Mali grad - svjetska pozornica jazza

Boškov san traje: Grožnjan već 27 ljeta odgaja nove generacije džezera

Tea Tidić

Mentori ljetne jazz škole / Foto Milivoj MIJOŠEK

Mentori ljetne jazz škole / Foto Milivoj MIJOŠEK

Vizija Boška Petrovića o jazzu kao obrazovanju, dijalogu i zajedništvu i danas živi – u Grožnjanu, gdje su ljetna jazz škola i festival Jazz is Back! BP ponovo okupili vrhunske mentore i talentirane mlade glazbenike iz cijelog svijeta



 


Međunarodni kulturni centar Hrvatske glazbene mladeži u Grožnjanu, koji ovdje djeluje već 56 godina, pravi je epicentar edukacije i kreativnosti koji svake godine od travnja do rujna dovodi u Grožnjan eminentne stručnjake iz raznih područja koji održavaju edukacije i masterclassove.


Ovog tjedna završilo je 27. izdanje Jeunesses Musicales, Međunarodne ljetne škole – Croatia jazz & drum camp, popularno zvane grožnjanske ljetne jazz škole, s ekipom mentora iz SAD-a, Austrije, Njemačke, Italije i Hrvatske koja je polaznike podučavala umijeću sviranja trube, trombona, pjevanja, bubnjeva, gitare, saksofona, kontrabasa, električne bas gitare i glasovira, uz radionice zajedničkog muziciranja u ansamblima, kao i kompozicije i aranžmana.


Dubravka Dujmović Kušan i glazbenik Elvis Stanić pored biste Boška Petrovića u Grožnjanu / Foto ZVONIMIR GUZIĆ


GRAD UMJETNIKA




Polaznika je ove godine 40-ak, a podučavali su ih trombonist Luis Bonilla, kontrabasist Boris Kozlov, bubnjari John Riley i Karlheinz Miklin Jr., pijanist Hector Martignon, trubači Alex Sipiagin i Michael Phillip Mossman, gitarist Elvis Stanić i saksofonist Ori Jacobson.


I iako u ta dva tjedna, koliko traje jazz škola, u Grožnjanu živi, uči, radi i stvara jako velik broj ljudi – cijela priča savršeno funkcionira, u svakom kutku tog istarskog mjesta cijelog se dana može čuti muziciranje glazbenika, koji uče i vježbaju, a da bi sve proteklo kako valja, zadužena je Hrvatska glazbena mladež s grožnjanskim Međunarodnim kulturnim centrom, na čijem je čelu Dubravka Dujmović Kušan, tajnica Hrvatske glazbene mladeži, koja je alfa i omega svih zbivanja HGM-a u Grožnjanu.


Svi ovogodišnji polaznici Ljetne jazz škole i Svjetskog jazz orkestra / Foto Milivoj MIJOŠEK


– Ove godine zajedno sa Svjetskim jazz orkestrom škola broji 60-ak polaznika iz Hrvatske, Njemačke, Slovenije, Austrije, Australije, SAD-a, Italije, Turske, Španjolske, Meksika, Ujedinjenog Kraljevstva, Portorika, Mađarske, Danske, Novog Zelanda, Japana, Indonezije, Grčke, Bjelorusije, Ukrajine, Luksemburga i Belgije. Škola mladim glazbenicima pruža priliku da uče od vrhunskih mentora i grade svoje karijere upravo ovdje – u gradu umjetnika. Festival na kojem također nastupaju tako postaje prostor međugeneracijske razmjene, mentorstva i kulturnog dijaloga. U ovih 27 godina izmijenilo se dosta generacija koje su sudjelovale u radu škole i dolazile godinama, neki do završetka školovanja i početka vlastitih glazbenih karijera. Neki od njih doista su rekorderi poput Aleksandra Čakala, Vida Jamnika, Valdemara Kušana, bivših članova HGM jazz orkestra Zagreb – Luke Žužića, Gorana Rukavine, Mirona Hausera. I danas se vraćaju kao glazbenici na festivalu ili kao pedagozi, kaže Dujmović Kušan.


