PLAVI SVIJET

Branko Šuljić: Život na otoku – Unije i Ilovik

Branko Šuljić

Mjesni odbor Unije uputio je Županijskoj lučkoj upravi Mali Lošinj pismo zahvale za projekt izgradnje nove luke, dok Mjesni odbor Ilovika s tom istom lučkom upravom žestoko "ratuje".



Dvije lijepe informacije pristigle su nedavno s Unija, malog otoka lošinjsko-creskog arhipelaga. Prva nas je podsjetila na neka zaboravljena vremena zajedništva, brige za svoje mjesto i njegov boljitak. Događaj nije prošao nezapaženo. Organizirana je radna akcija, sudjelovali su otočani i oni koji na otoku povremeno borave. U tri dana vikenda betonirano je 110 metara puta što vodi od mjesta Unije do uvale Maračol, smještene na suprotnoj, istočnoj obali otoka. Preostalo je još pedesetak metara, što se nadaju riješiti do turističke sezone. Može se kad se hoće, ne treba čekati da »nam sve rješava netko drugi«. Iako, mora se spomenuti da je ruku suradnje pružio Grad Mali Lošinj kupnjom građevinskog materijala. Druga vijest s istog otoka što, po službenom prošlogodišnjem popisu, ima 64 stanovnika, govori o dobrim odnosima Mjesnog odbora i Županijske lučke uprave Mali Lošinj. Kako je lijepo takvo saznanje! »Mjesni odbor Unije uputio je Županijskoj lučkoj upravi Mali Lošinj pismo zahvale za projekt izgradnje nove luke Unije, odnosno sanacije i produženja pristana. Zahvale su upućene i Primorsko-goranskoj županiji, gradu Malom Lošinju i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za podršku i realizaciju projekta«, navodi se u informaciji što je objavljuje jedan portal.


Uzburkane strasti


Čitajući ovo i spominjanjem Lučke uprave Mali Lošinj, istog trena sjetio sam se nemilih događanja što već mjesecima okupiraju svekoliki medijski prostor, a kojima se kraj naprosto ne nazire. Glavne uloge imaju, također, Lučka uprava Mali Lošinj i jedan drugi mjesni odbor, a sporedne Grad i Županija. Tko malo prati zbivanja na našim otocima, čuo je za uvalu Mrtvaška na jugoistočnom dijelu otoka Lošinja. Koliko je žuči, u njoj i oko nje, proliveno, koliko teških riječi izrečeno… Bilo je nedopuštenih radnji, policijskih intervencija, prijetnji odgovornim osobama, angažirana je zaštitarska služba. Nakraće rečeno! Sve skupa predugo traje, nezadovoljstvo buja, popuštanja nema i, čini mi se, zadovoljavajućeg rješenja nema na vidiku. Godinama znam za Mrtvašku i činjenicu da žitelji Ilovika preko nje imaju najkraću i najbržu vezu s Malim Lošinjom, a time i sa svijetom. Više godina imaju redovnu brodsku liniju za Mrtvašku. Pa se u Mrtvaškoj, gdje je lučica oduvijek postojala, krenulo u gradnju novog, kvalitetnog i primjerenog pristaništa. Tada su se uzburkale strasti!


Zaboravljeni prometni problemi

Žitelji Ilovika – ja ih zovem Šanpjerini, jer mi Ilovčani ili Ilovičani zvuči nezgrapno – očito ne znaju za prometne probleme svojih očeva i djedova. Znam, mora im biti bolje nego prethodnicima, ali prošlost nije tako daleka. Puno puta pisao sam o tome, a godinama se ništa nije mijenjalo nabolje. Putovanje u Rijeku, liječniku na pregled ili nekim drugim poslom, trajalo im je u pravilu tri dana. Uvijek ističem jedan detalj. Moli me poznanik, čovjek s kojim sam dijelio školsku klupu, neka mi iz Novog lista nešto poduzmemo. On je naše novine kupovao samo petkom, zbog televizijskog programa. Novine su prodavane u pošti, a ona je radila prijepodne, osim subote i nedjelje. A, petkom je brod na Ilovik dolazio u poslijepodnevnim satima. Tako je on novine od petka mogao kupiti tek u ponedjeljak. Danas nezamislivo!
Što ne znači da malo tolerancije i razumijevanja nije potrebno…



