Simboličan naziv

Kina porinula u more treći nosač aviona: Ovo je Fujian, usporediv je s američkim grdosijama

Portal Novi list, Hina

Kineski nosač aviona Fujian / Foto Screenshot @航空物语 Weibo

Kineski nosač aviona Fujian / Foto Screenshot @航空物语 Weibo

Samo Sjedinjene Države imaju više nosača - 11, a Britanija ima dva u aktivnoj službi.



Kina je u petak porinula u more svoj treći nosač zrakoplova, domaće proizvodnje i nazvan Fujian, po pokrajini koja leži nasuprot Tajvanu, što je simbolična poruka kineskim suparnicima.


Brod je porinut u more na svečanosti u brodogradilištu Jiangnan u Šangaju, izvijestili su državni mediji.


Među nazočnima bili su visoki dužnosnici uključujući Xu Qilianga, potpredsjednika Središnjeg vojnog odbora.



To je treći kineski nosač zrakoplova, nakon Šandonga, u službi od 2019., i Liaoninga, koji je Kina kupila rabljeni od Ukrajine 1998. i sama modernizirala.


Samo Sjedinjene Države imaju više nosača – 11, a Britanija ima dva u aktivnoj službi.


Novi kineski nosač zrakoplova nosi ime obalne pokrajine Fujian koja se nalazi preko puta Tajvana i sjedište je Istočnog zapovjedništva kineske vojske.


Najimpresivniji do sad


Fujian je i najimpresivniji kineski nosač aviona do sad. Deset godina nakon što je Kina pustila u rad svoj prvi nosač zrakoplova, Type-003 Fujian dodatno će proširiti i sazrijeti sposobnosti kineske mornarice, piše Naval News.



To je dio prijelaza na pravu mornaricu, koja može djelovati na  cijelom Pacifiku i, ako bude pozvana, globalno.


Dio slogana ispisanog na brodu za lansiranje, vidljivog na satelitskim snimkama, preveden je kao “izgraditi snažnu i modernu mornaricu i pružiti snažnu potporu ostvarenju kineskog sna o jakoj vojsci.


Ostvariti partijski cilj jačanja vojske u novoj eri, a narodnu vojsku na svestran način izgraditi u vojsku svjetske klase“.


Imajte na umu da je u Kini mornarica (poznata kao PLAN za mornaricu narodnooslobodilačke vojske) dio Armije (PLA).


Usporediv s američkim Nimitzom


Type-003 je po veličini usporediv s klasama Nimitz i Ford iz američke mornarice. I njegov je dizajn na mnogo načina sličan.


Istovremeno, to je evolucija prva dva nosača kineske mornarice (PLAN). Oni su izgrađeni na sovjetskoj tehnologiji.


Prvi, Type-001 Liáoníng (CV-16) je bivši nosač klase Kuznjecov, Varyag. Tada nedovršeni brod prodan je Kini kao otpad 1998. godine, gdje je dovršen i ušao u kinesku službu 2012.



Drugi nosač, Type-002 Shandong (Cv-17), je brod lokalne gradnje. Sadrži mnoga mala poboljšanja u odnosu na prvi nosač, ali je jednak u ukupnim mogućnostima.


Najvidljivija razlika u Type-003 je prijelaz sa skakaonice na katapulte. Stariji nosači lansirali su zrakoplove vlastitom snagom putem rampe na prednjem dijelu pilotske kabine.


Type-003 će imati tri katapulta, poput nosača američke mornarice.


Katapultirani u 21. stoljeće


Dok su u razvoj vlastitih nosača aviona ušli sa zakašnjenjem, kineski dizajneri sad imaju koristi od desetljeća istraživanja i razvoja drugih.


Zaobilazeći srednje korake, novi nosač uključuje većinu najnovijih ideja.


Kao i nosač klase Ford američke mornarice, katapulti će biti EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System).



