ABBA

Naš novinar na hologramskom koncertu jednog od najpoznatijih svjetskih sastava u Londonu: Spektakl po mjeri 21. stoljeća

Ante Peričić

Foto: JOHAN PERSSON

Foto: JOHAN PERSSON

Mnogi medijski izvori tvrde kako je riječ o jednom od najskupljih koncertnih projekata u povijesti, s budžetom od 175 milijuna dolara



Nakon četiri desetljeća šutnje ABBA, jedan od najpoznatijih svjetskih glazbenih sastava, ujesen prošle godine objavio je deveti studijski album »Voyage«. Istovremeno s albumom, članovi tog, uz Ikeu i Volvo, nekad najznačajnijeg švedskog izvoznog proizvoda najavili su i digitalnu koncertnu dvoranu ABBA Voyage, odnosno ABBA Arena u Londonu koja je po mnogočemu inovativna i koja je svoja vrata publici otvorila 27. svibnja 2022.


Naime, riječ je virtualnoj koncertnoj rezidenciji u Olimpijskom parku Kraljice Elizabete u kojoj su Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson i Anni-Frid Lyngstad sebe, u svakom smislu – ovjekovječili. Koncert izvode njihovi avatari, odnosno hologrami – ABBAtari – izrađeni po njihovom fizičkom izgledu s kraja sedamdesetih godina prošloga stoljeća – razdoblju kada su bili na vrhuncu svjetske slave.


Digitalne verzije članova ABBA-e kreirane su snimanjem pokreta i pomoću vizualnih efekata tvrtke Industrial Light & Music i izgledaju izuzetno realno. Prilikom izrade avatara članovi ABBA-e nosili su odijela za snimanje pokreta te su u tim istim odijelima izveli dvadeset i dvije pjesme.




Snimalo ih je oko 160 kamera te je proces trajao pet tjedana. Taj je rad rezultirao time da njih četvero, u prirodnoj veličini, na pozornici – plešu, pjevaju, okreću se, zabavljaju, komuniciraju s publikom, izlaze i ulaze te je sve toliko nevjerojatno da bi se to iskustvo moglo više okarakterizirati kao gledanje kakve, produkcijski visokokvalitetne, predstave, mjuzikla ili filma.


Foto: JOHAN PERSSON


Egzaltirana nevjerica


Kako na svim ostalim koncertima koje posjećujemo i na koje smo navikli publika pleše po dvorani više se, pogledom, obazirući na svoje društvo s kojim je došla na koncert, u ovoj Areni to nije slučaj. Publika je sve vrijeme okrenuta prema pozornici i s egzaltiranom nevjericom promatra prizore koje im je omogućila tehnologija 21. stoljeća.


Videozidovi, upečatljivi i prepoznatljivi kostimi (doduše, virtualni), futuristički stil u kojem dominiraju specifične nijanse boja, izvanredan ton – sve je na nepojmljivo visokoj produkcijskoj razini. Čak je i Mick Jagger kazao kako ABBA-ini hologrami pružaju beskonačnu mogućnost za glazbene veterane, iako još nije otkriveno hoće li Rolling Stonesi, koji i dalje nastupaju, napraviti svoju koncertnu arenu u budućnosti, ali je svakako ‘intrigiran mogućnostima tehnologije’.


I doista, kada čovjek pomisli da bi se na ovakav način mogli oživjeti svi glazbeni velikani koji su nas napustili, shvaćaju se dobrobiti koje tehnološki napredak nosi sa sobom, a koje je ABBA, učinivši povijesni iskorak, dobrano iskoristila. Mnogi pitaju – hoće li se krenuti na turneju s hologramima, no to je, zbog tehnički zahtjevne produkcije, nemoguće.


Iz tog su razloga i izgradili arenu u Londonu, u glavnom gradu Ujedinjenog Kraljevstva koje im je 1974. godine, kada su s pjesmom »Waterloo« osvojili Europu, dalo točno 0 bodova na Eurosongu. Otvaranju Arene i prvom koncertu u svibnju prisustvovali su i Kylie Minogue, Keira Knightley, Kate Moss, Sharleen Spiteri i Carola Häggkvist, ali i članovi švedske kraljevske obitelji – Karlo XVI. Gustav i kraljica Silvija.