»Projekt Mrtvaška«, nazovimo ga tako, puno je više od gradnje nove rive u jednoj otočnoj uvali, što će omogućiti sigurniji privez plovila i iskrcaj, odnosno ukrcaj putnika. Prema riječima Zlatka Komadine, primorsko-goranskog župana, on značajno nadilazi interese jednog otoka. Riječ je o najvećoj investiciji u lučku infrastrukturu u Primorsko-goranskoj županiji, zajedničkom projektu županije, države i lokalne zajednice, vrijednom 80 milijuna kuna. Ti novci dolaze iz fondova EU-a i, što je najvažnije, oni su bespovratni.
Župan je, također, istaknuo da je prije početka radova održano više sastanaka sa stanovništvom, sa svime su upoznati, kaže da nije bilo nikakvih protivljenja. Ali, ističe, mjesni odbor bojkotirao je sastanak na kojemu se trebalo »javno izložiti prometno rješenje na gradilištu i dogradnja privremenog gata kako bi, neovisno o radovima, mogli prometovati lukom uz pomoć koridora sve do dovršetka projekta«. Grad Mali Lošinj i Županija dogovorili su organizaciju nastave i posebne linije za prijevoz srednjoškolaca. Ponuđene su četiri alternativne luke umjesto Mrtvaške, a predstavnici Ilovika odabrali su Mali Lošinj, najdulje putovanje. Sve to javnost zna, puno se piše o Mrtvaškoj i Iloviku, ali neke činjenice vrijedi ponoviti.


Trebalo bi nešto istrpjeti


Ni slučajno se ne želim postavljati kao arbitar u sporu. Ne daj Bože..! Sudionici su ionako preduboko zaglibili, bez obzira na to tko je u pravu, a tko nije. Ako je, uopće, moguće razlučivati. Nemila zbivanja oko Mrtvaške od početka pratim površno, a ona traju gotovo godinu dana. Ne namjeravam se ni sada upuštati u detaljniju raščlambu.
Koliko god poznam lošinjski akvatorij, kojim sama godinama plovio, moram priznati da se u Mrtvaškoj nikada nisam vezao, bio sam samo usidren na pristojnoj udaljenosti od obale. Na Iloviku sam bio puno puta. Zanimljivo, nikada nisam putovao redovnom brodskom linijom. Plovio sam na barkama domaćih ljudi, gliserima, gumenjacima, ali i plovilima državnih institucija. Ukrcavao sam se u Malom i Velom Lošinju, ponekad i na Svetom Martinu. Zato nisam kompetentan komentirati događanja u Mrtvaškoj. Ali, mogu izreći svoja razmišljanja. Razumijem Žitelje Ilovika, njihove reakcije na probleme stvorene gradnjom novog pristaništa. Navikli su na brzo putovanje do Malog Lošinja, imali su tu kratku brodsku vezu više puta dnevno. Neki su kupili automobile, držali su ih u Mrtvaškoj, svakodnevno putovali na posao u Lošinj. Pretpostavljam, imali su i autobusnu vezu, jer djeca su putovala u školu. Odjednom, s početkom radova sve se promijenilo, nestalo je prednosti i pogodnosti što su ih do tada imali. Brodska linija preusmjerena je u Mali Lošinj, a to putovanje traje znatno duže. I manja je frekvencija plovidbe! Vjerujem, donosi to nove probleme, veće troškove, gubitak vremena… Međutim, trebalo bi danas nešto potrpjeti, da bi sutra bilo bolje.