S proba combo sastava / Foto Milivoj MIJOŠEK


BOŠKOVI TEMELJI


Već više od dva i pol desetljeća Hrvatska glazbena mladež u Grožnjanu organizira ljetnu jazz školu. Upitali smo Dujmović Kušan – gledajući na početke, prije 27 godina, jesu li slutili da će ova škola zaživjeti na taj način i s toliko polaznika? Kako je to izgledalo na početku?


– Na početku je bio Boško, jedinstveni zvuk njegovog vibrafona, i svakodnevne mudrosti, ne samo glazbene koje je dijelio s mladim ljudima. Bilo je intenzivno kao i do sada, jednakog entuzijazma u mentora i đaka kojih je bilo u manjem broju. Drugu godinu bio je i festival, na prastarom razglasu bez budžeta, Boškovi prijatelji su nastupali – Charlie Miklin, Ewald Oberleitner, Mario Mavrin, Primož Grašić, Neven Frangeš… Cijela ideja povezivanja škole i Festivala dovela je do uspjeha i prepoznatljivosti kakvu danas imamo. Boško je postavio dobre temelje. Škola je iznjedrila dva značajna ansambla – HGM Jazz orkestar Zagreb koji danas više ne djeluje, ali je više od polovice njegovih članova danas u Jazz orkestru HRT-a ili su dio hrvatske jazz scene. Tu je i kreirano prvo izdanje Svjetskog jazz orkestra JM International kojeg vodi Luis Bonilla. Od pojedinaca tu su Thana Alexa, Nika Turković, Bruno Mičetić, Adriano Bernobić, Branko Sterpin, Davor Dedić, Dušan Kranjc, Denis Makin i mnogi drugi…


Mentor Boris Kozlov s polaznikom / Foto M. MIJOŠEK


Iz grožnjanske jazz škole potekli su brojni danas dobro znani glazbenici, kao i nacionalno i međunarodno prepoznati projekti – jazz orkestri, a zanimljivo je i da je mladi njemački saksofonist Ori Jacobson, također nekadašnji grožnjanski đak, danas i mentor u ljetnoj jazz školi. I Sigi Feigl je bio grožnjanski đak, kasnije mentor i dirigent orkestra. Janko Novoselić… Mislim da je danas većina jazz glazbenika u Hrvatskoj sudjelovala u radu škole. Evaluaciju i mjerenje utjecaja škole i festivala na današnju jazz scenu u Hrvatskoj ćemo ostaviti nekom muzikologu, kaže Dujmović Kušan.


Foto Milivoj MIJOŠEK


JAKA KONKURENCIJA


Paralelno s jazz školom, održava se i Jeunesses Musicales Svjetski jazz orkestar, pod vodstvom umjetničkog voditelja, pedagoga, skladatelja, aranžera i tromboniste Luisa Bonille, koji je ujedno bio redovni predavač na Manhattan School of Music i New England Conservatory, a trenutno je profesor na jazz odjelu Kunst Univerziteta u Grazu.


Foto M. MIJOŠEK


– U Grožnjan je ove godine kao članovi JM Svjetskog jazz orkestra stigao 21 mladi glazbenik iz raznih zemalja svijeta – od Novog Zelanda i Australije do Meksika, Portorika i Sjedinjenih Američkih Država, kao i iz cijele Europe. U Grožnjanu uvježbavamo repertoar, koji smo publici predstavili u utorak upravo publici na festivalu Jazz is Back! BP, a 1. kolovoza krenuli smo na turneju u sklopu koje ćemo nastupiti u Zadru, Dubrovniku, zatim u Tuzli, Mariji Bistrici, uz finale turneje koncertnim nastupom u Berlinu, 7. kolovoza, kaže Bonilla.


Luis Bonilla je umjetnički voditelj Svjetskog jazz orkestra / Foto Milivoj MIJOŠEK


Inače, Jeunesses Musicales Svjetski jazz orkestar okuplja najbolje mlade jazz glazbenike iz cijelog svijeta, koji su se na audiciji i u jakoj konkurenciji izborili da dođu u Grožnjan i postanu članovi ovog elitnog sastava mladih glazbenika.


