
Foto: Lucija Drača
"Ne zaboravite ostaviti recenziju" je domaći dokumentarac redatelja Ivana Grgura koji secira ljetnu turističku sezonu kroz naočale turističkih radnika
povezane vijesti
Jesenska shema Hrvatske televizije donijela nam je serijal „Ne zaboravite ostaviti recenziju“. Riječ je o domaćem dokumentarcu redatelja Ivana Grgura koji secira ljetnu turističku sezonu kroz naočale turističkih radnika umjesto silnih statistika i postotnih bodova.
U intervjuu, s redateljem Ivanom Grgurom potanko razgovaramo o serijalu, uzlaznoj putanji hrvatskog filma i drugim pojedinostima.
Ivane, turizam naš svakdašnji bio vam je inspiracija za serijal „Ne zaboravite ostaviti recenziju“. U najavi stoji da „serijal otkriva zapanjujući utjecaj društvenih mreža na sve aspekte domaćeg turizma“, stoga što vam je bila nit vodilja u ovom serijalu i što ste htjeli prikazati?
Kad ga raskopaš, turizam je istovremeno divan, grozan, smiješan i tragičan. Mi smo htjeli razotkriti taj igrokaz i zaviriti „iza kulisa“. Zato pričamo kroz radnike, turiste i stanare, a ne kroz fotelje stručnjaka. Serijal je mala vremenska kapsula ovog bizarnog trenutka, oda junacima sezone i blago upozorenje sustavu jer ovakav turizam nema dug rok trajanja.
S druge strane, cijeli serijal je o tome kako digitalno kroji stvarnost masovnog turizma, pa smo mi to jako doslovno shvatili. Sve što gledate u serijalu je ono što je nama Google algoritam preporučio. Birali smo mjesta koja su najpopularnija na društvenim mrežama. Htjeli smo vidjeti što turiste stvarno vuče i što to govori o današnjoj dinamici putovanja. Svi znamo da su Plitvice predivne, čista petica, ali što kažu jedinice, dvice i trojke? Te nam recenzije često više otkriju o turistima, našoj ponudi i samom sustavu nego o vodopadima.
Što vam je bio okidač da napravite ovaj serijal?
Rea (producentica) i ja smo igrom slučaja u razmaku od par tjedana išli na izlete u Rim i doživjeli istu stvar: grad-sinonim za povijest i kulturu odjednom se ponaša kao Disneyland. Kod Fontane di Trevi red kao za rollercoaster, odradiš propisani selfie i nakon tri sekunde te na silu izguraju drugi ljudi koji stoje u redu. I tako kod svake povijesne atrakcije. Skužili smo da je moderni turizam od povijesti (i prirode, i gastronomije…) napravio pokretnu traku za selfije. S obale smo oboje, pa te stvari znamo, samo ih doma ignoriraš. Tamo nas je lupilo u glavu. Rezultat je ova serija.
Foto: Lucija Drača
Rodom ste iz Umaga. Ne znam provodite li ljeta u rodnom gradu, no kako gledate na ljetnu realnost kada se turistička mjesta uz more gotovo pa podrede turistima i gostima?
Naravno da ljeta provodim u Umagu. Taj turistički košmar mi je donedavno bio čak simpatičan, volio sam gužvu i taj ljetni kaos. Ali zadnjih godina stvar je postala baš suluda: odlazak po špežu usred sezone postao je bizarna ekspedicija, a svaki pokušaj kretanja po gradu i okolici autom je mala trauma.
I nije problem samo ljeto. Zimi se vidi cijena tog fokusa na gosta: grad je toliko prilagođen turistima da polako gubi sadržaj za domaće (pogotovo za mlade). Umag mi je zimi mrtviji nego ikad, a slično smo vidjeli prošle zime i duž cijelog Jadrana. To više nisu funkcionalni gradovi i to moramo jasno priznati ako želimo nešto promijeniti.
Koliko su recenzije varljive? Jesu li dobar i relevantan izvor informacija i što kada iskustvo turista koji posjeti neki kraj/restoran/manifestaciju ne bude istovjetno većini recenzija?
Mislim da je ovdje kvantiteta puno bitnija od kvalitete. Osobno, kad gledam recenzije puno više gledam količinu recenzija nego samu ocjenu: preko 1000 recenzija i ocjena preko 4,3 mi je sasvim solidan znak da nešto valja.
Sve, naravno, treba uzeti s rezervom, pogotovo danas. Ali i ja, koji puno putujem i bavim se recenzijama više od tri godine, ponekad isključim racionalni dio mozga i nasjednem na nešto. I naravno da si tada, kao turist, još razočaraniji nego inače jer si imao neka očekivanja. Zanimljivo je da smo scenarist Šimun Šitum i ja pronašli jedan skroz novi podžanr recenzija vezan uz situacije iz ovog pitanja – recenzije koje kritiziraju druge recenzije (i njih ima mnoštvo).
Vaši sugovornici u serijalu su turistički radnici i to oni na prvoj crti; čistačica javnog WC-a, kuhari, konobari. Kako ste birali i koji njihovi navodi su vas iz nekog razloga iznenadili?
Od početka smo znali da ne radimo znanstveni serijal, nego serijal o ljudima i životu. S druge strane, imali smo neke teze o tome što se događa u današnjem turizmu. Naš je zadatak bio svaku teorijsku tezu pretvoriti u konkretnu, snimljivu situaciju i osobu kroz čiji se radni dan to vidi. Npr. ako pričamo o problemu ‘instagramabilnost’ koja nekad naglo može na neke mikrolokacije privući rulju i opteretiti okoliš, mi moramo naći točnu lokaciju, satnicu, i osobu preko čijih se leđa to lomi.
