Kultna emisija

Fader Radio Rože u subotu Manualu slavi 100. izdanje, čeka vas puno plesa

Edi Prodan



Subota pred nama, 14. lipnja, u riječkom će klubu Manual, tamo negdje iza 20 sati biti istinski posebna.


Najviše u glazbenom, ali i u svakom drugom, kulturološkom pa i sociološkom pogledu.


Klub će naime ugostiti autore Fadera, kultne emisije o elektroničkoj glazbi koji će, zajedno sa svojim brojnim gostima, proslaviti njezino 100. izdanje.




Fader je, kako ističu sami njezini najdugovječniji autori, Marina Jakšić koja je u priči svih 100 emisija kao i Ivan Dragnić koji se pridružio prigodom 44. izdanja, emisija o elektroničkoj underground glazbi u kojoj se i – razgovara.



– Organizirali smo party uživo, na koji su pozvani svi poklonici glazbe koju preferira i emitira Fader, na kojem želimo samu suštinu zvuka koji je nas je obilježio prenijeti ljudima u klupskom ozračju.


Cilj je okupiti što više ljudi sa scene na zajedničkom druženju i uživanju u plesu i glazbi, kao i nevina uha koja nisu još čula za nas ozvučiti s dobrom glazbom.


U Manualu će se čuti od moderne, “friške” elektronike, do dragulja s ploča starih nekoliko desetljeća, istaknula nam je Marina Jakšić, veteranka Radio Rože.


Ono što je značajno naglasiti, nastupaju i zapažena imena te scene među kojima se posebno ističu nagrađeni autori Ana Antonova i Sven Nalis, koje će 14. pratiti dirty4mat i Giovanni Tesoro.


– Bila je korona, a svi koji se bave ovom vrstom glazbe, kao uostalom i glazbenici ostalih žanrova, ako nešto ne podnose onda su to neaktivnost i tišina.


S obzirom da je naša Radio Roža istinska neprofitni radio koji ima za cilj svim glazbenim kreativcima uvijek držati širom otvorena vrata, naš susret s Anom Antonovom označio je mogućnost da se i u toj užasnoj korona tišini ipak čuje – naša glazba.


Brzo smo se dogovorile što želimo, tako da je Fader rođen 30. listopada 2020. godine.



Prve voditeljice i sukreatorice emisije bile su Ana Antonova, nagrađivana riječka DJ-ica i producentica koja vodi riječku izdavačku kuću Distrikt 051 i kuratorica je na riječkom THANQ Music, te ja koja sam do danas ostala urednicom i voditeljicom emisije, pojašnjava nam Marina Jakšić u razgovoru organiziranom na terasi Palacha.


S obzirom da je u pravilu jedina nagrada za rad na Radio Roži zadovoljstvo s realiziranim emisijama kao i omogućavanje prostora na kojem će se moći izraziti brojni autori, ne dakako samo s riječkog područja i ne samo u domeni elektroničke glazbe, stalnost postave ne može se lako osigurati.


Nakon nepune dvije godine Marina ostaje nekoliko mjeseci sama na Faderu, da bi potom s njom nastavila kulturologinja Mia Hadžikadunić, DJ-ica i producentica koja je nakon nekoliko mjeseci sudjelovanja u emisiji svoju karijeru nastavila u meki elektroničke glazbe – Berlinu.


Ali, uvijek se pojavljuje i netko novi kojem je strast važnija od novca, ovog je to puta bio naš drugi sugovornik Ivan Dragnić.


– Od 2023. godine, ili konkretno od 44. epizode, emisiji se priključujem kao urednik i voditelj.


Ono što je posebno zanimljivo, pa i pomalo neobično, Fader je jedina govorna emisija o elektroničkoj glazbi na našem području.


Emitira se svakog drugog petka na www.radio-roza.org i reprizira svakog drugog četvrtka na Radio Korzu. Traje dva sata i to u jasno definiranom setovima.


Prvih 30 minuta se predstavljaju noviteti domaćih i inozemnih izdavačkih kuća, najavljuju eventi, i slično. Slijedi 15 minutni intervju s gostom, a zadnjih sat vremena emisije posvećeno je ekskluzivnom DJ setu koji je gost umiksao isključivo za tu epizodu Fadera.


Iako je naša misija posvećenost undergroundu, a u emisiji nema mjesta hitovima i prolaznim trendovima, jako je mnogo glazbenika koji nam se javljaju.



Štoviše, iako je to u medijima nedovoljno poznato, scena je jako bogato strukturirana u svakom smislu, pojašnjava nam Dragnić.


Mada je glavni cilj Fadera predstavljanje prvenstveno riječkih i hrvatskih autora, u emisiji su se mogli čuti miksevi poznatih svjetskih DJ-eva poput Alexandera Kowalskog, Dereka Carra ili Comissara Laga.


– Cilj je dati pažnju i medijski prostor kvalitetnim, manje poznatim autorima, ili autorima kojima elektronička glazba nije glavni izričaj, poput Luke Tomana, gitarista Urbana&4, riječkog dvojca JMZM, ili jazz bendova koji koketiraju s elektronikom kao što su Kozmodrum ili Trokut.


Držimo da je upravo to ono istinsko bavljenje kulturom i umjetnosti. Koliko god da nas financije što institucije namijenjuju kulturi u velikoj, ili barem izdašnijoj, mjeri zaobilaze, zadovoljstvo bavljenja glazbom i novinarstvom je toliko veliko da se da preživjeti koliko god naš rad bio bliži volonterstvu nego profesiji od koje se, makar i na najskromniji način može živjeti, zaključuju naš razgovor Marina Jakšić i Ivan Dragnić.


Koji još jednom pozivaju sve kojima je svih ovih godina i stotinu emisija Fadera nezaobilazna glazbena “literatura” da u subotu na večer dođu u Manual i uživaju u društvu onih s kojima dijele istu ljubav, onu oprema elektroničkoj alternativi.


Svakako, bilo bi lijepo da se u Manualu pojavi i barem netko od kandidata s proteklih lokalni izbora, posebno oni koji su isticali Palach kao mjesto rađanja riječke alternativne kulture, ili u glazbenom smislu “riječkog zvuka” s kojim se, kako su naglašavali, silno ponose.


Bilo bi dobro da to učine tim više jer bi uvidjeli da takva Rijeka nije stvar prošlosti, i to ne baš bliske jer osamdesete na koje se većina poziva, su poprilično daleko, već itekako bogate sadašnjosti.


Koliko cijene ulogu Palacha – u najširem smislu jer i udruga Ri Rock pod čijim okriljem djeluje i Radio Roža, ima sjedište na tom značajnom lokalitetu – u povijesti Rijeke, mogu pokazati i kroz – definiranje proračunskih sredstava.


Svaka čast veteranima te ikonama riječke kulturne i glazbene alternative.


No dobro bi bilo znati da ta scena, s nekim novim ljudima postoji i danas. Hoće li i sutra ovisi i o onima koji su političke predizborne bodove prikupljali u – Kružnoj.