
Jurica Urbanek, Marija Kapović Sabolić i Renato Perović, Foto: Privatna arhiva
Naša prva hrvatska silent električna tambura odlikuje se vrlo preciznim tonovima, kvalitetnim pretpojačalom zvuka te specifičnim i jedinstvenim dizajnom samog instrumenta, kaže Jurica Urbanek i nadodaje kako je ona već pronašla svog prvog kupca
Il’ me ženi il’ tamburu kupi, ja u nešto udarati moram! Poznati su to stihovi legendarnog Željka Bebeka, a jednako je tako poznato i da je pravu veselicu gotovo pa nemoguće zamisliti bez dobre stare tambure. U južnijim dijelovima Lijepe naše isto pravilo vrijedi i za mandolinu.
Stoga onome kojemu su ovi žičani instrumenti prirasli srcu i kojemu njihovi trzaji diraju dušu, neka koncentrirano i pažljivo isprati sljedeće retke u tekstu. Naime, kreativni zadarski dvojac – Jurica Urbanek i Renato Perović, nakon što su javnosti predstavili prvu hrvatsku silent električnu mandolinu, ponovno oduševljavaju svojim zanimljivim inovacijama. Ovoga puta njihove kreativne sive moždane stanice osmislile su prvu hrvatsku silent električnu tamburu. Jurica Urbanek i Renato Perović dugogodišnji su prijatelji i zaljubljenici u glazbu, koji u svojoj radioni izrađuju unikatna glazbala – prve silent električne instrumente u Hrvatskoj, jedinstvene i na globalnoj razini!

Renato Perović, Neno Belan, Marija Kapović Sabolić i Jurica Urbanek s mini Barbarom
Takva ne postoji
Jurica Urbanek stručnjak je za industrijsku automatiku i robotiku, a slobodno vrijeme najčešće provodi upravo u svojoj radioni, gdje vrijeme krati zabavljajući se radom na raznim 3D programima. S druge pak strane, Renato Perović dugogodišnji je glazbenik u klapi Lanterna Zadar te član poznatog zadarskog dueta s trga – Duet Gitman. Svoj život Renato je u potpunosti posvetio glazbi, kako sviranju, tako i poučavanju mladih glazbenika vještini sviranja mandoline i gitare.
Renatovo dugogodišnje glazbeno iskustvo sviranja mandoline, kao i iskustvo njenih popravaka i nadogradnje, te Juričino iskustvo u području automatike i robotike, momci su pretočili u ideju izrade prve hrvatske silent elektro-mandoline i prve hrvatske silent elektro-tambure. Više detalja o samim glazbalima i procesu njihove izrade otkrio nam je Jurica Urbanek, koji kaže kako su na ideju o izradi prve hrvatske silent električne mandoline spontano došli 2018. godine, nakon što je on uspješno sastavio i programirao stroj koji može precizno obrađivati drvo kao sirovinu i koristiti dijelove drva upravo u svrhu izrade glazbenih instrumenata.
Primarni cilj bio im je stvoriti »običnu«, akustičnu mandolinu, no s obzirom na to da je Renato oduvijek pronalazio mane kod brojnih mandolina kupljenih u »music shopovima«, pokušali su pronaći načine kako ih ukloniti. Jurica Urbanek kaže da su ispočetka nailazili na mnoštvo poteškoća u radu, mnoga znanja i vještine savladavali su »po putu«, zbog čega su morali utrošiti i jako puno svojeg slobodnog vremena.
– U početku je, naravno, bilo puno neuspjelih pokušaja izrade mandoline. Doma još uvijek imamo prvu koju smo izradili. Sada se sami sebi smijemo kako smo uspjeli izraditi takvo što, a da radi. U početku napravite nešto što previše ne vrijedi, ali bitno je ne odustati. Radili smo po čitave dane, ujutro, popodne, pa čak i noću.
U procesu rada počele su se same od sebe kristalizirati razne ideje. Isprobali smo na jedan, pa onda na drugi način, sve dok u konačnici nismo počeli baratati sa strojem kao da je dio naših tijela. Prvu hrvatsku silent električnu mandolinu crtao sam tri mjeseca, liniju po liniju, točku po točku, sve dok nisam došao do pravih mjera, kontura, novih ideja… U trenutku kada smo je prvi put mogli vidjeti u 3D-u na računalu, shvatili smo da je to nešto novo, da to više nije mandolina akustičnog tipa ili mandolina elektro-akustičnog tipa, već mandolina koju ne možete naći nigdje na internetu, naprosto takva ne postoji, nema je, govori Urbanek.
Na pitanje o tome što je uopće silent električna mandolina i po čemu se postupak njezine izrade razlikuje od postupka izrade silent električne tambure, odgovara:
– Postoje obične mandoline koje daju zvuk same po sebi. Postoje i elektro-akustične mandoline koje, uz to što daju zvuk same po sebi, mogu zvuk prenijeti i putem »pick-upa« u pojačalo. Elektro-mandolina pak zvuk prenosi jedino preko »pick-upa« i pojačala, bez akustike. Silent električna mandolina je tiša verzija električne mandoline, napravljena u stilu silent gitare, violine ili violončela.
Silent električna mandolina izrađuje se u kućnom ambijentu, dakle ona je »home edition«, i nisam siguran postoji li još ljudi koji rade na njezinoj izradi. Što se pak električne silent tambure tiče, proces izrade je isti kao i kod silent mandoline, ali je priprema sasvim drukčija. Silent tambura ima drugu tonsku ljestvicu, dok se položaj samih pragova nalazi direktno na vratu instrumenta.
Valja napomenuti da je kod silent tambure te ostalih silent instrumenata ustvari specifično to što kod sviranja uživo ne uzrokuju mikrofoniju. Naša prva hrvatska silent električna tambura odlikuje se vrlo preciznim tonovima, kvalitetnim pretpojačalom zvuka te specifičnim i jedinstvenim dizajnom samog instrumenta, kaže Jurica Urbanek i nadodaje kako je ona već pronašla svog prvog kupca.

