Povratak kući

Smjena posade u Hong Kongu: Pomorci s “Peristila” konačno se vraćaju doma

Marinko Glavan

Foto Ivo Čagalj PIXSELL

Foto Ivo Čagalj PIXSELL

Brodar je do sad izbjegavao obaviti smjenu članova posade, pravdajući se, primjerice, visokim troškovima skretanja broda s planirane rute



Četrnaestorica pomoraca s broda »Peristil«, splitskog Jadroplova, u idućih bi nekoliko dana trebala krenuti kućama iz Hong Konga, nakon što su na brodu proveli više od pola godine, zbog poteškoća s iskrcajem uslijed pandemije koronavirusa. Istekli su im ugovori, a prema informacijama Sindikata pomoraca Hrvatske, do sad su u više navrata bezuspješno tražili od kompanije da im organizira smjenu.


– Prema informacijama kojima raspolažemo, uprava Jadroplova je prihvatila zahtjev da brod koji je na putu prema Indoneziji skrene prema Hong Kongu, gdje je u ovom trenutku najjednostavnije napraviti smjenu posade od svih luka Dalekog istoka, rekao je Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca.


Kontaktirali smo i Branimira Kovačića, predsjednika uprave Jadroplova, koji je također potvrdio da brod skreće prema Hong Kongu, gdje će dio posade dobiti smjenu.




– Zbog koronavirusa je vrlo teško organizirati smjenu na brodovima, ponegdje i nemoguće. Uspjeli smo napraviti smjene na dva od šest brodova u našoj floti.


– Brod bi trebao otići u Hong Kong, gdje će četrnaestorica pomoraca dobiti smjenu, rekao je Kovačić, dodajući kako kompanija konstantno pokušava organizirati smjene svojih pomoraca u predviđenom roku.


Prema njegovim su riječima neki od pomoraca s »Peristila« na brodu već sedam ili osam mjeseci, a kompanija im, unatoč isteku ugovora i razumnih rokova boravka posade na brodu nije organizirala smjenu, što je, među ostalim, dobrano narušilo i međuljudske odnose na brodu te je već bilo situacija na rubu fizičkih obračuna između pojedinih članova posade.


– Očekujemo da se iskrcaju s broda za tri do pet dana, u Hong Kongu. To je sada praktički jedina luka gdje se može obaviti smjena, relativno brzo. Smjenu je moguće obaviti i u Singapuru, no tamo je procedura znatno kompliciranija i dugotrajnija, kao i u Južnoj Koreji, no u toj zemlji situaciju dodatno komplicira vizni režim, kaže Melvan.


Brodar je do sad izbjegavao obaviti smjenu članova posade, pravdajući se, primjerice, visokim troškovima skretanja broda s planirane rute.


»Peristil« je, prema neslužbenim informacijama, u čarteru, a kompanija koja ga je unajmila je dosad inzistirala da se smjena obavi u Hong Kongu tek nakon ukrcaja tereta u Indoneziji, na putovanju prema jednoj od kineskih luka, kada bi skretanje u Hong Kong zahtijevalo znatno manje odstupanje od planirane rute.


Na brodovima Jadroplova, potvrdio je Melvan, ima još slučajeva pomoraca koji plove već više od šest mjeseci, jedan je član posade na brodu već punih godinu dana, ali situacija je najkritičnija upravo na »Peristilu«.


– To su nehumani uvjeti. Svi normalni rokovi za iskrcaj tih pomoraca odavno su istekli. Pravdanje visokim troškovima skretanja broda u Hong Kong je apurdno, pogotovo kada dolazi iz kompanije u državnom vlasništvu, a na njoj plove isključivo hrvatski pomorci. Pa valjda su njihovi životi važniji od profita državne kompanije, ističe Melvan.