– Svake godine održavamo video audiciju, te komisija procjenjuje sve pristigle prijave i video snimke. Svake godine zaprimimo stotinjak prijava sjajnih mladih glazbenika iz cijelog svijeta, te svaki član komisije boduje zaprimljene prijave i u konačnici u orkestar ulaze oni mladi glazbenici koji su dobili najveći broj glasova. Također, uzimamo u obzir da u orkestru bude zastupljen podjednak broj djevojaka i mladića, kao i da dolaze iz što više zemalja svijeta, jer upravo to je cilj ovog orkestra – da se mladi glazbenici iz cijelog svijeta upravo ovdje u Grožnjanu povežu, steknu nova iskustva i da im to iskustvo pomogne na njihovom daljnjem glazbenom putu. Mislim da možemo biti jako sretni da u današnje vrijeme ima tako puno mladih glazbenika koji su izuzetno kvalitetni, jako dobro educirani i imaju pristup raznovrsnoj glazbi i vrlo su napredni u svom muziciranju, tako da imamo priliku birati ponajbolje mlade glazbenike iz najrazličitijih zemalja – Grčke, Sjeverne Makedonije, Bjelorusije, Hrvatske, Brazila, Izraela, Kanade… Sam program osmislila je prije 15-ak godina Dubravka Dujmović Kušan, a ja vodim ovaj sastav posljednjih 11 godina, pojašnjava Bonilla.


Pijanist Hector Martignon / foto Milivoj MIJOŠEK


SAVJETI IZ PRVE RUKE


On mladim glazbenicima prenosi bogato iskustvo muziciranja u brojnim big band i sličnim sastavima diljem svijeta, poput njujorškog Vanguard Jazz Orchestra gdje je svirao 19 godina, a svirao je i s brojnim renomiranim glazbenicima poput Phila Collinsa, McCoya Tynera, Dizzyja Gillespieja, Lestera Bowieja, Toma Harrelal, Freddieja Hubbarda, Astruda Gilberta, Willieja Colona, Toshika Akiyoshija i drugima. Stoga mladi glazbenici u Grožnjanu, u sklopu JM Svjetskog jazz orkestra, imaju priliku isprobati kako to izgleda biti član profesionalnog jazz ansambla.


Svjetski jazz orkestar / Foto M. MIJOŠEK


– Ako primjerice sviramo skladbu Thada Jonesa, mladim glazbenicima mogu dati savjete iz prve ruke kako smo interpretirali te skladbe u Vanguard Jazz Orchestra. I sve te upute i savjete koje iz vlastitog, bogatog iskustva obilato dajem ovim mladim glazbenicima, oni objeručke primaju i vrlo intenzivno vježbaju i jako se trude te apsolutno svaki put nastoje dati svoj maksimum. Upravo zbog svega toga, JM Svjetski jazz orkestar zvuči fantastično, i jako sam ponosan na svih njih, ističe Bonilla.


Michael Phillip Mossman / Foto M. MIJOŠEK


Mnogi glazbenici koji su kroz godine bili članovi ovog orkestra, danas su priznati mladi jazz glazbenici.


– Svakako bih istaknuo sjajnog mladog hrvatskog trubača Valdemara Kušana, škotskog saksofonistu Matthewa Carmichaela, zatim saksofonista Orija Jacobsona, koji je prije 11 godina bio u orkestru, a danas je mentor u grožnjaskoj ljetnoj jazz školi… To je i zamisao cijelog projekta, da mladi glazbenici steknu znanje i iskustvo koje će im pomoći u daljnjoj glazbenoj karijeri, i da jednog dana i sami prenose to znanje novim naraštajima, kaže Bonilla.


Proba Svjetskog jazz orkestra / Foto Milivoj MIJOŠEK


On ističe da je velika prednost u Grožnjanu jest što se paralelno održava i ljetna jazz škola, tako da svi ovi mladi glazbenici su u kontaktu kako s polaznicima, tako i s mentorima.


– Tako je primjerice neki dan na probu došao renomirani bubnjar John Riley, koji je sjeo za bubnjeve i zasvirao s nama, što je itekako sjajna škola za mlade glazbenike koji mogu iz prve ruke svjedočiti kako to izvode iskusni, svjetski priznati glazbenici. Tu je i Alex Sipiagin, jedan od najboljih svjetskih jazz trubača, zatim sjajni Michael Mossman, koji mlade glazbenike uvodi u skladanje i aranžiranje, pa fantastični pijanist Hector Martignon kao i kontrabasist Boris Kozlov…, kaže Bonilla.


