljena tematika, PMC potom potvrđuju u »Grog va Grob« koja pršti režanjem i death te thrash metal zvukovljem u priči o vampiru koji ustaje iz groba. Još je bolja, svakako suvremenija, »Miha Zvončar« o suludom i perverznom Mihi koji pod okriljem tradicije zvončarstva radi bolesne stvari, a sve to prati opet odlična kombinacija thrash metala i istarske ljestvice.
Seciranje društvene stvarnosti
Cijeli film, kao i uvodna »Bal a Hihotići«, nudi i »Čižićka rapsodija« u kojoj slušamo priču o serijskom ubojici koji koristi čuveno čižićko blato da bi u njemu krio leševe turista koje ubija iz zadovoljstva sve dok ga ne uhvate.
Sjajno su u ovoj pjesmi PMC kombinirali sve – na tanko i na debelo pjevaju u nekoliko navrata pa tako u uvodu čujemo a capella otpjevano »Nisan mića moja šal za marinera, niti za pilota, niti za dresera – klal san, klal turisti va našemu kraju i hital ih va blato, blato poli Čižićih«.
Pa onda slijedi manično spominjanje Čižići i metal udari kojima i završava priča o čižićkom koljaču da bi potom u naslovoj temi »Četrti Boškarin« radnju prenijeli u Kastav jedne noći oko ponoći te opet ispleli horor-štoriju u kojoj se spajaju sopile i električne gitare.
Uz horor-tematiku crijevaši (bi to po domaću bilo »črevaši«?) su odlični, čak i bolji u nekoliko pjesama kojima seciraju društvenu stvarnost. Sjajna je, od igre riječi pa do odličnog teksta i ubitačno snažne glazbe, »Mater Raša« koja govori o Raši, rudarima, Labinskoj Republici, čuvenom rudarskom pokliču »Kova je naša«, komunizmu i svemu nakon njega.
Možda je i bolja brzometna »Biće ča će bit« koja uz naslov koji svjedoči o razigranosti čakavskog dijalekta kritiku nudi kroz konstataciju kako ljudi sve češće na nepravilnosti odgovaraju kukavičkom konstatacijom – bit će ča će bit’, odnosno bit će što bude.
Odlična je i »Prokjeti pust« u kojoj su temi pusta pristupili originalno jer pričaju sa stajališta spaljenog pusta koji je, zna se, za sve kriv. No, on ih, dok gori u plamenu, pita s lomače – »Ki van je kriv, ki van je kriv?« – implicirajući ispravno da su si i sami krivi za puno toga što ih muči.
Hedonističke teme
Ovom nizu sjajnih trenutaka riječki ča metal majstori dodaju i dvije hedonističke – »G.O.« u kojoj uz death i thrash metal pjevaju kako na godišnjem žele samo mir, i odlazak u šumu »ki vrganj polizat, maru pofumat«, dok o tekstu pjesme »Daj biru« nakon takvog naslova i ne treba pojašnjavati o čemu govore.
Za ljubitelje minijatura tu su još thrash metal suluda »Jednojacki OK« i završni instrumental »Mantinjada«, a sve skupa dostojno je svake pohvale i pažnje, posebno za one koji vole ubitačni brze oblike industrijskog i metal rocka koji se izlijeva i pršti iz svake od zapisanih pjesama, osim uvodnog menueta i završnog nešto blažeg instrumentala u kojem su, pomalo i simbolično, spojene sopile i električne gitare.
Definitivno, »Boškarin IV« za ovu je vrstu glazbe izuzetno dobar album. Kao što su Gustafi vrhunski majstori tex mexa na svjetskoj razini, a Edi Maružin svira briljantni blues, tako i Po metra crijeva lokalno istarsko dižu na svjetsku razinu, a pri tome vrlo uspješno dodaju svojoj glazbi elemente regionalnog glazbenog i dijalektalnog nasljeđa. Odlično!
Koncert u Pogonu će biti šou, a na MIK-u će biti genijalnoDallas Music Shop jučer je ugostio promociju novog albuma riječkih ča metalaca Po’ metra crijeva, »Boškarin IV«. Jedno od iščekivanijih izdanja hrvatske rock i metal scene dolazi pet godina nakon albuma »Ča Metal«, a objavio ga je pulski No Profit Recordings. Ovom prilikom uz standardno druženje s članovima benda i zdravicu bilo je moguće i kupiti album u fizičkom CD formatu, a posebna pogodnost za najvjernije obožavatelje bila je ograničena prodaja ulaznica za koncertnu promociju. Kako stvari stoje, koncertni raspored za proljetnu i ljetnu sezonu benda bit će ispunjen nastupima – počevši od zagrebačkog i riječkog dijela promocije albuma, ali i mnogo drugih lokacija. – Koncertnu promociju u Pogonu kulture imamo 20. svibnja, s grupama Krematorium i Chasing Nord i pripremamo opaki tracklist sa svim starim hitovima, s cijelim novim albumom, novim čudovištima – bit će to poseban šou, otkrio nam je Hrvoje Karabaić, koji na stageu utjelovljuje Č.R.U-a iliti – Črno Rešetarsko Urlikalo. Od očekivanih koncertnih gostovanja svakako se najviše ističe nadolazeći nastup na Melodijama Istre i Kvarnera gdje će u četiri datuma izvedbe bend imati prilike predstaviti se u drukčijem okruženju. – Mislim da će to biti genijalno, pogotovo publici koja će ovakav nastup gledati prvi put u životu. MIK je kao MIK, zna se kakvi su to izvođači, festival je to u kojem nam je čast sudjelovati jer i mi smo dio »ča svijeta« kao i ostali. Većina ljudi na »ča svijet« gleda kao na pop ili šlagere, mi smo s druge strane metal, no i jedni i drugi njegujemo jezik i tradiciju, zaključio je Hrvoje. (Claudia BOŠKOVIĆ) |