Iznenadili su me svi, iskreno. Htio sam snimiti ljude koje stalno po turističkim gradovima susrećemo, a nikad ne vidimo kako izgleda njihov radni dan. Oni su nositelji našeg turizma, a često neka od tih zanimanja gledamo i s nekom dozom predrasude. Npr. moj slučaj – uvijek su me malo živcirali bookeri (ubacivači u restorane). Jednostavno, ne volim kad me netko vuče za rukav dok hodam ulicom. Međutim, proveli smo jedan radni dan s bookerom iz Umaga (Elvis Pici Hasani) i kad sam vidio koliko truda, energije, strpljenja i strasti ide u taj posao, perspektiva mi se okrenula. Nadam se da će se okrenuti i gledateljima.
Foto: Lucija Drača
Koliko se njihova mišljenja i ono što uočavaju razlikuju od generalnih direktora hotela, menadžera, voditelja i ostalih pozicioniranih djelatnika u turizmu?
Razlikuju se dramatično. Ljudi na terenu nemaju tablice ni boardove; nemaju ni “poseban tretman” od strane turista kao neka osoba na poziciji. Oni vide najbolje i najgore od turizma iz prvog reda: tko dolazi, kako se ponaša, gdje puca sustav (i to osjete na svojoj koži). Možda ti neće izrecitirati točnu statistiku i objasniti fenomenologiju, ali će ti u detalje opisati svaku lošu recenziju, gosta koji ju je napisao i kako je digital utjecao na taj konkretan dan.
Upravo zato daju najrealniji pogled u to kako online stvarno mijenja offline: algoritam digne očekivanja, recenzija promijeni menije, story promijeni ritam smjene… A na kraju se sve svodi na čovjeka koji dočekuje, priča, poslužuje i poželi dobrodošlicu. Taj kontakt je i dalje najvažniji u turizmu i to se neće promijeniti.
Pronašao sam da su vaš redateljski talent brusili Nebojša Slijepčević i Igor Bezinović čija su ostvarenja „Čovjek koji nije mogao šutjeti“ odnosno „Fiume o morte“ postali vrlo glasovitima u zadnje dvije godine. Kakav je hrvatski film danas i ima li dovoljno odjeka u široj javnosti?
Hrvatski film konstantno radi sjajne stvari vani samo se o tome kod nas premalo priča. U zadnjih par godina imamo, ako ne griješim: pobjednika Cannesa (“Čovjek koji nije mogao šutjeti”), pobjednika Rotterdama (“Fiume o morte”), nagrade u Locarnu (“Sigurno mjesto”), Cannes Quinzaine/Camera d’Or (“Murina”), te posebna priznanja iz Karlovyh Vary (“Zbornica”, “Stric”). Tu ne brojimo filmove koji su imali premijere na najvećim festivalima. To su suludi rezultati za ovakvu malu kinematografiju i zemlju s takvim malim budgetima za filmove.
Problem je odjek u široj javnosti: autori često imaju lagani animozitet prema medijima, mediji znaju preletjeti preko domaćih filmova, a publiku, realno, često ne zanima hrvatski film, pa onda medij još i manje pišu o njima. Rješenje vidim u filmovima koji rezoniraju s domaćom publikom (bez podilaženja), uz jasniji PR i kontinuirano novinarsko praćenje (na neki način educiranje publike). “Fiume o morte” je dobar primjer: film nije ulizivač, ali je pitak, pa su ga i mediji i publika popratili s pažnjom koju zaslužuje.
Koji vam je najbolji domaći film unazad pet godina i zašto?
Kao filmofil, teško mi je izdvojiti baš jedan pa evo tri.
“Stric” – zato što našoj kinematografiji masivno fali dobrog žanrovskog filma, a Stric savršeno hoda po tankoj liniji između žanra i arta. To je baš tip filma kakav treba našoj kinematografiji.
“Fiume o morte” – već sam ga spomenuo gore, ali ono što je njegova najveća vrijednost je da se beskompromisno igra. Ta kreativna drskost fali hrvatskom filmu, Bezinović ima svoj đir i od početka do kraja ga se drži, bez isprike.
“Niska trava” (kratkometražni) – nevjerojatno da je to studentski film. Meni je to bez dileme u top 3 hrvatska filma ikad. Isto kao i kod “Fiume o morte” – nama treba ovako razigranih filmova.
I za kraj, pročitao sam da volite nogomet, stoga sviđa li vam se novi format Lige prvaka i zašto?
Ne. Baš sam se neki dan žalio prijatelju kako mi je ovaj “Silicon Valley” pristup sadržaju ubio tri najveća gušta – film, nogomet i glazbu. Nogomet se tu sad pokušava tući sa drugim tipovima sadržaja na streamingu i društvenim mrežama pa dobivamo više utakmica, a time svaka pojedinačna utakmica devalvira. Meni je nova Liga prvaka ubila svu magiju. Jer srž nogometa kao igre je oskudnost. Gol je, za razliku od bodova u drugim sportovima, jako rijedak, jedan često odlučuje i u tome leži sva strast. Kad utakmica ima previše, svaka vrijedi manje, svaki gol je odjednom manje bitan. Isto vrijedi i za filmove. Trenutno gledam još samo reprezentaciju, to je dovoljno rijetko da me zanima. Ako stvarno prebace Svjetsko na svake dvije godine, mislim da ću i tu dići ruke.