POMORSKE NESREĆE

Priča o kobnim sudbinama brodova izgrađenim u brodogradilištu Split. “Makarska” se sudarila pa potonula

Danilo Prestint

Zanimljiv je slučaj broda »Makarska« (Jadroplov, Split) izgrađen 1968. godine. On se 29. srpnja 1979. godine sudario s kontejnerskim brodom »Sydney Express« oko sedam milja sjeverozapadno od Cabo de Gata. Stradala su tri člana posade



Brod za prijevoz rudače, rasutog tereta i nafte (OBO) izgrađen u splitskom brodogradilištu 1972. godine za grčkog naručitelja, »Annitsa Carras« (novogradnja 257), 1979. godine promijenio je ime u »Norman Atlantic« i plovio pod zastavom Singapura. Pod tim imenom je šestog prosinca 1987. godine, na blagdan sv. Nikole, zaštitnika pomoraca, pogođen iranskom raketom. Plovio je iz Kuvajta za europske luke s teretom nafte kada su ga napali iranski naoružani čamci u južnom dijelu Arapskog tj. Perzijskog zaljeva. Potonuo je četiri dana kasnije nakon što je otegljen u Omanski zaljev, kako ne bi ometao plovidbu Hormuškim tjesnacem. Posada je sigurno napustila brod.


Još jedan OBO izgrađen 1976. godine, brod Vallathol (novogradnja 270), izgrađen za indijskog naručitelja, oštećen je u nevremenu koje je trajalo od 22. do 30. studenoga u luci Port Hedland. Izrezan je u indijskom rezalištu Alang četvrtog lipnja 1992. godine. Još dva OBO broda izgrađena u Uljaniku su stradala, ali o tome u jednom od sljedećih napisa.


Bulker Nestor, izgrađen 1968. godine kao »Archontas« (novogradnja 232) izgorio je 3. veljače 1985. godine u brazilskoj luci Santos dok je iskrcavao teret sumpora. Pet mjeseci kasnije, 27. srpnja, izrezan je u Paranagui.




I tanker »Zakir Hussain« (novogradnja 269) stradao je u požaru u indijskoj luci Bombay (Mumbai) 14. studenoga 1991. da bi bio poslan u rezalište Alang gdje je stigao 6. svibnja 1993. godine.


»Iver Split« ili »Gusar«


Tanker Maasgusar, izgrađen je 1984. kao »Iver Split« (novogradnja 313) za kompaniju Iverchem Inc., Monrovija (manager Iver Bugge iz Larvika) po cijeni od 32,75 milijuna dolara. Sljedeće godine prodan je za 30 milijuna dolara kompaniji Pulzar Maritime Corp. iz Monrovije i postao »Gusar«. Godine 1986. uzela ga je u najam kompanija Nedlloyd Bulk B.V. iz Rotterdama i promijenila mu ime u Maasgusar. Dvije godine kasnije prodan je kompaniji Stolt Gusar Inc. iz Monrovije te je postao »Stolt Gusar«. Nakon toga je u bareboat najmu Slobodne plovidbe iz Šibenika pod imenom »Maasgusar«.


Ni svjetionik nije pomogao

Brod »Abasin« (novogradnja 187) izgrađen za pakistanskog naručitelja, porinut je u more kao »Peshawar«. Završio je svoje plovidbe 24. srpnja 1972. godine, kada je udario u nepoznati podmorski objekt nakon čega je nasukan 3,2 nautičke milje od svjetionika Manora Point. Taj svjetionik se nalazi na lokalitetu Manora kod Karačija i visok je 38 metara. Drugo je to najstarije svjetlo u bivšem britanskom indijskom carstvu.

U plovidbi ga je 14. ožujka 1989. zadesila eksplozija u strojarnici, nakon čega se razvio požar, oko 50 milja južno od Tokyo Baya u plovidbi iz Houstona za Yokohamu. Brod je ostao bez pogona, plutao je, puknuo na dva dijela i potonuo. Spasitelji su pronašli četiri izgorjela čamca za spašavanje, ali nijedan od 23 člana posade nije preživio (19 Filipinaca, tri Britanca te zapovjednik kap. James Rickard iz Irske).


Potonuće broda »Makarska«


Bulk Damodar Tanabe izgrađen je 1969. godine (novogradnja 235) doživio je 18. siječnja 1985. godine požar, nakon čega je poslan na mrtvi vez. Čak jedanaest godina kasnije, 15. prosinca 1996. godine, otegljen je u indijsko rezalište Sachana (Ahmedabad, država Gujarat).


Brod »Demetrios«, izgrađen 1974. godine kao Long Lin za kineskog naručitelja (novogradnja 268) doživio je 4. ožujka 1992. godine sudar, nakon čega je uzet u tegalj, ali tegalj je puknuo te se brod 18. prosinca nasukao zapadno od Prawle Point (južni Devon, Velika Britanija).


