Vrijeme je za razgovor

Što reći djeci kada vas pitaju kako nastaju bebe? Psiholozi imaju dobar odgovor

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

Dječja znatiželja često dovede do upita koji kod roditelja izazivaju nelagodu

Djeca su puna pitanja, a ono o tome kako dolaze na svijet može biti posebno teško za odgovoriti. Što bi roditelji trebali reći i kada bi trebali započeti razgovor? Odgovore su dali dječji psiholozi i stručnjaci u svojim područjima, objasnivši da pitanje nikako ne bi trebalo ignorirati.


Dječja psihologinja Amanda Gummer, dr. sc., kaže da je prva stvar koju treba zapamtiti da ovo pitanje odraslima može djelovati puno neugodnije nego djeci. Mala djeca “vjerojatnije žele samo činjenice”, objašnjava. Obično je dovoljno usredotočiti se na biološki proces i postaviti temu kao znanstvenu. “Na primjer, mogli biste reći da kada [roditelji] jako vole jedno drugo, stvaraju posebnu stanicu koja izrasta u bebu”, predlaže.


Jillian Amodio, osnivačica organizacije “Moms For Mental Health”, slaže se i dodaje da je korištenje odgovarajućeg rječnika važno da bi se izbjegli nesporazumi – čak i za vrlo mladu dobnu skupinu.


“Jedna stvar koju preporučujem je da uvijek imenujete dijelove tijela njihovim stvarnim imenima počevši od djetinjstva. To djeci daje vokabular koji im je potreban za razgovor o svojim tijelima na osnažujući način bez srama ili zbunjenosti”, objašnjava Amodio.


“Tipično će mlađa djeca imati više pitanja o svojim tijelima i kako beba uđe u nečiji ‘trbuh’ i kako izađe van, umjesto pitanja o samom seksu”, pojašnjava.


U osnovnoj školi djeca su razvojno spremna za detaljniji odgovor.


Christopher Kearney, dr. sc., profesor i voditelj Odsjeka za psihologiju Sveučilišta u Nevadi, objašnjava da se kasniji razgovori mogu nadograditi na prvi razgovor koji su roditelji vodili dok su djeca bila mlađa.


“Za osnovnoškolsku djecu može se napraviti sličan pristup, možda s malo više detalja o činjenici da stvaranje djeteta zahtijeva, u većini slučajeva, dvoje ljudi, s više fokusa na nadolazeći događaj nego na uzrok”, kaže Kearney.


Dodaje da je važno priopćiti djetetu da sve obitelji izgledaju drugačije, sa samohranim roditeljima, LGBTQ+ roditeljima i različitim kućanstvima.


Djeca u osnovnoj školi mogu razumjeti apstraktnije koncepte, ali ključno ih je objasniti u biologiji, što uklanja svaki potencijalni sram i neugodu iz jednadžbe.


“Kako djeca budu starija, tako će možda biti spremna za detaljnije informacije o ljudskoj reprodukciji, uključujući ulogu spermija i jajne stanice u oplodnji i razvoju fetusa”, potvrđuje Gummer.


Kako djeca postaju tinejdžeri, pitanje “odakle dolaze bebe” trebalo bi uključivati konkretnije razgovore o seksu. “Starija djeca počet će postavljati pitanja o seksu, seksualnosti i seksualnim činovima.


Seksualnost je normalan dio ljudskog razvoja i o tome treba razgovarati otvoreno i iskreno”, objašnjava Amodio dodavši da nema ništa sramotno u potrazi za znanjem.


Istraživanja koja prenosi Parents pokazuju da razgovor s adolescentima o seksu na dobno prilagođen, izravan i pozitivan način dovodi do toga da djeca donose bolje informirane odluke.


Kearney se slaže, dodajući da s godinama dolazi do boljeg razumijevanje fizičkog procesa rađanja djece. “Adolescenti mogu razmišljati apstraktnije i puno bolje razumjeti biološke procese”, kaže i dodaje da je važno osnažiti djecu i dati im vokabular kojim mogu postavljati teška pitanja.


“Svaka dobna skupina trebala bi imati činjenično razumijevanje svojih tijela”, potvrđuje Amodio, naglašavajući važnost korištenja točne terminologije u mladoj dobi.