Materia

Zanimljiva poslovna priča riječkih sestara: “Kako smo inspiraciju za biznis našle u – japanskoj matchi”

Edi Prodan

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Tvrtka koja promiče jedan sasvim drukčiji lifestyle koncept, onaj koji favorizira dugovječnost, zdravlje, mladenački izgled kroz funkcionalnu hranu

U moru crnih priča o napuštanju Hrvatske zbog nemogućnosti pronalaska adekvatnog posla i jednako takve zarade, ima i onih koji kreativnošću i ustrajnošću donose i dijametralno suprotne misli.


Jedna od njih se pronalazi u zanimljivoj priči sestara Maje i Zrinke Blažević. Iako danas stanovnice Zagreba, ovim Riječankama dalmatinskih korijena, kojima su roditelji sveučilišni profesori koji su prije mnogo godina zbog posla Split zamijenili Rijekom, prostor djelovanja je čitava Hrvatska.



Bolje rečeno čitav svijet, s obzirom na to da su osnovnu inspiraciju za pokretanje posla pronašle u Japanu.


“Na jednom od poslovnih putovanja u Kinu, odlučili smo u intinerar uključiti i Japan, točnije Kyoto. U kojem, a ta me zemlja svojom organizacijom i poslovnošću uistinu oduševila.


Ondje smo se susreli i s njegovom gastronomijom. Drukčijom od naše, na neki način bližoj izvornost samih namirnica, s većim poštovanjem njihove prirodne datosti.


Između ostalog, Japan je dakako poznat i po čaju, po kulturi ispijanja čaja. Na našim prostorima ta je priča i dalje sasvim u povojima, mi u globalu, na jedan tradicionalistički način, čaj povezujemo s – bolešću, odnosno liječenjem nekih manjih zdravstvenih tegoba.


Japanci pak čaj povezuju sa zdravljem, sa svakodnevnom konzumacijom bezbrojnih njegovih vrsta”, pojašnjava nam Maja Blažević prve impresije nakon susreta s Japanom.


Tražeći energiju


Maja je inače u to vrijeme radila u međunarodnoj konzultantskoj tvrtki te se bavila konzaltingom. S obzirom na to da je riječ o osobi koja je dugi niz godina, radeći unutar modne industrije, dobar dio života provela u Parizu i New Yorku, nedostajalo joj je dinamike u poslu. Iako odgovoran i zahtjevan, uredski je posao ipak definiran rutinom koja uvelike smanjuje kreativni moment.


“Vidite, iako sam, kako se to već konstatira, u »najboljim godinama«, žena sam koja dnevno, kao pomajka i majka, ima na razne načine kontakt sa – šestero djece.


Raspon godina im je od pet do kasnih tinejdžerskih, što znači da se svakodnevno sudaram s najvećom mogućom lepezom problema koje donosi odrastanje.


Od prvih koraka do upisa na fakultet. Jesam, u svemu sam tome dobro organizirana, ali koliko god da se trudite biti u formi, psihičkoj i fizičkoj, iscrpljenost je sasvim prirodna pratilja takvog života.


I onda »spas« pronalazite u ispijanju bezbrojnih kava koje vam pak donose silan udar, »boost« energije. Ali kako ih prati i dehidracija, vrlo brzo slijedi još veća iscrpljenost.


I onda sam na tom našem poslovnom putu u Japan probala – matchu. Maču, kako se na našem jeziku izgovara. I doživjela nešto neobično, nešto što istina nisam odmah mogla definirati, ali bilo je iznad svega dobro – pojavila se kod mene silna energija koja je trajala i trajala…”, sjeća se Maja.



A da bi trajala i u povratku u domovinu, sa sobom je ponijela i vrećicu tog čudesnog, praškastog napitka. Koji je, nakon što je razgovarala i s mlađom sestrom Zrinkom, inače PR stručnjakinjom čiji su se susreti s Japanom odvijali za posjeta dečku, inače polazniku Sushi Akademije, ušao u središte njihovog – poslovnog zanimanja.


Istraživanjem tržišta došle su do nekoliko spoznaja: matcha je udomaćena priča u nekim Hrvatskoj značajnim emitivnim turističkim tržištima, tako da je tražena i u hrvatskim hotelima, ali je u ponudi – nema. I ne samo da je nema, nego je ona u Hrvatskoj – gotovo potpuna nepoznanica.


Istina, danas se putem weba može nabaviti sve iz bilo kojeg kutka svijeta, ali, kako su se mnogi mogli nažalost uvjeriti, isporuke znaju trajati i trajati, ako do nekih ikad i dođe.


Odgovor njihovog istraživanja, a mogao bi se uvrstiti i u nekakav vodič »kako smo uspjeli u Hrvatskoj«, bio je potvrdan za potencijal koji donosi matcha što je iniciralo osnivanje tvrtke Materia i početak njezinog uvoza iz Japana.


“Količine s kojima smo krenule bile su skromne, no zahvaljujući našem predanom, strateški brižljivo osmišljenom radu, počelo se širiti zanimanje za nabavku tog specifičnog čaja, bolje rečeno napitka.