Tanker »Maasgusar« u plamenu – nijedan od 23 člana posade nije preživio


Zanimljiv je i slučaj broda »Makarska« (Jadroplov, Split). Izgrađen je 1968. godine (novogradnja 216). On se 29. srpnja 1979. godine sudario s kontejnerskim brodom »Sydney Express« u vlasništvu njemačkog brodara Hapag Lloyd A.G. oko sedam milja sjeverozapadno od Cabo de Gata (kod luke Almerije, na jugozapadnoj španjolskoj obali). Stradala su tri člana posade: prvi časnik palube Antonije Planinšek, drugi časnik palube Ivan Cerina i RTG Ilija Čačija. Brod se prevrnuo i potonuo 31. srpnja 12 milja jugoistočno od Cabo de Gata nakon pokušaja tegljača (»Tempest« i »Biscay Star«) da ga spase. Pramac kontejnerskog broda napravio je sedam metara dugu porezotinu na desnoj strani nadgrađa. Brod je plovio iz Tangera za Valenciju u redovitoj liniji iz Velikih jezera za Rijeku i Split.


Stradanje »blizanaca«


Stradala su i dva broda blizanca: »River Gurada« (novogradnja 294) i »River Majidun« (novogradnja 293), oba građena za nigerijskog naručitelja. »River Gurada« je 25. veljače 1989. godine potonuo oko milju od Cape Espichel (portugalski distrikt Setubal). Stradalo je 18 članova posade. »River Majidun« se 3. travnja 1994. nasukao kod Las Palmasa da bi bio odsukan, otegljen na otvoreno more i 22. srpnja namjerno potopljen.


»Zadnja pošta« Bar

Tanker »Marshal Biryuzov« izgrađen je 1966. godine (novogradnja 207), a 1990. mijenja ime u »Novotsak 2«. Iz upisnika brodova je izbrisan 2003. godine, a posljednji put je viđen 24. siječnja 1993. godine u crnogorskoj luci Bar.

Brod »Sunrise« izgrađen je 1959. godine (novogradnja 147) da bi 1963. promijenio ime u »Modena«, a dvije godine kasnije postao »R.B. Angus«. Pod tim imenom je 17. prosinca 1967. godine potonuo u plovidbi Chemainus -Tokyo.
Brod (novogradnja 200) čudna imena »Treis Ierarchai« (prevedeno s grčkog na engleski: Three Hierarchs – Tri hijerarha) izgrađen1965. godine nasukao se 7. prosinca 1969. godine na Ferrer Point (Vancouver Island), na putovanju iz Japana za Crofton.
Bulker »Nestos« izgrađen 1964. godine (novogradnja 181) se nasukao, ali nakon što je 1979. godine pretvoren u brod za prijevoz cementa imena »Bonny Carrier«. Nasukao se 2. siječnja 1986. godine na putovanju Bonny-Santander.
Brod »Monterrey«, izgrađen 1971. godine (novogradnja 242) izgubljen je pod imenom »Tula« u siječnju 1987. godine. Tek je 19. listopada te iste godine počelo njegovo rezanje u Kaohsiungu.


Izbrisani


Brod »Moniuszko«, izgrađen 1960. godine (novogradnja 159) za poljskog naručitelja postao je 1982. godine »Hua Xing« da bi, kao i mnogi kineski brodovi, bio izbrisan zbog upitnog postojanja 2000. godine. Njegov blizanac »Chopin«, izgrađen 1959. godine (novogradnja 152), 1978. postaje »Wu Xing«, 1981. »Xue Cheng«, a 1983. »Cheng Shan«. Izbrisan je 23. kolovoza 2010. godine.
Brod »Yang Lin« izgrađen je 1973. godine (novogradnja 255) za kineskog naručitelja, da bi bio izbrisan zbog upitnog postojanja 6. lipnja 2011. godine. Njegov blizanac »Chun Lin«, izgrađen 1973. godine (novogradnja 264) izbrisan je 30. svibnja 2011. godine.


Još jedan brod izgrađen 1980. godine za kineskog naručitelja – »Hong Qi« (novogradnja 301) izbrisan je u veljači 2012. godine iz upisnika zbog upitnog postojanja.
Izbrisan je i brod »Cruzero do Sul« izgrađen 1958. godine (novogradnja 144) nakon nekoliko izmjena imena: »Castasegna« (1965), »Mindanao Sea« (1973), »Mag Lin« (1976). Izbrisan je 1993. godine, a posljednja plovidba je zabilježena 1982. godine.


Poljski brod »Zamenhof« izgrađen je 1959. godine (novogradnja 154) da bi 1982. promijenio ime u »Yu Cheng«, a 1983. postaje »Lu Shan«. Izbrisan je 30. svibnja 2011. godine.
Tanker Batumi, izgrađen 1971. godine (novogradnja 231) postao je 1974. »Arzew«, 1987. »Saetta«, a 1997. »Abakan«. Izbrisan je prvog dana 2008. godine.