Električna silent tamburica
Stvaralački proces
Zamolili smo Juricu Urbaneka i da nam u najosnovnijim crtama opiše stvaralački proces izrade silent električnih instrumenata, kao i da nam nabroji neke od ključnih faktora koji određuju njihovu kvalitetu.
– Sada kada smo se ispraksirali treba nam oko dva mjeseca za izradu novog instrumenta. Proces započinje uzimanjem mjera od postojećih klasičnih instrumenata, a nastavlja se postavljanjem programa u računalu za dizajn i 3D formu, i to za svaki segment instrumenta zasebno. Potom slijedi rad na CNC stroju, izrezivanje i izrada 2D i 3D kontura na odabranom materijalu (tijelo, vrat, glava, ukrasi). Ukrase radimo ulijevanjem epoxy smole u svim bojama.
U konačnici pripremamo drvene dijelove instrumenta za bojanje, lakiranje i poliranje, sastavljamo sam instrument i nadodajemo potrebnu elektroniku. Zadnji korak čine tonska proba i fino uštimavanje instrumenta pomoću frekvencijskih programa. Što se tiče faktora koji određuju kvalitetu naših proizvoda, svakako je najbitnije spomenuti kvalitetu samog drva od kojega se instrumenti izrađuju. Drvo mora biti čvrsto, velike gustoće te osušeno u kontroliranoj sušari.
Tijelo prve hrvatske silent električne mandoline načinjeno je od mahagonija, dok je vrat izrađen od javora, a pojedini detalji od oraha. Drugu smo pak u potpunosti izradili od hrvatskog oraha, osim vrata, za koji je preporuka da uvijek bude načinjen od javora. Za iznimnu kvalitetu naših glazbala bitna su i naša znanja i vještine, spomenut ću samo činjenicu da svi dijelovi mandoline, od onih najmanjih pa do najvećih dijelova, moraju biti izrađeni stručno i precizno.
Radi se o mjerama preciznosti od 0,01 milimetar. Također, u naše instrumente implementiramo najkvalitetniji procesor zvuka koji je trenutno dostupan na tržištu, ističe Urbanek.
Kada spominjemo planove za budućnost, zadarski inovatori planiraju izraditi i druge žičane silent električne instrumente te započeti s masovnijom proizvodnjom, ali nipošto serijskom.
– Lako je moguće da u bliskoj budućnosti krenemo i s masovnijom proizvodnjom, ali ne serijskom, već unikatnom. Pojednostavljeno rečeno, to znači da želimo da svaki naš silent instrument bude jedinstven, kako u dizajnu, tako i u zvuku. Nastojimo svaki instrument prilagoditi osobnim željama i potrebama svakog pojedinog glazbenika. Glazbenici su umjetnici, odnosno umjetničke duše koje često žele imati nešto baš svoje, personalizirano i osobno. Zašto osim pjesama glazbenici ne bi imali i svoj, jedinstveni instrument, pita se Urbanek.

Električna Belanova mini Barbara