Foto M. MIJOŠEK


– Grožnjan ima bogatu tradiciju jazz edukacije, koju je začeo Boško Petrović, a mi smo tu ne samo da je nastavimo, već da je obogatimo, proširimo i damo novu dimenziju. S obzirom na broj polaznika i rezultate, mislim da smo na dobrom putu i da na najbolji mogući način nastavljamo Boškovu vizionarsku ideju da stvaramo i inspiriramo nove generacije sjajnih mladih jazz glazbenika. Istovremeno, stvaramo i jednu glazbenu zajednicu na svjetskom nivou, a to je neprocjenjiva vrijednost, jer svi ti mladi glazbenici, makar dolaze iz različitih dijelova svijeta, upravo zahvaljujući jazzu i Grožnjanu ostat će neraskidivo povezani, ističe Bonilla.


Foto Milivoj MIJOŠEK


NOVA DIMENZIJA


Jazz glazba tako od ranog jutra odzvanja grožnjanskim zidinama, a glazba se nastavlja i u večernjim satima – svake večeri nastupali su brojni jazz virtuozi u sklopu Festivala Jazz is Back! BP u svom 26. izdanju. Svake večeri se tako brojna publika okupljala i uživala u glazbi na grožnjanskoj terasi Belvedere.


– Projekt Jazz is Back!, od 2012. godine u čast Bošku Petroviću, osnivaču festivala, nosi u svom nazivu i BP. Prošle godine, na 25. jubilej, otkrivena je i bista Boška Petrovića, što je hommage njegovu liku i djelu za njegov rad u Grožnjanu. Neprocjenjiva je vrijednost cijele ove priče koju je Boško Petrović pokrenuo 1999. godine u suradnji tadašnjim načelnikom Rinom Dunišem, kada su došli do briljantne ideje za projekt jazza u Grožnjanu, kaže grožnjanski načelnik Claudio Stocovaz.


Time nije stvoren samo jedan glazbeni event, već je to pedagoški i didaktički projekt, koji je upravo zahvaljujući Bošku Petroviću dobio posebno mjesto na hrvatskoj glazbenoj sceni, s obzirom da pri Glazbenoj akademiji u Zagrebu nema odjela za jazz.


Mentor Ori Jacobson s polaznicima / Foto Milivoj MIJOŠEK


– Stoga ovih 15-ak dana kad se u Grožnjanu održava Ljetna jazz škola kroz koju su prošli mnogi eminentni jazz glazbenici iz Hrvatske i inozemstva, paralelno s festivalom koji redovno pohodi brojna vjerna publika, daju cijeloj priči novu dimenziju u kojoj se spajaju kvalitetna glazba, ali i obrazovanje i kreativni susreti mladih i iskusnih glazbenika, koji razmjenjuju svoja iskustva i znanja, što garantira stvaranje novih mladih jazz glazbenika, kao i osiguravanje kontinuiteta održavanja kako škole, tako i festivala, što je garancija da će se jazz u Grožnjanu nastaviti i da je to vrijedan projekt koji vrijedi njegovati.


Grožnjanski načelnik Claudio Stocovaz / Foto Milivoj MIJOŠEK


Općina Grožnjan je od samog osnivanja uključena u financiranje Festivala Jazz is Back! BP, te moram istaknuti i izvrsnu suradnju sa svima koji su sudjelovali u organizacijskom i logističkom dijelu festivala, gdje moram posebno istaknuti Boška Petrovića, zatim Nevena Frangeša, te od 2014. naovamo je to Dubravka Dujmović Kušan, koja organizira sve oko Festivala Jazz is Back! BP. A da je Festival itekako prepoznat diljem svijeta, dovoljno govori podatak da nas već u zimskim mjesecima znaju nazivaju turisti iz Belgije, Francuske i brojnih drugih zemalja, koji provjeravaju hoće li se održati i novo izdanje festivala, jer upravo po njemu planiraju si svoje godišnje odmore, kaže načelnik Stocovaz.


Foto Milivoj MIJOŠEK