Počasno Srce Sarajeva

Oskarovac Charlie Kaufman u Sarajevu: ‘Ne možemo dopustiti da umjetna inteligencija stvara umjetnost’

Stjepan Hundić

Foto SFF

Foto SFF

Trenutačno scenaristički honorari nisu dovoljni niti da bi se prešao prag za zdravstveno osiguranje. Studiji zarađuju bogatstva na račun scenarista i producenata koji dobivaju mrvice, mislim da je to nedopustivo, kazao je Kaufman



SARAJEVO – »Čast mi je i veliko zadovoljstvo primiti ovo veliko priznanje, hvala vam mnogo«, izjavio je Charlie Kaufman primivši Počasno Srce Sarajeva iz ruku direktora Sarajevo Film Festivala Jovana Marjanovića na otvorenoj kinopozornici pred auditorijem od tri tisuće gledatelja i dodao: »Zavolio sam ovaj grad još 2008. godine kad sam prvi put došao u Sarajevo (redatelj je te godine na 14. Sarajevo Film Festivalu predstavio svoj redateljski privijenac »Sinegdoha, New York«, op.a.) i volim ga i danas. Volim toplinu ljudi koju tu osjećam.«


Nakon dodjele počasne nagrade prikazana je drama »Adaptacija« za koju je Kaufman napisao scenarij, a Spike Jonze ju je režirao. Ovaj je američki filmaš specifičnog autorskog rukopisa i semantičkog pečata, čiji su filmovi stvorili jedinstven »Kaufmanesque« fiktivan svijet (»Biti John Malkovich«, »Ispovijest opasnog uma« i »Vječni sjaj nepobjedivog uma«), održao i masterclass. »Čak sam i glavnom liku dao svoje ime, a nakon što je film završen Sony Pictures je tražio autorska prava na moje ime kako bi spriječio da se u budućnosti ijedan lik u nekom filmu može nazvati Charlie Kaufman«, otkrio je zanimljivu anegdotu vezanu uz film »Adaptacija« koja otkriva da sadrži i autobiografske elemente, te dodao: »Naravno da jedan takav zahtjev nisam mogao prihvatiti.«


Bogata karijera


Charlie Kaufman jedan je od najcjenjenijih i najnagrađivanijih američkih scenarista koji je u svojoj bogatoj karijeri osvojio više od stotinu nagrada. Struka je scenarije za »Biti John Malkovich«, »Vječni sjaj nepobjedivog uma« i »Adaptaciju« uvrstila među 101 najboljih svih vremena, a najveće je priznanje doživio 2005. kada je za scenarij filma »Vječni sjaj nepobjedivog uma« nagrađen Oscarom. »Ne robujem ustaljenim spisateljskim pravilima, nisam zainteresiran pisati formulaične scenarije, to nije autorski pristup«, izjavio je Kaufman govoreći o svom kreativnom procesu i pristupu pisanju priča, dodavši: »Struktura filma mora ovisiti o priči koja oblikuje strukturu scenarija. Nije mi prihvatljiva ideja o nekoj ustaljenoj formi koja bi trebala biti temelj za sve priče i scenarije, a to je nešto čemu prečesto svjedočimo u filmskoj industriji.« Kao uspješnom i nagrađivanom scenaristu svjetskog ugleda Kaufmanu se često obraćaju neafirmirani pisci i scenaristi tražeći savjet. »Nemam odgovor na pitanje kako napisati dobar scenarij, mislim da je najvažnije biti iskren prema sebi jer je iskrenost temelj svakog dobrog teksta. Postoje različita mišljenja o svakoj temi, ne moramo uvijek biti u pravu, i ne moramo se svi slagati o svemu. Biti iskren nije neka univerzalna i objektivna istina, ali je nešto neprocjenjivo u doprinosu svijetu.«


Aktualni štrajk




Tijekom razgovora s publikom Kaufman se osvrnuo i na aktualni štrajk scenarista u Hollywoodu kojima su se kasnije pridružili i glumci. »Smatram da je štrajk opravdan i da se traži minimum od 0.26 posto od dobiti koju ostvaruju holivudski studiji. Trenutačno scenaristički honorari nisu dovoljni niti da bi se prešao prag za zdravstveno osiguranje. Studiji zarađuju bogatstva na račun scenarista i producenata koji dobivaju mrvice, mislim da je to nedopustivo. Istovremeno ne možemo dopustiti da umjetna inteligencija, o čemu se trenutno mnogo piše i govori u svijetu, postane dio scenarističkog svijeta i počne pisati priče i stvarati umjetnost«, izjavio je Kaufman. Upitan koja je razlika između autorskog filma, sedme umjetnosti i filmske zabave kao glavne odlike holivudske produkcije, Kaufman je odgovorio: »Ako pod zabavom podrazumijevate standardnu holivudsku ponudu, rekao bih da je to razlika između istine i sranja. Ako je jedini cilj prodati proizvod, a taj je proizvod u našem svijetu film, onda to ne može biti, i nije umjetnost.«