Dodjela

Niko Peršić, Andrija Dević i Luka Krmić dobitnici Plave vrpce Vjesnika

Marinko Glavan

Dragomir Mucić, Damir Herceg i Edo Šarunić / Foto Marko Gracin

Dragomir Mucić, Damir Herceg i Edo Šarunić / Foto Marko Gracin

Hrvatski pomorci i u prošloj su godini pokazali izuzetnu hrabrost, znanje i požrtvovnost u spašavanju ljudskih života na moru



Niko Peršić iz Rijeke i Andrija Dević iz Sukošana dobitnici su Plave vrpce Vjesnika, prestižnog priznanja za spašavanje ljudskih života na moru, dok je u pojedinačnoj konkurenciji Plava vrpca pripala Luki Krmiću iz Komina, objavljeno je na konferenciji za novinare održanoj u sjedištu Sindikata pomoraca Hrvatske u Rijeci.


Dobitnicima će priznanja biti uručena na svečanoj dodjeli koja će se održati u petak, 1. prosinca, u opatijskom hotelu Royal.


Stručnost, hrabrost i požrtvovnost


Damir Herceg tajnik Odbora Plave vrpce Vjesnika je kazao kako je za izuzetne pothvate u spašavanju ljudi u nevolji na moru u proteklih godinu dana pristiglo ukupno šest nominacija, po tri u momčadskoj i pojedinačnoj konkurenciji.




– Svaki od od tih pothvata naših pomoraca na morima diljem svijeta zaslužuje Plavu vrpcu, ali morali smo među njima odabrati dobitnike, a to su Luka Krmić, drugi časnik palube na trgovačkom brodu Resstborg, u pojedinačnoj konkurenciji, za spašavanje kubanskih migranata u Meksičkom zaljevu, te Niko Peršić i Andrija Dević, kormilari na istraživačkom brodu Laura Bassi, za spašavanje velikog broja migranata u Jonskom moru.


I njima i ostalima nominiranima treba odati priznanje, jer svaka od njihovi akcija pokazala je još jednom koliko su naši pomorci i ljudi koji žive uz more spremni i odlučni pomoći onima koji se nađu u nevolji na moru, rekao je Herceg.


O akciji spašavanja za koju su Plavom vrpcom Vjesnika nagrađeni Peršić i Dević govorio je kapetan Edo Šarunić, ravnatelj Nacionalne središnjice za traganje i spašavanje na moru (MRCC) Rijeka i predsjednik Odbora za dodjelu ovog priznanja, kazavši kako su pokazali veliku stručnost, požrtvovnost, odlučnost, hrabrost i snalažljivost prilikom spašavanja 92 migranata u Jonskom moru, 19. studenog prošle godine.


– Isplovili su iz Trsta, prema talijanskoj istraživačkoj bazi na Antarktiku, pod zapovjedništvom kapetana Franka Sedmaka. Dok su su plovili Egejskim morem na Lauri Bassi su, u 2,30 sati, u noći, zaprimili poziv grčke službe za traganje i spašavanje na moru koja je tražila od Sedmaka da spasi stotinjak migranata natiskanih na 15 metarskoj jedrilici, udaljenoj 17 milja od talijanskog broda.


Laura Bassi je dva sata kasnije doplovila do jedrilice s migrantima, koju je nakon svanuća uzela u tegalj. Vremenski uvjeti su bili loši, pretrpana jedrilica je opasno posrtala na valovima od tri metra.


Sedmak je odustao od tegljenja te naredio da se u more spusti 5,50 metara dugačak radni čamac s jet pogonom, u kojem su u tu opasnu akciju spašavanja krenuli Niko Peršić i treći časnik palube Alesio Andreani.


Djecu pojasima vezao uz sebe i nosio


Njih su dvojica čamcem dovozili ljude s jedrilice kojoj je prijetilo potonuće pod brod, prvo žene i djecu, a Andrija Dević ih je prihvaćao i pilotskim ljestvama vodio na palubu broda, rekao je Šarunić, dodajući kako je Dević manju djecu doslovce pojasima vezao uz sebe i nosio ih, po valovima visokim do tri metra, uz pilotske ljestve, do palube broda, koja je na devet metara visine od površine mora.


– Morate uzeti u obzir da to nisu čvrste ljestve, već takozvana “boškajina”, napravljena od užadi i poprečnih prečki, po kojoj se nije lako uspinjati ni po lijepom vremenu, a Dević je po nevremenu djecu nosio privezanu uz sebe. Za to treba i snage i hrabrosti, istaknuo je Šarunić.


Herceg je dodao kako su obojica nagrađenih kazala kako nisu osjećali nikakvu bol ni umor, dok su izvlačili ljude na brod.


– Tek po završetku akcije vidjeli su koliko modrica i ogrebotina imaju na sebi, i osjetili koliko su umorni, rekao je Herceg.


O pothvatu Luke Krmića govorio je kapetan Dragomir Mucić iz Sindikata pomoraca Hrvatske. Krmić je u “gvardiji” u noćnim satima uočio plovilo s kubanskim migrantima, koji su ručnom svjetiljkom signalizirali da su u nevolji, a potom i rukovodio akcijom spašavanja


– Krmić je bio sam u gvardiji na zapovjednom mostu kad je u tri sata na udaljenosti od pet milja uočio signalno svjetlo s nepoznatog plovila. Odlučio je provjeriti o čemu se radi, a probudio je i kapetanicu Resstborga.


Tko je sve bio nominiran?


Nakon što se 170 metara dugačak teretni brod pažljivo približio trošnoj brodici, koja je potom pomoću konopa privučena uz njegov lijevi bok, svih 16 migranata sretno se po brodskoj skali popelo na palubu. Akcijom spašavanja koja je trajala od 3,15 do 4,50 sati je uspješno rukovodio Krmić.


Posada je iznemoglim migrantima pružila potrebnu pomoć i okrjepu, a Luka i vođa palube dezinficirali su rane nekolicini lakše ozlijeđenih Kubanaca. Migrante je nešto kasnije preuzela Obalna straža SAD – a, koja je pismeno zahvalila posadi Resstborga na uspješno odrađenoj akciji spašavanja 16 kubanskih državljana, kazao je Mucić.


U momčadskoj konkurenciji nominirani su bili i Kapetan Ivan Vlašimsky i četvorica hrvatskih članova posade broda LNG Prosperity, koji su spasili 43 migranta u Sredozemnom moru, te desetorica vatrogasaca DVD – a Lopar s otoka Raba vođenih zapovjednikom Stanislavom Franelićem koji su spasili 38 putnika s turističkog broda nasukanog blizu Lopara.


U pojedinačnoj konkurenciji nominirani su umirovljeni dočasnik Hrvatske ratne mornarice Dominko Radić iz Dubrovnika koji je spasio mladi španjolski par, nakon što su s dubrovačkih zidina pali u more, te kapetan Marijan Tibljaš iz Rijeke koji je, zapovijedajući britanskim kontejnerskim brodom Port vila chief spasio australskog jedriličara s havarirane jedrilice.