Oni koriste električnu energiju umjesto tradicionalne pare, što bi trebalo dati neke prednosti. Sustav zauzima manje prostora i trebao bi biti u mogućnosti lansirati zrakoplove većom brzinom.


U isto vrijeme ne bismo smjeli podcijeniti važnost vlastitih lekcija kineske mornarice. Oni već 10 godina upravljaju nosačima zrakoplova i razvili su obuku, procedure i infrastrukturu.


Prva operacija na zapadnom Pacifiku


Posljednjih mjeseci prvi je nosač Liaoning djelovao u otvorenim vodama zapadnog Pacifika. Japanski obrambeni dužnosnici istaknuli su da je poduzeto više od 100 lansiranja zrakoplova.


To pokazuje značajan operativni tempo. To je pokazatelj sve većeg povjerenja i kredibiliteta u igri s nosačem zrakoplova.


U isto vrijeme Kina gradi svoju infrastrukturu za podršku prijevoznicima. Proširuju se pomorske baze u Sanyi i Yulinu na Hainanu u Južnom kineskom moru.


Tamo je izgrađen novi masivni suhi dok, dovoljno velik za nosač zrakoplova. A obližnja zračna baza Lingshui, koja ugošćuje zrakoplove prijevoznika kada su u luci, se nadograđuje.


Rastuća pomorska moć Kine


Nosač Type-003 bit će najnoviji i najbolji nosač u kineskoj službi. Očekuje se da će nositi najnoviji lovac J-35, kineski odgovor na F-35C Lightning-II.


No, za razliku od F-35C, J-35 je zrakoplov s dva motora, što je karakteristika koja se tradicionalno preferira za pomorske operacije.



Kakav je značaj novo nosača aviona za kinesku mornaricu? Posjedovanje tri nosača dat će kineskoj mornarici veće mogućnosti projekcije snage.


Kina će moći češće rasporediti svoje borbene skupine nosača. Također ćeviše borbenih skupina nosača moći će zajednički djelovati. Ovo može imati taktičku i stratešku važnost.


Svatko tko želi hodati, mora početi puzanjem…


Andreas Rupprecht, stručnjak za obranu i autor nekoliko knjiga o kineskoj vojsci, istaknuo je za Naval News da su tako veliki nosači do sada bili isključivo za američku mornaricu.


“To je sljedeći veliki korak u istraživanju novih sposobnosti. I sjecanje puno iskustva tijekom sljedećih godina.


PLAN je itekako svjestan da ima jedva 10 godina djelovanja. To se ni na koji način ne može usporediti sa znanjem i razumijevanjem USN-a.


Ali svatko tko želi hodati, mora početi s puzanjem, …a tome služi Type 003.”


Sljedeći korak: nuklearni nosač aviona?


U svijetu se povećavaju kapaciteti nosača zrakoplova. Američka mornarica i dalje ima veliko vodstvo, ali Kina će zauzeti drugo mjesto po broju i veličini.



Ipak se suočava s konkurencijom. Britanija je oživjela svoje nekada pionirske sposobnosti, a Francuska gradi novi nosač aviona, koji će biti u istoj ligi kao i kineski.


No, Kina možda neće završiti s tek tri nosača. Trenutno samo Amerika i Francuska imaju nosače na nuklearni pogon.


Obrambeni analitičari očekuju da će kineski nuklearni nosač slijediti Type-003, piše Naval News.


Oglasio se Tajvan


Tajvansko ministarstvo obrane priopćilo je da “pridaje veliku pozornost” jačanju kineske vojske.


Tajvan “uključuje to u istraživanja neprijateljeve situacije gledajući unaprijed, koristi inovativno asimetrično razmišljanje, i aktivno razvoja protumjere kako bi učinkovito proveo vojnu strategiju obrambene izdržljivosti i snažnog odvraćanja”, po priopćenju.


Tajvan kontrolira dvije skupine otoka koje su geografski dio Fujiana uz samu njegovu obalu, Kinmen i Matsu, a koje je Kina na vrhuncu hladnog rata redovito bombardirala.