Modna dizajnerica

Martina Felja: Severina zbilja prodaje sve što stavi na sebe

Nikola Grbin

Bilo tko od nas može biti super talentiran i raditi fenomenalne stvari, ali ako to nije medijski prisutno, onda od toga nemate apsolutno ništa. Voljela bih odijevati Beyonce, Lady Gagu, Rihannu, Shakiru i Ciaru, a Severina je u Hrvatskoj jedina koja ima status prave zvijezde 



Glumica Rumer Willis, kći Brucea Willisa i Demi Moore, nakon dodjele Oscara, na zabavi što ju je organizirao Elton John nosila je maxi metalik haljinu s potpisom Martine Felja. Prije Rumer Feljine haljine nosile su i pjevačica Natasha Bedingfield te glumica Carrie Preston. One su samo neke od stranih zvijezda koje su odabrale haljine zagrebačke dizajnerice koja je brend utemeljila 2004. godine, a od tada se osim u Hrvatskoj promovirala na brojnim inozemnim sajmovima. Danas živi na relaciji Ferrara – Zagreb i u tome uživa.


 U jednoj riječi ili rečenici, kako biste se opisali? Tko je zapravo Martina Felja?


 – Asocijacija na mene najčešće je modna dizajnerica koja odijeva hollywoodske zvijezde. Osoba sam koja čvrsto stoji na zemlji. Tako bih se nekako najbolje opisala.   

Nisam neka crtačica


Kako ste se odlučili za modni dizajn?  – Sve je započelo slučajno jer sam željela upisati Srednju školu za primijenjenu umjetnost i dizajn, ali nisam »upala« jer nisam neka crtačica. Izbjegavam crtanje skica jer ono što nacrtam samo ja razumijem (smijeh), tako da sam »upala« u Srednju školu za tekstil, kožu i dizajn, smjer dizajn tekstila i odjeće, što mi onda nije bilo baš drago jer je tada ta srednja škola bila na lošem glasu. Na kraju sam se ipak ugodno iznenadila i puno naučila. Upoznala sam modu i zaljubila se u nju i danas je istražujem. Nakon srednje škole, logičan korak bio je Tekstilno-tehnološki fakultet, smjer dizajn tekstila. Paralelno uz studij, radila sam kao asistentica kostimografa tako da mogu reći da sam stvarno čistokrvna dizajnerica.   Koja je vaša prva kolekcija?  – Mislim da sam prvu kolekciju predstavila 2006. godine, u sklopu Cro-a-portera, gdje sam prvotno predstavljala svoje kreacije. Prvo sam se predstavila u sklopu platforme novih dizajnera, a revija je bila na Velesajmu u podne i svodila se na rodbinu i prijatelje, nije bilo celebrityja, zanimanje medija bilo je slabo. Ali evo, mogu ponosno reći da sam od svih tih dizajnera koji su tada izlagali, ja najdalje došla i uspjela.  

 Zasluga Paris Hilton


Gdje je puklo između vas i Cro-a-portera da ste ih napustili i prešli na Fashion.hr?  – Ne bih o tome.  

I kako ste sad zadovoljni na Fashion.hr-u?


 – Vinko me pozvao kad je Paris Hilton odjenula moju haljinu i jako sam zadovoljna na toj modnoj platformi.   Mislite li da bi vas Vinko Filipić pozvao na Fashion.hr da nije bilo svjetskih zvijezda koje nose vaše kreacije?  – Ne znam, stvarno. Vjerojatno me ne bi primijetio. Svakom je u interesu da ima dizajnera kojeg mediji prate i normalno da je onda vrijednost tvog eventa veća.   Što kažete na ovosezonsku produkciju Fashion.hr-a?  – Pa mislim da će biti jako zanimljivo. Priča se o vodi. Ne znam točno što to znači, ali vjerujem da će biti jako dobro. Bit će drukčije nego prošlog puta.   Kako gledate na projekt Zona 45?   – Mislim da je zanimljiv. Jako je bitno pripremiti komercijalni proizvod po prihvatljivim cijenama. Nikad na sajmovima ne predstavljam haljine, uvijek izlažem majice čija je cijena 150 kuna. Ove godine izložit ću i nakit. Super je to način da se približite većem broju ljudi koji vas imaju prilike upoznati i shvatiti da nisu svi naši proizvodi skupi.   

