Anonimnost omogućava da živite neki normalan život, da iskoračite sa scene i iz svoje "medijske projekcije"
Trideset godina nakon Idola, kao “Ljetno kino big band & Vlada Divljan” okruženi starim suradnicima i nekim novim mladićima, za ljeto 2012. objavljujete singl. Kako je došlo do te suradnje?
– Ta priča ima dvije verzije, jednu, spontanu i drugu, onako više povijesnu, i obje su točne. Po prvoj, sve se dogodilo gotovo slučajno. Max me krajem 2010. zvao da s Ljetnim kinom sviram na studentskom KUFer festivalu u Puli, i to je bilo super, i festival i svirka. Slijedio je uzvratni poziv s moje strane za koncerte u Zagrebu i Beogradu i tako smo počeli svirati zajedno. Pripremajući se za te koncerte odsvirao sam Maxu neke svoje, njemu nepoznate pesme. On je odmah izdvojio “Najlepšu” i poželio je snimiti za prvi, ljetni singl svog benda Ljetno kino. Predložio sam mu “Vodim te na more” za B stranu singla, koji se baš ovih dana pojavio u izdanju zagrebačkog Aquarius recordsa. Ona druga, povijesna verzija, više je sudbinskog tipa. Max i ja se poznajemo gotovo 33 godine i sve to vrijeme se na neki način družimo, iako smo živjeli i na različitim krajevima svijeta. Osim što se družimo, svaku priliku koristimo i da radimo skupa. U drugoj polovici osamdesetih, bio sam čest gost Pikovog i njegovog benda “Le Cinema”, išli smo i na turneje zajedno, stanovalijedan kod drugog, sve to uz puno radosti i dobre energije, tako da se ovo prije ili kasnije moralo dogoditi.
Neosporna je činjenica da ste umjetnik s nizom talenata i čitavim spektrom različitih poslova iza sebe. Od svih poslova kojima se bavite što biste ipak izdvojili kao najomiljeniji?
– I meni je ponekad nevjerojatno, ali mi je ipak, prije svega drago ako je tako. Valjda ima nešto i u tim pjesmama. Nije to slučaj samo s pjesmama Idola, slušaju se i skladbe drugih novovalnih bendova, vjerojatno i zato što u sebi nose bezbrižnost i optimizam tog vremena.
ŽIVOT NAKON IDOLA
Članovi Idola nisu bili školovani glazbenici, neki od vas uopće nisu znali svirati. Zašto ste se ipak odlučili osnovati bend?
– Svoj prvi bend sam osnovao s deset godina, revolucionarne 1968., i od tada sam uvijek svirao u nekom, najčešće svom, bendu. Zanimljivo je da su sa mnom, u toj prvoj grupi bili i Zdenko Kolar i Boža Jovanović, kasnija prva ritam sekcija Idola. Dakle imali smo bend, ali nismo znali svirati, pa smo polako učili, uglavnom na beskonačnim probama po raznim podrumima, ložionicama i garažama. Krajem ljeta 1979. raspao se bend “Zvuk ulice” u kome su osim mene svirali još dvojica Idola, Zdenko i Kokan, a kako sam se u to vrijeme intenzivno družio sa Srđanom Šaperom, prijateljem iz gimnazije i njegovim prijateljem, studentom medicine Nebojšom Krstićem, više šale radi napravili smo band “Dečaci” koji nikada nije saživio. Međutim, ispostavilo se da je ta “šala” prilično dobra i da je taj čudni spoj muzičara i ne-muzičara (jer se Šaper i Krstić prije toga nisu bavili muzikom) koji je nastao kada smo, nekoliko mjeseci kasnije, osnovali Idole izrodio neki novi kreativni naboj i mene inspirirao da napišem neke od svojih najboljihpjesama.
Tada ste u svojim pjesmama vrlo ozbiljno govorili o aktualnim društvenim temama. Jeste li to svjesno radili kako biste osvijestili javnost?
– Radili smo sve to vrlo svjesno, no možda je malo pretenciozno govoriti o “osvješćivanju” javnosti, uprkos svoj našoj mladalačkoj nadobudnosti. Više bih rekao da smo, kao i drugi iz naše generacije, ukazivali na neke stvari, progovorili o nečemu što se u to vrijeme, u toj sredini, nije očekivalo od rock muzičara.
Kako se privatno nosite s nepravdom?
– Da budem iskren, teško. Prilično me pogađa nepravda, no budući stalno plivamo u njoj, čovjek se nekako navikne i nauči da ne potone. No i dalje naivno vjerujem da se protiv nepravde treba boriti.
