Tradicija i suvremenost

FOTO Predstavljamo glavnu zvijezdu riječkog nautičkog sajma: Monachus 70 Fly je najveća jahta što se gradi u Hrvatskoj

Branko Šuljić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Najkraće rečeno - brod za maksimalne užitke na moru!



Jahta Monachus 70 Fly bila je glavna zvijezda nedavnog riječkog nautičkog sajma. I ne samo riječkog sajma, imat će ona glavnu ulogu gdje god se pojavi, na sajmovima, na moru u plovidbi, na vezu u lukama i marinama.


Valjda nije bilo posjetitelja sajma koji se nije zaustavio ispred nje, pokušavajući detaljno vidjeti ono što se moglo, onako s kopna.


Zanimanje je povećano i činjenicom što su organizatori sajma dolazak takve jahte marketinški maksimalno iskoristili. S punim pravom!





Monachus 70 najveća je jahta što se gradi u Hrvatskoj. Velika, lijepa, elegantna i atraktivna. Neću reći da je najljepša među onima što su zaplovile s domaćih navoza, jer je kriterij ljepote individualna kategorija.


No, po dimenzijama nema joj premca. Skoro pa se približila onoj magičnoj granici od 24 metra, nakon koje jahta dobiva prefiks – mega.



Iako, kakve se jahte danas grade, granicu oznake mega trebalo bi značajno povećati. Time se ovdje i sada ne namjeravam baviti, to je druga tema.


Sada nudim priču o jahti Monachus 70 Fly predstavljenoj u Rijeci.


Riječki privilegij


Plastični brod, pojednostavljeno rečeno, da ne ulazimo u tehnološke detalje, a građen vakuumskom infuzijom. Dužina mu je nešto veća od 21 metar.


Jahte Monachus i njihov graditelj dobro su mi znani, doslovno od prvog broda tog brenda. Sjećam se, prvi je bio Monachus Pharos 43. Brodograditelj Hari Tabak iz Splita me dopunjuje:



– Prvi brod zaplovio je 2007. godine. Ovo je projekt što traje, nismo mi novi u nautičkoj brodogradnji. Ovo je novi brod, ali nije prvi Monachus 70. Prvi je fly model.


Rijeka i riječki sajam imali su privilegij hrvatske premijere. Sada slijedi još jedno sajamsko predstavljanje, krajem ovog mjeseca u Biogradu.


Prethodno, krajem svibnja Monachus 70 Fly imao je svjetsku premijeru na sajmu u Veneciji. – Zadovoljni smo s reakcijama na novi brod, uključujući i konkurenciju, važno nam je njihovo mišljenje.


Mogu reći da smo imali više upita potencijalnih kupaca, ističe Hari Tabak.



Pritom nam otkriva zanimljivu informaciju. Velike jahte, poput ovog Monachusa, u pravilu se grade za poznatog kupca.


Nisu to automobili što se proizvode u velikim serijama pa na širokom tržištu u salonima čekaju kupce. Gradnja novog broda, razvijanje projekta, pripreme, pa do prototipa, velika je i dugotrajna investicija.


Nitko ne gradi novi brod pa čeka hoće li se pojaviti kupac. S novim Monachusom skoro se tako događa – još je vlasništvo brodograditelja, tvrtke Vineta kojoj je sjedište i proizvodni pogon – brodogradilište u Gornjem Muću, u splitskom zaleđu.



– Ne žurimo s prodajom, pomalo nas iznenađuje Hari Tabak. Brod je plovio čitavo ljeto, malo smo ga koristili za charter, malo za promotivne aktivnosti.


Željeli smo ga temeljito provjeriti, testirati, vidjeti što eventualno treba mijenjati, poboljšavati. Nakon sajma u Biogradu okrećemo se prodaji.


Gradnja drugog broda


Vjerujem, kupac će se brzo naći, iako cijena takva broda baš nije mala. Ali ljudi kupuju, uvijek ima onih koji sebi mogu priuštiti velik i skup brod.



