Glumci se rado odazivaju pozivima za snimanje promidžbenih spotova

U Hrvatskoj se više isplati snimiti reklamu nego film

Bojana Perhat

Česta je praksa da glumci rade reklame. Mi ipak to odradimo brže i kvalitetnije. To su u stvari, kratki filmići. A s obzirom na utrošeno vrijeme, snimanje reklama isplativije je od snimanja filmova, reći će Duško Modrinić, alias »vodič Roko«



Da se oko reklama »vrti» lova, nije neka novost. Još ako tomu dodamo poznata lica, eto formule za uspjeh. Zapadnjački trend angažiranja televizijskih, glumačkih, pjevačkih i inih zvijezda već godinama slijedi i Hrvatska. Pivo, čokolada, higijenski ulošci, telekomunikacije, stambeni krediti, osiguranje, automobili i još štošta, sve su to izreklamirali poznati Hrvati. Pritom su ih redom angažirale i poznate tvrtke. Bilo kako bilo, jedna je stvar i dalje nepoznata. Honorari. Podatak o tome koliko po reklami zarade oni koji proizvode reklamiraju, obavijen je velom tajne.


   Rakan Rushaidat zaštitno je lice jednog hrvatskog piva. Ako se ne sjećate, u jednoj je reklami govorio da je planiranje roštilja ozbiljan posao, međutim, na sam spomen riječi honorar bio je smrtno ozbiljan.


   – To ne mogu otkriti jer sam potpisao ugovor kojim sam se obvezao da o tome neću javno govoriti. Prilično mi je škakljivo govoriti o tome, rekao je glumac, priznavši nešto što nije nimalo iznenađujuće – glavni motiv snimanja jednominutnih reklamnih filmića jesu novci. A što da je u pitanju neka provokativnija reklama?



Najveće zvijezde reklama šute


      Da nam opišu svoja iskustva s reklamama, zamolili smo još neka poznata lica, međutim, komentare nismo dobili. Glumac Bojan Navojec nije htio pričati o navedenoj temi, kazavši da u posljednje vrijeme nije baš u tome, Marija Škaričić, Rene Bitorajac i TBF-ovac Mladen Badovinac također nisu bili raspoloženi za davanje izjava, a niti Goranu Bogdanu nije se baš »pričalo o tome«.   

   Poznato lice ne smije zasjeniti brend


      Utječu li poznata i manje poznata lica (u prvom redu glumci) na popularnost proizvoda i događa li se da popularni glumci zasjene sam proizvod, pokušali smo doznati od Tanje Škorić, kreativne direktorice reklamne agencije Bruketa&Žinić OM, zaslužne za nekoliko najpopularnijih hrvatskih reklama (Karlovačko, Tele2).

   – Dobro odrađena kampanja uvijek je usmjerena na promociju brenda. Sve aktivnosti od kojih se kampanja sastoji uvijek se kreću u tom smjeru. Kada se ide u kampanju koja uključuje određenu poznatu osobu, radi se o stvaranju određenog »predstavnika«. Tada se biraju osobe koje javnost percipira na način koji može pogodovati komunikaciji brenda. Ako se dogodi da sam »predstavnik« zasjeni brand, radi se o loše odrađenoj kampanji koja je izgubila fokus, mišljenja je Tanja Škorić.



   – Sve ovisi o scenariju i načinu na koji je to prezentirano. Ako je reklama vulgarna, nikakvo snimanje ne dolazi u obzir, dodao je Rushaidat.


   Osim kao glumicu u filmovima i televizijskim serijama, Leonu Paraminski možda ste zapazili i kao djevojku koja savjetuje na koja ćete vrata pokucati i tražiti kredite. Kao i njezin kolega, i Leona je istaknula da je za prihvaćanje te male uloge najbitniji dobar honorar. Koliki je taj honorar, opet je ostalo neotkriveno.   

Samo dobre ponude


– Ja vam to ne bih rekla, ne znam hoće li drugi, rekla je Paraminski, kazavši i kako se u reklamama za banku odlično snašla, no i da nije sigurna bi li prihvatila baš svaku ponudu.


   – Do sada sam dobivala samo dobre ponude pa mi je teško reći čemu bih definitivno rekla »ne«. Ne želim se istrčavati niti govoriti unaprijed, držim se one »nikad ne reci nikad«, kaže glumica.


   Jedan od onih kojem je reklama donijela popularnost prije nego što je postao poznat po svojim glumačkim angažmanima jest Duško Modrinić. Zadarski je glumac u široj je javnosti postao prepoznatljiviji tek nakon uloge simpatičnog, »pegulastog« turističkog vodiča Roka u kampanji za bežični internet.


   – Uvijek je bila praksa da glumci rade reklame. Mi ipak to odradimo brže i kvalitetnije, s nama imaju manje posla. To su u stvari, kratki filmići, podsjeća Modrinić.


