VANJA KAUZLARIĆ 

Dugogodišnji voditelj Palacha odlazi s funkcije, ali nastavlja rad u Ri Rocku: ‘Grad bi trebao više stajati iza kulture’

Claudia Bošković

Foto: Darko Mareš

Foto: Darko Mareš

Ponosan sam na sve što je Ri Rock radio kao udruga



Završetak ovogodišnje koncertne sezone Udruge Ri Rock u organizacijskom segmentu razlikovat će se od svake dosadašnje sezone. Subotnji koncert Gackog galeba i Tacoora ujedno će biti i »oproštajni« koncert za jednog od izvornih članova Udruge Ri Rock, Vanje Kauzlarića, koji dugi niz godina radi kao voditelj Palacha.


Iako ne oproštajna u svakom smislu te riječi, jer Vanja će svoju priču s Ri Rockom nastaviti u nekim drugim programima i generalnom upravljanju udrugom. Ipak, ovom prigodom Kauzlarić se za Novi list osvrnuo na dosadašnji rad koji broji dvadeset i jednu godinu iskustva u organiziranju koncerata i festivala, od kojih je osamnaest bilo u Ri Rocku.


Organizacija koncerata


Kao što se prisjeća, njegovi prvi angažmani u koncertnoj organizaciji bili su oni s bendom Aggressive Snail Attack u kojemu je bio jedan od vokala.




– Naš prvi koncert bio je u Spiritu 24. siječnja 2003. godine. Taj koncert organizirali smo mi kao Aggressive Snail Attack, bend Tost i bend Beauty Center koji je preteča današnjeg benda Krešo i kisele kiše. Taj koncert je posjetilo dvjestotinjak ljudi, a Denis Pilepić Pile koji tada je vodio Spirit nije to očekivao. Gotovo je namjeravao otkazati koncert, ali je na kraju sve dobro prošlo, prisjetio se Kauzlarić.


Nedostatak glazbenog sadržaja, koncerata i stalni diskontinuiteti u radu Točke i posebice Palacha neprestano su otvarali pitanja o tome kako aktivirati riječku koncertnu scenu.


– Često smo izlazili u Ilirsku Bistricu u legendarni MKNŽ, odlazili na koncerte u Zagreb i Ljubljanu, tako da sam koncerte počeo organizirati iz želje da bendove koje bih ja htio vidjeti, dovedemo u Rijeku. Sa mnom je to počeo raditi Nikica Jurjević, nekadašnji basist riječkog punk benda Pasi, a trenutačno basist u bendu Jonathan.


Organizirali bismo koncert, ako bismo ostali u plusu, novce bismo stavili sa strane i štedjeli za sljedeći koncert koji u financijskom smislu ne prođe dobro. U to vrijeme ljudi su bili željni koncerata pa je više-manje sve što smo radili prolazilo vrlo dobro, objasnio je Kauzlarić.



Vanja Kauzlarić Ličo, Foto: Darko Mareš

Osnivanje udruge


Koncerti su organizirani u Palachu, Spiritu, Točki, kasnije Big Rock Mammi, Stereu i dr., no vladalo je izvjesno nezadovoljstvo scenom koje se najviše vrtjelo oko smjera u kojemu je odlazio Ri Rock. Unatoč tome što je Agressive Snail Attack odnio pobjedu na 25. Ri Rocku, neposvećenost tadašnje organizacije demo bendovima pomogla je bujanju nezadovoljstva unutar benda, ali i na alternativnoj sceni, a jednim od glavnih prostora akumulacije bunta i okupljanja kritične mase bio je forum www.rirock.net koji se profilirao kao vrsta underground informatora o riječkoj sceni i platforme za razmjenu mišljenja.


Ključan moment koji je presudio fokusu na razvoj vizije festivala u korist demo bendova jest bilo odstupanje dotadašnjih organizatora festivala i konačno službeno oformljivanje Udruge Ri Rock. Riječka alternativna scena u novom mileniju ne bi bila ista bez stalnog angažmana i organizacijskih napora bivših i sadašnjih članova Udruge koji su službeno s radom započeli 2006. godine preuzevši organizaciju Ri Rock Festivala i pokazavši kako on može preživjeti test vremena već osamnaest godina održavanjem dosljednog imidža festivala demo bendova, kakav je u suštini inicijalno zamišljen.


Vanja se prisjetio kako je poslagivanjem i organiziranjem skupine »rukovodio« voditelj Kluba Točka Mladen Černeka Debo koji je zauzeo isključivo altruističnu (i jednokratnu) ulogu okupljanja članova demo bendova i dodjelu uloga u budućoj udruzi.


– Debo nas je okupio i podijelio uloge, mi nismo imali pojma kako udruge funkcioniraju i koja tijela moraju imati. Njega i nas je smetalo što se događa s Ri Rockom u to vrijeme. Doživljavali smo to kao nekakvo prostituiranje festivala jer organizatori su voljeli okrugle brojke za koje bi napravili megalomanije dovodeći velike bendove koji bi nastupali u Dvorani mladosti, a demo bendove bi stavili da sviraju u manji klub unatoč tome što je Ri Rock prvotno demo festival, objasnio je.