Stvar ukusa


Smatrate li vi kao dizajner da je PR izuzetno bitna stavka da se probijete?  – Smatram.   Možete li izdvojiti neke dizajnere koji imaju jak PR i zastupljeni su, a po vama to nisu zaslužili, i neke koji su izuzetni talenti, a nemaju iza sebe jak PR pa ih se ni ne uoči pretjerano?  – Rekla bih da je to povezano jer bilo tko od nas može biti super talentiran i raditi fenomenalne stvari, ali ako to nije medijski prisutno, onda od toga nemate apsolutno ništa.   Koliko zapravo vjerujete u tu priču o hrvatskom modnom gay lobiju?  – Ne vjerujem u to. Ne guram se ili nešto slično, jednostavno sam to zaslužila svojim radom sviđalo se to nekom ili ne.   Kako gledate općenito na modu u Hrvatskoj?   – Po meni je moda stvar ukusa. Modu gledam jako komercijalno. Isto tako gledam se prilagoditi arapskom, talijanskom i hrvatskom tržištu. Ne gledam na modu kao umjetnost. Vi kritičari uvijek gledate tako. Ono što se vama sviđa, komercijalno ne prolazi dobro. Na faksu uvijek uče da se ide avangardom i to potiču, ali to ne prolazi. Ja užasno cijenim dizajnere koji prodaju ono što rade.   Kada smo kod prilagodbe tržišta i prezentacije, zašto onda kolekcije koje recimo predstavljate na svjetskim tržištima, američkom konkretno, ne odlučite prikazati i na pisti Fashion.hr-a? Na Fashion.hr-u često vidimo krajnje komercijalnu kolekciju s jako puno jednakih/sličnih haljina, samo druge boje. Mislite da ne bi bile dobro prihvaćene ili?  – Upravo zbog ovog komercijalnog segmenta. Uvijek imam nekoliko jačih modela, ali opet kod nas nema »buyera«, već finalnih kupaca koji sebe vide u toj haljini. Zato i ne volim premršave djevojke na reviji jer se onda moja finalna klijentica koja nije mršava poput manekenke može vidjeti u toj haljini.  

 Svi griješimo


Tko po vama kroji »Hrvatski modni Olimp«?  – Viktor Drago i Vinko Filipić zbog događaja koje organiziraju. Događaji su važni jer te odmah svrstavaju u bolje dizajnere. Osim njih tu je i nekoliko modnih urednika.   Koliko vas zapravo hrvatska modna kritika pogađa?  – Uvijek ti je drago kad čuješ dobru kritiku i uvijek te pogodi kad čuješ lošu kritiku. Pokušavam analizirati, pokušavam izvući najbolje i pokušavam objektivno saslušati. Svi griješimo, naravno da nisam savršena. Po meni je sve stvar osobnog ukusa.   Vratimo se malo na Hollywood. Kako je došlo do suradnje s tom industrijom i kako to funkcionira?  – Suradnja je došla preko talijanskog Instituta za vanjsku trgovinu koji je objavio natječaj. Oni stalno potiču sastanke s raznim »buyerima« i dosta se trude da talijanski brendovi pronađu svoj put do »buyera« i kupaca. Tako sam i ja došla do te PR agencije s kojom surađujem već šest godina i feedback je izuzetno pozitivan.  

 Haljina što mijenja boju


Postoji li neka svjetska zvijezda koju biste voljeli odjenuti?   – Ima ih puno, ali izdvojila bih Beyonce, Lady Gagu, Rihannu, Shakiru i Ciaru.   A od hrvatskih zvijezda?  – Severina je u Hrvatskoj jedina koja ima status prave zvijezde. Ona zbilja prodaje sve što stavi na sebe.   Što pripremate za nadolazeće izdanje Fashion.hr-a?  – Cijelu kolekciju čine haljine svijetlih boja kao što su bež, svijetloljubičasta, svijetloroza, zelena, ima dosta čipke i perli. Krećem s nekoliko koktel haljinica, ali zatvaram s haljinom koju je Rumer Willis nosila kakon Oscara.   Kada smo već spomenuli tu haljinu, možete li nam objasniti priču o toj haljini, materijalu? Kritika je podijeljena jer vjerojatno mnogi ni ne znaju o čemu se radi.   – Teško je riječima objasniti, haljinu treba vidjeti. Haljina je od ljuskastog materijala, ljuskica, tj. flitera koju su s jedne strane zlatne mat boje, a s druge strane srebrne mat boje i koja pokretom ruke mijenja boju.   

Svaki projekt izazov


Od svih haljina koje smo mogli vidjeti na crvenim tepisima svijeta, koja je vama najdraža?   – Prva haljina. Nosila ju je Bai Ling, a to mi je i najdraža haljina u karijeri.   Koga biste od poznatih hrvatskih modela voljeli vidjeti da nosi vaše revije ili tko ih je već nosio?  – Nosila je Kristina Šalinović. To je bila njena druga revija u životu.   Osim suradnje sa svjetskim zvijezdama, surađivali ste i s jednim od najjačih svjetskih brendova P& G-em. Kako je prošla ta suradnja?   – Moja dužnost bila je oslikati perilicu za rublje. Bio mi je to veliki izazov jer sam dizajnirala perilicu onako kako bih ja voljela da u mojoj kući izgleda. Naravno svaki projekt je za mene izazov, svidjelo mi se. Dizajnirala sam i majice s mrljama i to mi je bilo super jer obožavam dizajnirati majice i raditi svoje printeve. Vjerojatno su me zato i uzeli, primijetili su moje majice.   Kakvi su vam planovi za budućnost? 

– Napisala sam si novogodišnji cilj tako da imam cijelu listu celebrityja koje bih htjela odijevati. Ne volim govoriti ništa dok nemam dokaz u slici. Javili su mi iz agencije da je Shakira imala moju haljinu na fittingu, Lady Gaga isto. Oni izaberu dvadeset haljina i onda odaberu koje žele koristiti. Planovi za budućnost su neprekidno širenje tržišta. Također, ove godine bih rado počela i snimati svoje modne kampanje jer ih do sada nisam radila.