Zašto su se Idoli raspali 1984. godine?
– S jedne strane – zbog zamora materijala. S druge, još važnije – zbog prestanka prijateljstva. Ta naša, u početku tako inspirativna, međusobna različitost i činjenica da su neki od nas muzičari a neki nisu, počela nas je gušiti i sve više su izlazili na površinu različiti motivi i pogledi na svijet koje smo u međuvremenu oformili.
Trenutno živite u Beču. Koje su prednosti i nedostaci života na Zapadu u odnosu na Beograd?
– Prednosti života u Beču su prije svega estetsko-organizacijskog tipa: to je izuzetno lijep i dobro organiziran grad, veoma prijatan za obiteljski život. Također, lijepo je biti potpuno anoniman, što omogućava da živite neki normalan život, da iskoračite sa scene i iz svoje “medijske projekcije”. Ono što trpi i što bi u Beogradu bilo bolje jest rad na novim pjesmama, u Beču sam više u “instrumentalnom” okruženju. Zato u posljednje vrijeme sve više radim na pola putaizmeđu Beča i Beograda, u Zagrebu.
Kako je biti glazbenik izvan svoje zemlje i svojeg jezika?
– Nije lako, a naročito kad imaš i djecu, a i sam si dijete u ranim pedesetim, ali što je danas lako? U svakom slučaju, puno mi je zgodnije ovdje u Beču nego u dalekoj Australiji, koliko god da engleski govorim bolje od njemačkog, prije svega zbog blizine “naših” krajeva.
HRVATSKA U MOM SRCU
Kako vidite rock scenu u Hrvatskoj danas?
– Gledam je s dosta optimizma, moram priznati. Ima odličnih bendova i pojedinaca, moji favoriti su Jinxi, Lolobrigida, TBF i mogi drugi, da ne spominjem starije. Nabrajanje je nezahvalno, uvijek nekog važnog zaboraviš.
Tko je najviše utjecao na vašu glazbu?
– S jedne strane Beatlesi jer sam ih počeo slušati s nepunih devet godina, 1967. godine i nikada nisam prestao, a s druge strane JRT (Jugoslovenska radio televizija) tj. sve ono što sam slušao odrastajući, od Đorđa Marjanovića i 4M, preko Indexa, Korni grupe i Timea, do izvorne narodne muzike i klasike. Dakle slušao sam, slušam i slušat ću svašta, jedini kriterij je da mi se dopadne. Od imena bih svakako još spomenuo i Paula Simona, ali i jazz gitaristu Kenny Burrella.
Svirali ste po cijelom Balkanu. Više je no očito da vas publika cijele bivše države voli. Tko vas je ipak najbolje prihvatio?
– To bi najbolje bilo pitati publiku, no malo je komplicirano. U svakom slučaju, ne mogu se žaliti, ali je ta ljubav obostrana i moram priznati da mi je i velika čast, što poslije svega što se desilo na Balkanu i dalje sviram u svim dijelovima bivše države. Najčešće sam u Beogradu, ali u posljednje vrijeme sam isto toliko, ako ne i više, u Zagrebu. Također, s obzirom na moju višegodišnju vezanost za zagrebački Jugoton, današnji Croatia records, kao i prijateljstva iuaradnju s Maxom, Pikom Stančićem, Kuzmom, Barakudom, da spomenem samo neke, kao i silne kocerte koje sam do sada tu odsvirao, hrvatska publika u mom srcu ima posebno mjesto.
Kakvi su vam daljnji profesionalni planovi?
– Poslije višegodišnje pauze, ponovo sam počeo snimati i pisati nove pjesme. Za jesen planiramo još jedan singl s Ljetnim kinom big bandom, s dvije nove pjesme, i još jedan za proljeće 2013. Također sam počeo snimati i u Beogradu, što sa svojim bendom Nevladina organizacija, što s mladim bendom Svi na pod, s kojima sam već snimio pesmu Zvuk ulice. Trebalo bi i da mi do kraja godine izađe dupli cd s tzv. primijenjenom muzikom pod nazivom Muzika za ekran, binu i lift.
Jedan od vaših sinova krenuo je glazbenim vodama. Podržavate li ga u tome?
- Naravno, ali ne želim vršiti bilo kakav pritisak na njega. Muzika je od onih poslova koji zahtijevaju cijelog čovjeka i samo potpuna posvećenost može dati zadovoljavjuće rezultate, a to zna biti naporno.