Nakon devedesetominutnog koncerta na pozornici su se pojavili i članovi ABBA-e, prvi put zajedno u javnosti nakon više desetljeća. Sama Arena može primiti do tri tisuće ljudi, koncerti se održavaju nekoliko puta tjedno, a ulaznice je najbolje kupiti što je prije moguće. U rujnu prošle godine, za rujan ove godine, koštale su 70 funti, dok ih se, za skorašnje koncerte, makar za bolja mjesta, ne može naći ni ispod duplo veće cijene.


Foto: JOHAN PERSSON


Pet činova


Lijepo je što koncert započinje malo manje poznatijim ABBA-inim pjesmama koje su u javnosti nerijetko podcijenjene. Riječ je o pjesmama u pop-rock, rock i synth pop stilu – »The Visitors« i »Hole in Your Soul« – još su u ono doba smatrane žanrovski drukčijima od onoga što bi se od četvorca očekivalo. Nakon toga slijedi čitav niz hitova po kojima ih svi i poznajemo – od »SOS«, »Knowing Me, Knowing You«, »Chiquitita«, »Fernando«, »Mamma Mia«, »Does Your Mother Know«, »Lay All Your Love on Me«, »Gimme! Gimme! Gimme!«, pa sve do »Waterloo«, »Dancing Queen« i »Thank You for the Music«. Koncert je podijeljen u pet ‘činova’, a između svakog se publici obrati netko od članova ABBA-e.


Pjesmu »Does Your Mother Know«, na primjer, izvodi bend koji ih prati uživo, dok su pjesme »Eagle« i »Voulez-Vous« bile popraćene tematskim animiranim filmom u anime stilu, a uz »Waterloo« se ima prilike vidjeti njihov pobjednički nastup na Eurosongu 1974. Snimati za vrijeme koncerta strogo je zabranjeno i kažnjivo, a zanimljivo je i da se većina publike sastoji od ljudi srednje do starije životne dobi i da su svi bili bijelci, što je za London, kao multikulturalnu sredinu, neuobičajeno.


S druge strane, to potvrđuje onu tezu da je ABBA, zapravo, uvijek bila najviše voljena samo na europskom tlu. Koncert su producirali Svana Gisla, Ludvig Andersson, Baillie Walsh i Johan Renck, a koreografiju potpisuje Wayne McGregor. Mnogi medijski izvori tvrde kako je riječ o jednom od najskupljih koncertnih projekata u povijesti, s budžetom od 175 milijuna dolara.


I baš kada pomislite da je koncertu kraj i da je nemoguće pljeskom pozvati virtualnu ABBA-u na bis i na još jednu pjesmu, oni se pojavljuju i s publikom se oproste s najvećom hit-baladom »The Winner Takes It All«. ABBA Arena tako je postala još jedan od simbola Londona i nezaobilazna stanica prilikom posjete tom gradu. Tko god da se odluči otići na koncert, bio veliki ABBA fan ili znao tek nekoliko pjesama, neće pogriješiti! Riječ je o eklatantnom iskustvu, u svakom smislu, a mi im samo možemo poručiti: »ABBA, thank you for the music«!


Foto: JOHAN PERSSON


 


»Voyage« album

 


Album »Voyage«, u potpunosti plod Bennyja Anderssona i Bjorna Ulvaeusa, po izlasku je momentalno osvojio glazbene ljestvice diljem svijeta. Pjesma »I Still Have Faith In You« nominirana je za pjesmu godine na 64. dodjeli nagrade Grammy, što je i prva nominacija za nagradu Grammy za tu grupu.


U prvih tjedana dana prodao se u više od milijun primjeraka diljem svijeta. Zabilježio je četrdeset tisuća prednarudžbi unutar 24 sata nakon što je najavljen, tri dana nakon ta se brojka popela na 80.000 samo u Ujedinjenom Kraljevstvu, što je oborilo sve tamošnje diskografske rekorde.


Riječ je o najbrže prodavanom albumu u 2021. godini te o najbrže prodavanoj vinil-ploči u 21. stoljeću. U Ujedinjenom Kraljevstvu zauzeo je drugo mjesto najprodavanijeg albuma, s oko 390 tisuća prodanih primjeraka.


Slične je uspjehe polučio i u ostalim zemljama zapadne Europe, a u SAD-u, gdje ABBA nikada nije bila pretjerano popularna, Voyage je zauzeo drugo mjesto na Billboard 200 ljestvici. Prema IFPI-ju, Voyage je osmi najprodavaniji album na svijetu (u svim formatima), a drugi po prodaji albuma.