Broj ugostiteljskih objekata, prvenstveno onih kompleksnijih, dakle hotela i restorana, kao i specijaliziranih kafića, intenzivirao je narudžbe, a kako se priča širi, sve je više i individualaca koji žele matchu.


Poslovna se priča usložnjava, vjerujemo kako će se prema dolasku turističke sezone još pojačati“, objašnjava nam Zrinka Blažević kojoj je u formiranju čitave priče itekako pomoglo bogato PR iskustvo.


Lifestyle koncept


Potvrda njihove priče za nas je pak uslijedila u riječkom Hilton Costabela hotelu. Matcha je kod njih traženi napitak, najviše ide u kombinaciji s nekim od biljnih mlijeka. Mi smo ju konkretno probali sa zobenim, a konačan rezultat je vrlo zanimljiv.


Riječ je o napitku lagano slatkastog, ali i naglašeno biljnog okusa. Kako su nam istaknuli u tom hotelu, posebno ga traže stranci, popularan je jako u Sloveniji i Njemačkoj.


Osim kao napitak, najsličniji bijeloj kavi, razvila se s matchom i jako zanimljiva priča u području koktela gdje ona daje specifičan okus i izgled koji i svojom bojom priziva razmišljanja o zdravstvenoj opravdanosti konzumacije.


“Matcha ima kofeina kao i kava, ali ga na drukčiji način distribuira, tijelo ga drukčije apsorbira. Nema naglih udara, a razbistrujući efekt, da ga tako definiramo, traje značajno dulje.


K tome, s matchom ne samo da smo došli do dobre poslovne formule, ili kako ste vi to definirali – kako uspjeti u Hrvatskoj – nego nam se otvorila i čitava jedna velika dodatna priča.


Naša Materia je stoga zamišljena kao tvrtka koja promiče jedan sasvim drukčiji lifestyle koncept, onaj koji favorizira dugovječnost, zdravlje, mladenački izgled kroz funkcionalnu hranu.


Sve nam se više javljaju turistički dionici iz područja wellnessa, drugim riječima naša matcha pozitivno djeluje i na cjelogodišnji karakter turističkog poslovanja.


Zahvaljujući radu kroz Materiju, shvatile smo da je prostor za implementaciju funkcionalne hrane za koju Hrvatska pokazuje sve više zanimanja, poprilično velik.


Matcha neće biti jedina u našoj ponudi, baš kao što je zbog svega jasno da ćemo zapošljavati, da ćemo mi i naši suradnici, dakako i konzumenti, biti sretni i zadovoljni što smo svoj put, svoju profesionalnu realizaciju pronašle kroz distribuciju – zdravog života“, pojašnjava nam Maja.


Dodaje kako je i ona žena koja se svakodnevno susreće s neviđenim poslovnim »zamkama« pozicioniranja nepoznatih proizvoda na tržište, kao i s problemima koje svima nama donosi život kao takav.



Kako je zapravo dobra potvrda priče o korisnosti funkcionalne hrane po zdravlje i osiguranje dostatnih količina energije. U konačnici ne samo da je matcha korisna za zdravlje, nego i za razvoj posla s kojim se može – uspjeti u Hrvatskoj.


U zemlji koja inače po tome baš i nije poznata. Izgleda, ipak, uz prave doze energije iz »čudesnog napitka«, kako se u Hrvatskoj ipak može zadovoljno živjeti.


“Prošla sam poslom i životom neke od najbogatijih sredina na svijetu. New York mi je sasvim sigurno po svim svojim posebnostima ostao posebno drag, ali Hrvatska naprosto ima niz komponenti, od klimatskih do sigurnosnih, koje malo koja zemlja ima.


Mora se stoga čovjek potruditi da u njoj uspije, da joj ne okrene leđa nakon prvog neuspjeha. Vjerujem da je nama upravo matcha, taj čudesno zdravi napitak, poveznica koja će nam pomoći da ostvarimo želju da u Hrvatskoj živimo od svog truda i rada“, zaključila je Maja Blažević.


Sorta zelenog čaja

U osnovi matcha je sorta zelenog čaja za koji postoji sasvim posebna metodologija uzgoja, počevši od činjenice da mu je završna faza uzgoja prije berbe pokrivena kako bi se sklonila od utjecaja – sunčeve svjetlosti.


Nakon sušenja listovi se pretvaraju u fini, puderasti prah. Bogata je kofeinom, a ono što je čini toliko privlačnom je činjenica da je riječ o jednom od najvećih danas poznatih izvora antioksidansa. K tome snižava kolesterol i šećer u krvi.


Kako su istaknule i naše sugovornice, matcha sadrži nešto manje kofeina no što u »ugostiteljskoj jedinici«, šalici ili čaši, imaju kava ili energetska pića.


Ono što je razlikuje je i njezin sastav, tako da kofein u tijelo ne ulazi poput tsunamija kao što je to slučaj s kavom, već laganom distribucijom, tako da je učinak nemjerljivo dulji.


Ne izaziva dehidraciju, kao ni probleme s bolovima u želucu ili probavne smetnje, što može biti slučaj s kavom.