Pula film festival

“Visoka modna napetost” i “Simon čudotvorac”: Crno-bijelo u koloru i kroz 3D naočale

Mate Ćurić

U Glavnoj sekciji prikazani su filmovi Filipa Šovagovića i Petra Oreškovića, a u manjinskoj koprodukciji slovenski art film »Nahrani me riječima« scenarista i redatelja Martina Turka 



PULA  Ovogodišnji festival svoju slavljeničku aureolu očito je odlučio podariti debitantima. Ima ih podosta ove godine, čak dva Slovenca (Luzar i Turk), a s hrvatske strane Orešković, Mršić, Orhel, Pleić, Jelčić – sve imena koja u svijetu filma i kazališta, pogotovo televizije, imaju veliko iskustvo i lijep opus. No, dugometražni igrani film je ipak nešto drugo, a o tom iskustvu najbolje bi mogao posvjedočiti Filip Šovagović koji je nakon svog debitantskog krša u »Pušćoj Bistri« pobjegao na otok i prepustio se čarima Mediterana i depre, koje se očito još uvijek teško rješava. 


  Nadahnuće otokom


Projekcija filma »Zagonetni dječak« redatelja Dražena Žarkovića privukla je veliki broj klinaca i klinceza u Arenu, baš kao što su to nedavno radili filmovi o čarobnjaku Harryju Potteru. Novi hrvatski filmski heroj je Koko iz poznatih romana Ivana Kušana, a detektivski filmovi za djecu nastali po tom književnom predlošku imaju svoje vatrene fanove.    Publika je »Dječaka« nagradila s dosad najvišom ocjenom festivala – 4,71. Ono što se dogodilo nakon projekcije filma nalikovalo je na mali Hollywood – kad su se mladi glumci popeli na pozornicu obožavatelji su ih pozdravili ovacijama, a nakon što su sišli nastao je totalni stampedo i potraga za autogramima i fotografijama.    Entuzijazam nije opao niti kada su glumci izlazili iz Arene gdje ih je dočekala nova grupa obožavatelja. A, gužva je bila tolika da su zaštitari puštali fanove u grupama po pet da bi se mogli fotografirati s glumcima iz filma. Mladi glumci Antonio Parač, Karlo Maloča, Vanja Markovinović i Toma Budanko očigledno kroče stopama legendarnog Slavka Štimca, a sudeći po reakcijama njihove publike, smiješi im sjajna glumačka budućnost. (B. VINCEK)



No, ovaj put će pametnije, a sada vidimo i zašto je potrajao njegov ponovni dolazak pred pulsku publiku (ipak ne i u Arenu). Očito su koscenaristi Ivica Đikić i Robert Perišić sa Šovagovićem peglali radnju kako bi održali bar kakvu-takvu razinu dostojnu pojavljivanja bivšeg predsjednika Stjepana Mesića u nekoliko kadrova filma »Visoka modna napetost«. 




   Ipak, dobro je, ne zbog Mesića, već poradi izuzetnog truda i učinka kamere Mirka Pivčevića, pa i glazbe Filipa Šovagovića, da je još jedan hrvatski filmski otok zadržao svoju tajanstvenost i nadahnuće. 


   Od Golog otoka može biti gori samo otok sam po sebi – brod koji se nikad ne miče. Šovagović traga za smislom otoka i života, globalnog zatopljenja i svakodnevnice otočana da podignu živost. U toj crno-bijeloj pa onda u koloru igri s otokom i otočanima redatelj oživljava malomišćansku Smojinu sliku o izgubljenom Servantesu – Bubi (Mijo Jurišić) i velomišćansku o Peri (Goran Navojec) kao novom Roku Prču, načelniku koji hoće pošto-poto ispuniti svoje izborno obećanje i od Sela napraviti Misto. 


   Navojec je bio na visini dostojnoj Borisa Dvornika, a to je veliki kompliment, bez obzira koliko se ponekad nepotrebno ulazilo u karikaturalnost. U potrazi za smislom, za stotim žiteljem koji će odlučiti o višem statusu, smrt je nekako uvijek brža – taman se on rodi, a odmah dva umru, ili jedan se zaposli, a dva se radna mjesta ukinu, pa čak i na pustoj lanterni – jedinog utočišta za »prošvikalog« Bubija – s koje će se upravljati na daljinski sa sigurnog kopna. 


   Ovu suvremenu satiru, ili Šovagovićev film apsurda, od snimanja do prikazivanja već je toliko prizemljilo da se čini kao novinarska reportaža o životu na otoku u kojega što se više ulaže, to on više propada. U filmu svoje medijsko poslanje ima i televizijski novinar Krešimir Mišak, koji znanstveno propituje globalno zatopljenje i hladnu otočku zebnju, svojevrsni moto za cijelu priču.   

Novi filmski ukus


Slučajno ili ne, Mišak se pojavljuje još prisutnije i stvarnije i u drugom hrvatskom 3D filmu (snimljenom zahvaljujući neumornom producentu Jozi Patljaku) »Simonu Čudotvorcu« Petra Oreškovića, po scenariju mladog Ivana Vidaka. Ali i ovdje je rukopis gotovo identičan, možda je to jedan novi (generacijski) filmski ukus koji je načet u »Pušćoj Bistri«, pa ga je Ivan Goran Vitez dorađivao u »Šuma, summarumu«, a sada i Orešković, koji možda i zbog samog 3D ugođaja to čini i najozbiljnije. Rekao bih ima nekog smisla, ako će se idući put izroditi original, a ne nova kopija. 


   Očito je da je toj generaciji Šijan uzor i idol, ali njegovi »Maratonci« su jedinstveni i neponovljivi, kao i Alan Ford, pa im onda ne treba raditi »svoje originale«. Dakle, »Simon čudotvorac« je tijesto rastegnuto od Pušće Bistre, preko »Šume« do palanke gdje je pogrebno poduzeće Topalovića, a Orešković ih je skenirao u žensku varijantu obitelji Brnardić (Jelisaveta Sablić, Elizabeta Kukić i Mia Anočić). 


   Purgerski dvojac igraju Sven Jakir kao Simon i Dean Krivačić kao Jura, dok je Jadranka Đokić (Mina) neobuzdana rokerica koja ima neke obiteljske frustracije, najvjerojatnije očevo zlostavljanje koje je majka tolerirala pa ih oboje odbacila. Baš je to i najlošija karika filma i najdubioznija moralna dilema koja se otkačenoj ekipi bez nadzora omakla u zacrtanom crnohumornom pretjeravanju, pa su i »Ave Mariju« pjevali svinjama. Koliko je važno biti otkačen i provokativan, još je važnije biti obziran da se u tome ne pretjera i ne izgubi kao Vitez u šumi ili Šovagović prije toga u Bistri.  

  Slovensko-talijansko-hrvatski art film iz koprodukcije o potrazi za novim spasiteljem »Nahrani me riječima« scenarista i redatelja Martina Turka omogućio je, između ostaloga, Radislavu Jovanovu Gonzi da pokaže sav talent iza kamere, a Tomislavu Pavlicu za montažnim stolom. Naime, u statičnom filmu bez radnje – u kojemu sin traži roditelje, otac sina (Boris i Sebastian Cavazza), a sin brata (Jure Henigman), koji opet traži identitet u tuđini, dementna majka (Miranda Caharia) kolegicu iz djetinjstva, žena muža, unuka baku i djeda – samo izmjena atmosfere i ritma mogu sve ovo dočarati, ako imate strpljenja i sami tragati do kraja filma.