Tradicija diljem svijeta

Blagdanska simbolika: Zašto su baš crvena i zelena boje Božića?

Dijana Ljubanović

Foto: iStock, Unsplash

Foto: iStock, Unsplash

U kolektivnoj mašti smjestila se crvena odjeća Djeda Mraza sa zelenilom jele

Crvena i zelena možda su najpoznatije po povezanosti s Božićem, ali kako se ispostavilo, prvo su bile povezane s drugačijim praznikom: zimskim solsticijem. Prije nekoliko stoljeća, drevni Kelti su vjerovali da biljke božikovine donose ljepotu i sreću usred zime. Stoga bi svoje domove redovito opremili crvenim i zelenim biljkama kao način prizivanja uspješne nove godine.


S vremenom se keltska navika postavljanja crvene i zelene božikovine pretvorila u viseće crvene i zelene ukrase kao cjelinu. Tako je ideja da se dvorane obrube veselim bojama postala prenesena, poznata tradicija diljem svijeta.


Jesu li crvena i zelena religiozne božićne boje?


Jedno od najčešće postavljanih pitanja u vezi s bojama blagdana vrti se oko toga jesu li one vjerski značajne ili ne. Dok mnogi ljudi svake godine hrle prema bojama isključivo iz navike i osjećaja za stil, neki kršćani vjeruju da su boje (i, točnije, vijenci) simbol Isusove krune. Crvene bobice predstavljaju Isusovu krv, a šiljasti listovi božikovine utjelovljuju krunu od trnja koja je okruživala njegovu glavu na križu.


Tko je u modernoj povijesti napravio božićne boje crvenom i zelenom?


Do sada vjerojatno pretpostavljate da su jedini odgovori Isus i drevni Kelti, ali shvatite ovo: Još jedan veliki razlog zašto su crvena i zelena tako veliki dio praznika je zahvaljujući – Coca-Coli.


Godine 1931. tvrtka Cola angažirala je Haddona Sundbloma, ilustratora rođenog u Michiganu, da oživi Djeda Mraza u reklamama u časopisima. Rezultat je bio veseli, bradati muškarac obučen u crveno-bijelo (njegova crvena odjeća umnogome se slagala s Coca-Colinom crvenom) okružen zelenom bojom.


Sundblomovi oglasi – koji su prikazivali Djeda Mraza kako pije Colu, raznosi poklone i komunicira s djecom – prikazivali su se od 1931. do 1964. I iako je bilo mnogo ilustratora i karikaturista koji su crtali Djeda Mraza prije nego što su se ti oglasi pojavili (poput Thomasa Nasta iz Harper’s Weeklyja), ovo su bile slike koje su promijenile način na koji su Amerikanci zamišljali Djeda Božićnjaka i Božić u cjelini, piše Country Living.


U kolektivnoj mašti smjestila se crvena odjeća Djeda Mraza sa zelenilom jele, božikovine i božićne zvijezde koje su ljudi već imali u mislima…


Ova posebna nijansa crvene i zelene postala je simbol Božića.