Foto: JOHAN PERSSON
Mnogi medijski izvori tvrde kako je riječ o jednom od najskupljih koncertnih projekata u povijesti, s budžetom od 175 milijuna dolara
povezane vijesti
Nakon četiri desetljeća šutnje ABBA, jedan od najpoznatijih svjetskih glazbenih sastava, ujesen prošle godine objavio je deveti studijski album »Voyage«. Istovremeno s albumom, članovi tog, uz Ikeu i Volvo, nekad najznačajnijeg švedskog izvoznog proizvoda najavili su i digitalnu koncertnu dvoranu ABBA Voyage, odnosno ABBA Arena u Londonu koja je po mnogočemu inovativna i koja je svoja vrata publici otvorila 27. svibnja 2022.
Naime, riječ je virtualnoj koncertnoj rezidenciji u Olimpijskom parku Kraljice Elizabete u kojoj su Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson i Anni-Frid Lyngstad sebe, u svakom smislu – ovjekovječili. Koncert izvode njihovi avatari, odnosno hologrami – ABBAtari – izrađeni po njihovom fizičkom izgledu s kraja sedamdesetih godina prošloga stoljeća – razdoblju kada su bili na vrhuncu svjetske slave.
Digitalne verzije članova ABBA-e kreirane su snimanjem pokreta i pomoću vizualnih efekata tvrtke Industrial Light & Music i izgledaju izuzetno realno. Prilikom izrade avatara članovi ABBA-e nosili su odijela za snimanje pokreta te su u tim istim odijelima izveli dvadeset i dvije pjesme.
Snimalo ih je oko 160 kamera te je proces trajao pet tjedana. Taj je rad rezultirao time da njih četvero, u prirodnoj veličini, na pozornici – plešu, pjevaju, okreću se, zabavljaju, komuniciraju s publikom, izlaze i ulaze te je sve toliko nevjerojatno da bi se to iskustvo moglo više okarakterizirati kao gledanje kakve, produkcijski visokokvalitetne, predstave, mjuzikla ili filma.
Egzaltirana nevjerica
Kako na svim ostalim koncertima koje posjećujemo i na koje smo navikli publika pleše po dvorani više se, pogledom, obazirući na svoje društvo s kojim je došla na koncert, u ovoj Areni to nije slučaj. Publika je sve vrijeme okrenuta prema pozornici i s egzaltiranom nevjericom promatra prizore koje im je omogućila tehnologija 21. stoljeća.
Videozidovi, upečatljivi i prepoznatljivi kostimi (doduše, virtualni), futuristički stil u kojem dominiraju specifične nijanse boja, izvanredan ton – sve je na nepojmljivo visokoj produkcijskoj razini. Čak je i Mick Jagger kazao kako ABBA-ini hologrami pružaju beskonačnu mogućnost za glazbene veterane, iako još nije otkriveno hoće li Rolling Stonesi, koji i dalje nastupaju, napraviti svoju koncertnu arenu u budućnosti, ali je svakako ‘intrigiran mogućnostima tehnologije’.
I doista, kada čovjek pomisli da bi se na ovakav način mogli oživjeti svi glazbeni velikani koji su nas napustili, shvaćaju se dobrobiti koje tehnološki napredak nosi sa sobom, a koje je ABBA, učinivši povijesni iskorak, dobrano iskoristila. Mnogi pitaju – hoće li se krenuti na turneju s hologramima, no to je, zbog tehnički zahtjevne produkcije, nemoguće.
Iz tog su razloga i izgradili arenu u Londonu, u glavnom gradu Ujedinjenog Kraljevstva koje im je 1974. godine, kada su s pjesmom »Waterloo« osvojili Europu, dalo točno 0 bodova na Eurosongu. Otvaranju Arene i prvom koncertu u svibnju prisustvovali su i Kylie Minogue, Keira Knightley, Kate Moss, Sharleen Spiteri i Carola Häggkvist, ali i članovi švedske kraljevske obitelji – Karlo XVI. Gustav i kraljica Silvija.
