Trik uma

Znate li za Baader-Meinhof efekt, koji “razotkriva” mnoge slučajnosti u našim životima?

Šarlota Brnčić

Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Omogućuje da damo značenje onome što je naizgled samo slučajno

Upravo ste se zaljubili u glumca i – gle kakva slučajnost! – baš večeras TV vrti neki njegov stari film, a možda ga nađete i kao testimonijal u reklami za automobile.


Ili ste upravo odlučili kupiti novi crveni auto i odjednom shvatite da većina vaših susjeda već posjeduje auto u ovoj boji.


Slučajnosti? Znakovi sudbine? Ništa od ovoga: naš je mozak jednostavno žrtva stvarne kognitivne pristranosti poznatije kao frekvencijska iluzija ili Baader-Meinhof efekt.


Što je Baader-Meinhof efekt?


Započnimo tako što ćemo reći da ime ovog psihološkog fenomena (koji se naziva i iluzija frekvencije ) ne dolazi od znanstvenika koji su ga otkrili, već od terorističke skupine koja je djelovala u Zapadnoj Njemačkoj između 1970-ih i 1990-ih.


Bilo je to 1994. godine kada je Amerikanac po imenu Terry Mullen u pismu novinama iz Minnesote rekao da je za ovu terorističku skupinu prvi put čuo od prijatelja i da je o bandi čitao u novinama tek nekoliko dana kasnije, a zatim je počeo čuti o njima neprekidno i iz mnogih izvora.


Ukratko, otkrio je postojanje bande Baader-Meinhof zahvaljujući prijatelju i od tog trenutka o njoj je počeo čuti posvuda.


To nisu bile slučajnosti, već samo nova svijest.


Osvještavanje informacija prirodno nas navodi da ih tražimo – ili, još bolje, da ih primjećujemo – u svakodnevnom životu: one su oduvijek bile tu, no mi smo bili ti koji ih nismo primjećivali.


Ukratko, prirodno je da ćemo, ako smo nedavno otkrili nekog pjevača, biti prijemčiviji i spremniji ga poslušati svaki put kad radio (u teretani, u autu, u supermarketu) pusti neku njegovu pjesmu – dok bi se prije izgubio u anonimnoj pozadini na koju ne obraćamo previše pozornosti.


A vi, jeste li ikada iskusili učinak ove psihološke iluzije?