Sinonim za scenu


Dospijeće kluba Palach u ruke Saveza udruga Molekula 2014. godine ispostavilo se kao prilika za potvrdu ustoličenja festivala u njegovom okrilju, ali i za intenzivnije osmišljavanje i samostalnije organiziranje programa u klupskom srcu alternativne riječke scene. Ri Rock je uspio u misiji stavljanja programa u prvi plan ispred primarno komercijalnog aspekta ugostiteljstva koji je uglavnom dominirao u prijašnjim vizijama vođenja kluba. Nakon sedam godina upravljanja klubom kroz SU Molekula, Udruga je u listopadu 2021. izašla iz saveza i ostala samostalno voditi program kluba Palach.


Unatoč otegotnim okolnostima, prostor Palacha iskorišten je i prilagođen na najbolji mogući način. Tako da su i bez stvarne prilike – koja podrazumijeva rad u punom potencijalu kluba – Palach i Udruga Ri Rock postali sinonimom za scenu koja daje priliku, kako mladim demo bendovima, tako i drugima i drukčijima, manjinama, starijima i osobama s invaliditetom.,


U malom moru različitih programa jedan koji se svakako ističe jest RInkluzija, socijalni projekt neformalnih glazbenih radionica koji spaja djecu i mlade romske nacionalne manjine i većinske populacije. Uspjehu projekta svakako svjedoči i afirmacija šireg građanstva, nastupi uz regionalni world music bend KAL te nastupi na Porto Etnu, ali kako ističe Kauzlarić, prvenstveno autorski uradci koji romsku tradicionalnu glazbu približavaju glazbenim utjecajima iz svijeta.


Bavljenje Udrugom


Idejama i programima ne bi bilo kraja samo da je zadovoljen taj aspekt neometanog rada u obnovljenom, multifunkcionalno zamišljenom prostoru koji će omogućiti ne samo druženje, nego i razmjenu ideja alternativaca i istomišljenika.


– Mi imamo toliko ideja u ladicama koje nismo izvukli van jer nemoguće je normalno raditi, širiti se i zapošljavati ljude dok Palach ne radi normalno. Šest godina vodim klub Palach, posljednje tri godine klub radi povremeno bez natječaja i te stvari mene su na neki način iscrpile. Mislim, stoji tu i osamnaest godina Udruge Ri Rock, 21 godina od prvog koncerta, ali da je u Palachu normalna situacija, sigurno bi uz mene moglo biti angažirano više ljudi te bismo bili bogatiji za nemjerljivo više programa i sadržaja.


Grad bi trebao više stajati iza kulture, biti nekakav servis s boljom komunikacijom i jasnijom strategijom što želi od Palacha i riječkog rocka jer to su simboli Rijeke kojima se hvale – u Kružnoj se snimaju predizborni spotovi, spotovi za EPK – no kada se svjetla kamera ugase, izgleda da taj Palach nije toliko bitan jer da jest, ne bi tri godine stajao bez natječaja u nekakvom »limbu«, dodao je Kauzlarić.


No, ta činjenica ne označava niti kraj njegovog rada u Ri Rocku, niti kraj Udruge. U nadolazećem razdoblju fokus će s koordinacije programa Vanja usmjeriti na generalno bavljenje Udrugom, i prvenstveno na rad s djecom u Ri Rock Akademiji – čijim je dijelom i već spomenuta RInkluzija – koja će se proširiti i na područje glazbene produkcije i STEAM-a, koji će biti organiziran kao radionica u sklopu koje će se djeca okušati u izradi instrumenata, pedala, efekata, glazbenih gadgeta i mnogočega drugog.


Edukacija najmlađih


Naime, svijest o činjenici da je generacijski jaz sve realniji faktor koji utječe na zanimanje za scenu u vidu priljeva novih ljudi, potaknuo je Udrugu da počne razmišljati u smjeru privlačenja i edukacije sve mlađih i mlađih, tako da dio Ri Rock Akademije danas čini i Ri Rock Vrtić koji iza sebe ima već nekoliko nastupa mališana u dobi od tri do šest godina. Uz to tu je još i grupa malih bubnjara od 6 do 14 godina koji koji nastupaju posvuda, od otvaranja festivala Tobogan, utakmica KK FSV, pa do Rijeka Runa.


– Godina je 2023., daleko od toga da sam klinac, no ponosan sam na sve što smo radili kao udruga koju su pokrenuli klinci 2006. godine. Učili smo na svojim greškama, i sve to što smo radili, pa čak i ono krivo, meni je pozitivno jer je izgradilo sve nas, moje kolege i mene u ljude kakvi danas jesmo, koji su to radili radi scene i za scenu, zaključio je.