Nakon devedesetominutnog koncerta na pozornici su se pojavili i članovi ABBA-e, prvi put zajedno u javnosti nakon više desetljeća. Sama Arena može primiti do tri tisuće ljudi, koncerti se održavaju nekoliko puta tjedno, a ulaznice je najbolje kupiti što je prije moguće. U rujnu prošle godine, za rujan ove godine, koštale su 70 funti, dok ih se, za skorašnje koncerte, makar za bolja mjesta, ne može naći ni ispod duplo veće cijene.
Pet činova
Lijepo je što koncert započinje malo manje poznatijim ABBA-inim pjesmama koje su u javnosti nerijetko podcijenjene. Riječ je o pjesmama u pop-rock, rock i synth pop stilu – »The Visitors« i »Hole in Your Soul« – još su u ono doba smatrane žanrovski drukčijima od onoga što bi se od četvorca očekivalo. Nakon toga slijedi čitav niz hitova po kojima ih svi i poznajemo – od »SOS«, »Knowing Me, Knowing You«, »Chiquitita«, »Fernando«, »Mamma Mia«, »Does Your Mother Know«, »Lay All Your Love on Me«, »Gimme! Gimme! Gimme!«, pa sve do »Waterloo«, »Dancing Queen« i »Thank You for the Music«. Koncert je podijeljen u pet ‘činova’, a između svakog se publici obrati netko od članova ABBA-e.
Pjesmu »Does Your Mother Know«, na primjer, izvodi bend koji ih prati uživo, dok su pjesme »Eagle« i »Voulez-Vous« bile popraćene tematskim animiranim filmom u anime stilu, a uz »Waterloo« se ima prilike vidjeti njihov pobjednički nastup na Eurosongu 1974. Snimati za vrijeme koncerta strogo je zabranjeno i kažnjivo, a zanimljivo je i da se većina publike sastoji od ljudi srednje do starije životne dobi i da su svi bili bijelci, što je za London, kao multikulturalnu sredinu, neuobičajeno.
S druge strane, to potvrđuje onu tezu da je ABBA, zapravo, uvijek bila najviše voljena samo na europskom tlu. Koncert su producirali Svana Gisla, Ludvig Andersson, Baillie Walsh i Johan Renck, a koreografiju potpisuje Wayne McGregor. Mnogi medijski izvori tvrde kako je riječ o jednom od najskupljih koncertnih projekata u povijesti, s budžetom od 175 milijuna dolara.
I baš kada pomislite da je koncertu kraj i da je nemoguće pljeskom pozvati virtualnu ABBA-u na bis i na još jednu pjesmu, oni se pojavljuju i s publikom se oproste s najvećom hit-baladom »The Winner Takes It All«. ABBA Arena tako je postala još jedan od simbola Londona i nezaobilazna stanica prilikom posjete tom gradu. Tko god da se odluči otići na koncert, bio veliki ABBA fan ili znao tek nekoliko pjesama, neće pogriješiti! Riječ je o eklatantnom iskustvu, u svakom smislu, a mi im samo možemo poručiti: »ABBA, thank you for the music«!
»Voyage« album
Album »Voyage«, u potpunosti plod Bennyja Anderssona i Bjorna Ulvaeusa, po izlasku je momentalno osvojio glazbene ljestvice diljem svijeta. Pjesma »I Still Have Faith In You« nominirana je za pjesmu godine na 64. dodjeli nagrade Grammy, što je i prva nominacija za nagradu Grammy za tu grupu. U prvih tjedana dana prodao se u više od milijun primjeraka diljem svijeta. Zabilježio je četrdeset tisuća prednarudžbi unutar 24 sata nakon što je najavljen, tri dana nakon ta se brojka popela na 80.000 samo u Ujedinjenom Kraljevstvu, što je oborilo sve tamošnje diskografske rekorde. Riječ je o najbrže prodavanom albumu u 2021. godini te o najbrže prodavanoj vinil-ploči u 21. stoljeću. U Ujedinjenom Kraljevstvu zauzeo je drugo mjesto najprodavanijeg albuma, s oko 390 tisuća prodanih primjeraka. Slične je uspjehe polučio i u ostalim zemljama zapadne Europe, a u SAD-u, gdje ABBA nikada nije bila pretjerano popularna, Voyage je zauzeo drugo mjesto na Billboard 200 ljestvici. Prema IFPI-ju, Voyage je osmi najprodavaniji album na svijetu (u svim formatima), a drugi po prodaji albuma. |