ODRŽAVANJE ROLA

Podmazujete li svoje role nakon ribolova ili barem jednom u sezoni? Ovo je način da vam potraju duže

Boris Bulić

Prije ili kasnije svaki komad opreme zahtijeva nekakav servis, a posebno role. Mnogo je ribiča u dilemi oko izbora pravog maziva, a i kada ga pronađu stihijski zamažu unutrašnjost role, a ulje se danima cijedi. Nakon takvih iskustava najčešće odustaju od održavanja pa oprema propada.



Svi pomični strojni elementi zahtijevaju podmazivanje tarnih površina. Mjesta na kojima se elementi tijekom rada dodiruju, izložena su, pored ostalih naprezanja i trenju, a da bi ublažili pogubno djelovanje trenja i produžili životni vijek tih elemenata, koristimo maziva.


Različitosti u površinskoj otpornosti raznorodnih materijala, njihovoj teksturi, te toplinskoj provodljivosti, nametnula je upotrebu namjenskih maziva. Tako primjerice, crnu grafitnu mast upotrebljavamo za podmazivanje površina izloženih visokim temperaturama. Mast vrlo brzo izgori, ali zato ostaje grafit koji uredno odrađuje svoj podmazateljski posao.


Spinnerske su role pod posebno velikim opterećenjem


Paleta maziva je ogromna, no za održavanje ribolovne opreme najčešće primjenjujemo svega dvije vrste. To su strojno ulje i litijeva višenamjenska mast.




Za podmazivanje svih vanjskih dijelova na rolama koristimo strojno ulje. Nanosimo ga kapanjem nakon čega je potrebno podmazani element ili podsklop pokrenuti, da bi se ulje rasporedilo i ušlo u tarni prostor.


Ulje se u finomehaničkim sklopovima koristi iz dva razloga – lako prodire u tijesne mikro zazore, te zahvaljujući svojoj gustoći ne ometa, već potiče slobodan i lagan hod uparenih elemenata. Premda se za podmazivanje rola mogu koristiti gotovo sva sintetička strojna ulja, na prvom su mjestu ulja namijenjena održavanju šivaćih strojeva i nezamjenjivi WD-40.


Jestiva ulja se ne smiju koristiti kao mazivo za strojne elemente, prvenstveno zbog soli koja je sastavni dio te namirnice, a pogubno djeluje na životni vijek strojeva.


Ovdje se malo zakasnilo s održavanjem


Iako smo rekli da se sa uljem podmazuju uglavnom vanjski dijelovi, pojedini unutarnji sklopovi također zahtijevaju ulje kao mazivo. Pri tome treba biti oprezan, pogotovo kod rola sa donjom kočnicom. Naime ulje koje se cijedi, može dospjeti na kočione pločice i umanjiti njihovu efektivnu snagu. Iznimku čine role koje imaju tzv. ‘plivajuće mehanizme’. Njihova su kućišta hermetički zatvorena, a unutrašnjost je ispunjena uljem, baš kao i kod automobilskih motora. Ako nemate originalno ulje i iskustvo otvaranja finomehaničkih sklopova, periodičku zamjenu ulja prepustite servisima.


Masti imaju znatno veću specifičnu gustoću od ulja pa svoju primjenu nalaze na mjestima na kojima su dodirne površine spregnutih elemenata manje, a naprezanja veća. U rolama su to zupčanici i ležajevi.


Ukoliko niste vješti s mehanikom ne otvarajte rolu sami


Zupčanici se podmazuju na način da se mast rasporedi po svim zupcima većeg zupčanika nakon čega se sa nekoliko okreta ručice višak masti istisne i odstrani.


Ne smije se dozvoliti da mast dospije na finomehaničke sklopove kakav je npr. popularni ‘baitrunner’. Taj se sklop podmazuje uljem.


Kočione pločice bi trebale ostati suhe


Ležajevi označeni sa ‘Z’ ili sa ‘ZZ’ imaju prstenast štitnik između košuljica koji sprječava ulazak nečistoća među ležajne elemente. Zbog tih je štitnika takve ležajeve nemoguće podmazivati. Podmazuju se samo otvoreni ležajevi i to na način da se mast, najbolje prstima, utiskuje sa jedne strane dok ne procuri na suprotnoj. Višak se masti odstrani, a ležaj vrati na mjesto.


Iako postoji cijeli niz masti različitog sastava, litijeva višenamjenska mast će udovoljiti gotovo svim zahtjevima koje jedna rola može imati.


I za sam kraj, jedan prastari provjereni savjet: – Kad podmazujete, mast štedite, a ulje neka curi!