   Kratki ili dugi, čim se spomene novac nastaje kratki spoj.


   – Mislim da nije umjesno razgovarati o primanjima. Ipak, s obzirom na utrošeno vrijeme, snimanje reklama definitivno je isplativije od snimanja filmova, otkriva Modrinić kojeg sigurno nećemo vidjeti kako stavlja ruku na srce, ljubi zastavu i uzvikuje slogane političkih stranaka.


   Političke kampanje, ali i seksističke reklame i reklame koje nekoga ponižavaju, nikad ne bi snimao ni Edvin Liverić, riječki glumac sa zagrebačkom adresom koji je glumio u više reklama za hrvatsko i slovensko tržište. Sa snimanja nosi samo pozitivna iskustva i kaže kako je snimanje reklama mnogo ozbiljnije od snimanja serija.


   – Reklama traje minutu, dvije i zato se jako pazi na svaki detalj. Prije deset godina snimao sam jednu reklamu u Sloveniji, snimanje je trajalo tri dana, a inače traje jedan, objašnjava Liverić dodajući kako u inozemstvu klijenti često traže poznate glumce koji će prodati proizvod, dok u našoj zemlji stvari drukčije funkcioniraju.   

Reklame troše glumce


Kad su u pitanju honorari, sve ovisi o broju glumaca u reklami – ako je u pitanju samo jedna osoba, honorar će biti veći nego ako ih je trideset. U prosjeku, iznosit će oko tisuću eura, ali i više, ovisno o veličini uloge i vrsti reklame. Također je, dodaje Liverić, bitno je li riječ samo o televizijskoj reklami ili je u pitanju cijela kampanja.


   – Opet, ako glumiš u takvim reklamama, potrošiš se, dvije godine poznat si samo po tome, zaključuje Liverić dodajući kako nikad ne bi besplatno glumio u reklami, iako će zbog promocije neki njegovi kolege učiniti i tako nešto.


   Da reklame ne snimaju samo profesionalnih glumci, potvrđuje primjer riječkog novinara, voditelja i glumca Davora Garića koji je do sada snimio nekoliko reklama za domaće i rusko tržište.


   – Reklame su super, snimaju se jedan do dva dana, s vrhunskim redateljima. Svi se upregnu kako bi se sve napravilo u tako kratkom roku. Fora je jer se sve unaprijed zna, sve glatko teče, kaže Garić, član dviju agencija koje se bave angažiranjem ljudi za snimanje reklama.


   Reklame, kaže on, profesionalnim glumcima i amaterima poput njega donose samo dobro – izdašan honorar, ali i intenzivnu promociju.


   – Honorar ovisi o veličini uloge, ali s obzirom na to da je u pitanju samo jedan dan snimanja i da nema puno posla, honorari su jako, jako dobri. Ako se dobro plaća, uvijek ću rado snimiti reklamu. Ipak, veću mi promociju donosi moj primarni posao, posao voditelja, novinara i glumca, nego uloge u reklamama, zaključio je Garić dodavši kako poznata lica u reklamama proizvodima donose dodatnu popularnost.


   – Nakon što sam snimio reklamu za Ledo, dosta mi je ljudi reklo – kupio sam taj proizvod zbog tebe, rekao je.


   Da su honorari jedan od glavnih, ako ne i glavni mamac za glumce i one koji to nisu, složit će se mnogi. No, ako pitate »specijalisticu za telekomunikacije« Ivu Šulentić, honorari su u cijeloj priči manje važni. Bitnija je energija i profesionalnost u poslu.   

Ništa od kondoma


– To je posao kao i svaki drugi. Ja sam prvu reklamu snimila s 19 godina i tada uopće nisam razmišljala o novcu. Veselila sam se skupljanju novih iskustava, prisjetila se televizijska voditeljica i glumica kazavši da ne zna koliki je cjenik reklamnih primanja, ali da se time i ne zamara. Usred snimanja novog promidžbenog spota zatekli smo Marija Petrekovića. Osim po brojnim voditeljskim angažmanima, simpatičnog i otkačenog Bjelovarčanina gledatelji su mogli zapamtiti i kao nacionalnog »pivopiju«, navijača i još puno toga. Zajedno s Reneom Bitorajcem, Mladenom Badovincem i Davorom Dretarom Dreletom u posljednje je tri godine za jednog poznatog hrvatskog proizvođača alkoholnog napitka od kvasca, hmelja, ječma i vode snimio niz uspješnih reklama.


   – Zanimljivo je. Napravi se u dan-dva. Meni su osobno jako zanimljive jer je svaki put drugačije. Uz to, s dečkima se odlično slažem, reći će Petreković.


   Postoji li izazov u koji se ne bi upuštao?


   – Kondome sigurno bih, a ovo ostalo ovisi o filmašima. Ako je fora scenarij, zašto ne? Ako je bezveze, onda nikako. Reklama mora izgledati kako bog zapovijeda, misli Mario.