Davno su me naučili da se cijene velikih brodova javno ne ističu te da nije pristojno raspitivati se za njihovu cijenu kod brodograditelja ili dilera, osim ako nisi potencijalni kupac.



Zato, bez obzira na dugogodišnje poznanstvo, nisam postavljao takvo pitanje. U kuloarima je spominjana brojka od 2,3 milijuna eura.



Puno ili malo, neka svatko komentira po vlastitu nahođenju. Da kupaca ima, odnosno da će ih biti, potvrdio nam je i Hari Tabak informacijom da ovih dana počinje gradnja drugog broda – laminiranje trupa.



Kada će taj zaploviti, za ovu je priču manje važno. Zanimalo nas je koliko je trajao razvoj novog projekta i gradnja prvog broda.


– Projekt traje godinama, dug je put od ideje do porinuća. Sama izrada broda trajala je dvije godine. Svaki sljedeći bit će brže zgotovljen.



Tko ga potpisuje kao projektant, odnosno dizajner?


– Ovo je timski rad, autorstvo potpisuje Monachus Yachts Team. Prevelik je to i zahtjevan projekt da bi ga radio jedan čovjek.



Osnovni koncept bio je moj, pa smo ga dalje razrađivali. Ovo je jedan mediteranski brod, to nam je bila ideja vodilja, prepoznatljiv gdje god se pojavi.


Tako smo krenuli od prvog Monachusa. Tržištu sada nudimo pet brodova, modele 43, 45 i 70.



Maksimalno 31 čvor


Najnoviji i u ovom trenutku najatraktivniji Monachus 70 Fly putnicima nudi visok komfor. U trupu su smještene četiri prostrane dvokrevetne kabine – spavaonice, svaka s vlastitom kupaonicom. I posada ima dvokrevetnu kabinu s kupaonicom.



Za dnevni boravak namijenjeni su prostrani salon i krmeni kokpit, praktički su spojeni. Poseban doživljaj nudi velika pramčana paluba, za sunčanje, večernje guštiranje, atraktivan doživljaj plovidbe…



Najkraće rečeno – brod za maksimalne užitke na moru! U ovom brodu susreću se tradicija i suvremena tehnologija.


Ne treba ni spominjati da je instalirana najsuvremenija navigacijska oprema, da unutarnje prostore rashlađuje sustav klimatizacije, da je brod opremljen generatorom pa struje ima i na sidrištu, ili u nekoj maloj zabačenoj lučici.



Bez uključivanja pogonskih motora. Važno je istaknuti da zapovjedni sustav postoji na tri pozicije, u glavnoj kormilarnici, rekli bismo »po domaći« na komandnom mostu, zatim na flyu, te u krmenom kokpitu.



Sve komande izvode se jednom rukom, pomoću joystica. Zato su dovoljna dva člana posade. Treba reći i ponešto o plovidbi, mnogima je to najvažnije.



Zasad su iskustva više nego dobra. Maritimne karakteristike su vrhunske. Dva Volvo dizelska motora, svaki od 900 KS, s IPS sustavom, pokreću ga maksimalnom brzinom od 31 čvor.



Putna brzina, uz potrošnju 10 litara po milji, iznosi 25 čvorova. Stručnjaci ističu da IPS sustav omogućuje značajnu uštedu goriva.



Tehnički podaci


Dužina preko svega – 21,1 metar


Širina – 5,8 metara


Gaz – 1,3 metra


Istisnina – 36 tona


Kapacitet – 8 putnika


Motori –2 x Volvo D13 IPS – 900 KS ili 2 x Volvo D13 IPS – 1.000 KS


Maksimalna brzina – 31 ili 33 čvora


Spremnik goriva – 3.600 litara


Spremnik vode – 1.200 litara


Spremnici crne i sive vode – 650 + 350 litara